Ajour är ett lyckat misslyckande

oktober 20, 2011|Webbplatser|10 comments

AjourAlla som följer vad som händer på nätet har lagt märke till att några namnkunniga personer i sociala medier, bland annat Emanuel Karlsten och Mymlan, lanserat en nyhetssajt kallad Ajour. Jag förstår sajten som en slags lekplats för den nya journalistrollen där de försöker utforska hur journalistik ska vara i framtiden.

Reaktionerna har varit kraftiga, med slagsida åt det negativa hållet. Jag fastnade för poptyckaren Jan Gradvalls text i Expressen där han proklamerar:

Om alla är journalister är alla också busschaufförer. Sajter som Ajour driver på en utveckling där man måste skaffa sig en annan försörjning för att ha råd att köra buss på fritiden.

Gradvall menar, om jag förstår honom rätt , att den goda journalistiken enbart går att producera om det finns betalda journalister som jobbar med den. Den tanken köper jag inte alls. Det är bara att titta sig omkring och se hur mycket skräp som produceras av betalda journalister.

Själv har jag de senaste åren blivit allt mer fascinerad av fotboll. Jag har börjat läsa sportjournalistik, vilket jag aldrig gjort tidigare. Något som har slagit mig är hur fantastiskt dålig den svenska sportjournalistiken är trots att den är producerad av betalda journalister, bland annat av samma arbetsgivare som Gradvall. Många sportjournalister verkar ägna dagarna åt att direktöversätta artiklar från Goal.com med mindre lyckat resultat, både vad det gäller fakta och språklig finess.

Till min stora glädje har jag hittat god sportjournalistik, men inte hos de stora drakarna. På sajten SvenskaFans.com finns en redaktion som enbart bevakar AC Milan. Där jobbar skribenterna i princip ideellt och förenas av sitt stora intresse för fotbollen. Där finner jag sportjournalistik som utklassar de traditionella medierna alla dagar i veckan. När Aftonbladet inte ens kan få publiksiffran på San Siro rätt så kan en skribent som Henrik Edman få mig att stå på läktaren, känna atmosfären och leva mig in i tränaren Allegris taktiska beslut på planen.

För Jan Gradvall måste detta vara uppochnervända världen. Den ideella journalisten producerar bättre journalistik än den betalda. Jag gissar att han skulle invända att det inte handlar om vad journalistiken är just nu utan om vad den en gång var; det är för att affärsmodellen för journalistiken inte längre fungerar som de vanliga medierna har behövt sparka duktiga journalister, minska tiden för grävande journalistik och börjat köra mallade artiklar med den journalistiska metoden reducerad till klipp och klistra från pressmeddelanden.

Det är just därför Ajour är så intressant. Det går inte att vrida tillbaka klockan. För mig är Ajours lansering både ett kapitalt misslyckande och riktigt lyckad. Den misslyckas med att erbjuda just svaret på morgondagens journalistik. Jag tycker att det finns två sätt att se på journalistrollen i framtiden. Antingen är morgondagens journalist en slags kurator som väljer ut bra material för läsarna, eller så är det en person som producerar riktigt kvalitativ journalistik som med stor övertygelse berättar om världen, ger nya perspektiv och utmanar rådande normer. Ajour erbjuder varken eller. I sin nuvarande form är det bara en ganska enkel nyhetsblogg med dålig användbarhet.

Men samtidigt måste detta vara en av de mest lyckade lanseringarna av ett varumärke vi sett på länge. Snacka om gratisreklam! Bloggposter, nyhetsklipp och länkar har haglat. Intresset för Ajour har blivit enormt och såväl bloggare som de traditionella medierna har stått i kö för att tycka till om den ofärdiga produkten. Alla som följer med vet nu att Ajour finns och vilka som står bakom. PR av allra bästa skolan!

Själv vill jag inte döma projektet så snabbt. Jag tror att Ajour kan utvecklas till någonting intressant. Men då måste personerna bakom sajten våga välja väg. Är ni en kurator som väljer från smörgåsbordet eller levererar ni skarp journalistik av högsta kaliber? Här är nog jag och Jan Gradvall ense om att bristvaran är det senare.

Share this Post: