Bokslut: Socialstyrelsen

Igår jobbade jag min sista dag på Socialstyrelsen, efter tre år och sju månader. Det har varit en lärorik resa som började med Socialstyrelsens riktlinjer på webben, gick via arbetet med en ny webbplats och slutade med att följa upp och kvalitetssäkra densamma. Här tänkte jag reflektera lite över denna resa som ett avslut på min tid vid myndigheten.

Riktlinjer blir webbaserade

Den 20 augusti 2007 började jag på Socialstyrelsen som webbredaktör för myndighetens riktlinjer. Med riktlinjer menas i detta fall inte juridiska regler utan rekommendationer som bygger på främst vetenskap. Det handlar dels om Nationella riktlinjer för hur chefer i vård och omsorg ska prioritera resurser, dels om sjukskrivningsrekommendationer för Försäkringskassan och läkare.

Från denna första tid är jag mest nöjd med att jag bidragit till att Socialstyrelsens riktlinjer numera finns tillgängliga i webbgränssnitt med sökfunktion. Socialstyrelsen har en tradition av att ge ut saker på webben som långa rapporter i PDF. Min tanke var att webbversionerna av riktlinjerna skulle göra det lättare att snabbare kunna hitta den information man sökte och få all information i en viss fråga presenterad tillsammans på ett pedagogiskt sätt istället för i olika PDF-filer.

Projektet ny webbplats

Våren 2008 drog myndigheten igång arbetet med en helt ny webbplats. Bakgrunden var dels att den dåvarande webbplatsen hade flera tillkortakommanden, dels att publiceringsverktyget skulle uppgraderas till Microsoft SharePoint 2007 Publishing Portal.

I projektet ingick jag som webbsamordnare för en av myndighetens avdelningar. Istället för att bara flytta över webbplatsen till det nya publiceringsverktyget så avfärdades allt gammalt, såväl design som informationsstruktur. Vi skulle bygga nytt från grunden. Vi skulle bygga Sveriges bästa myndighetswebbplats.

Projektet bedrevs på ett väldigt modernt sätt. InUse stod för målgruppsanalys, effektkartläggning och interaktionsdesign. Metoden effektstyrning användes för att prioritera användarnas behov. Interaktionsdesignen blev minst sagt okonventionell, bland annat hade startsidan inget nyhetsflöde, vilket var svårt att sälja in internt. Intervjuer med användare, användningstester och besöksstatistiken visade dock ett tydligt mönster: besökarna ville navigera till sitt ämne och sedan (kanske) läsa nyheter. Framför allt var de intresserade av att hitta regler, rekommendationer, koder och fakta i sitt arbete.

Även systemutvecklingen var okonventionell. Projektet bedrevs utifrån Scrum som är en metod för agil systemutveckling. Stackars Precio fick i princip bygga om hela Sharepoint för att passa de behov som fanns från interaktionsdesignern Eric Idebro och projektledaren Erik Fors-Andrée. Vi tog bland annat fram ett helt eget redaktörsgränssnitt, vilket jag så här i efterhand inte kan rekommendera då det blev buggigt och slött. Sharepoint 2007 är i grund och botten inte något bra publiceringsverktyg, så det är lite som att försöka sminka en gris.

Efter en hektisk slutspurt under våren och sommaren 2009 lanserades nya www.socialstyrelsen.se 2009-09-09 klockan 09:09. Lanseringen fick ganska stor uppmärksamhet i bloggosfären och kom bara någon månad senare med på Internetworlds lista över Sveriges 100 bästa webbplatser. Vi fick också negativ kritik, främst från sökmotoroptimerare. När webbplatsen lanserades fick Socialstyrelsen 20 000 döda länkar i Google. Det var lite roligt, men inte så genomtänkt. Vi fick även skäll för att startsidan inte var sökbar, vilket vi lyssnade på.

För designen svarade Winston. Så här ser webbplatsen ut idag:

Socialstyrelsen.se som den ser ut idag

Uppföljning och kvalitetssäkring

Lagom till lanseringen så meddelade båda webbstrategerna på Socialstyrelsen att de skulle sluta. I oktober 2009 sökte och fick jag jobbet som webbstrateg med ansvar för att följa upp och kvalitetssäkra den nya webbplatsen. Det var ganska mycket som inte var färdigt till lanseringen både vad det gäller tekniken och det redaktionella. Större delen av 2009 och 2010 ägnades åt att färdigställa den nya webbplatsen, bland annat med RSS-funktionalitet, buggrättning och genomgång av alla webbsidor.

Som webbstrateg jobbade jag inte bara med den externa webbplatsen, jag försökte även få myndigheten att börja använda sociala medier. Det gick sådär. Visserligen drev jag sedan 2008 en uppmärksammad utvecklingsblogg (med ett Twitterkonto), men fick stopp från högre ort i de verkligt intressanta frågorna – som upplysningstjänst via Facebook eller en blogg om patientsäkerhet. Några saker som jag däremot fick igenom var delafunktion på webbplatsen och ett Twitterkonto med nyheter. Jag har även registrerat konton på Facebook och Vimeo, så det finns i vilket fall förutsättningar om myndigheten skulle börja använda sociala medier i sin externa kommunikation på allvar.

Det jag är mest nöjd med det senaste året är förbättringarna på Socialstyrelsens webbplats. Det handlar bland annat om fler kontaktuppgifter, förbättrade sökgränssnitt och bättre listning av publicerat material. Enligt besöksenkäten WSA så har också besökarna blivit allt mer nöjda. Att myndigheten även 2010 kom med på Internetworlds topp 100-lista är också något som visar att sajten är på rätt väg. Motiveringen 2010 löd:

Ingen svensk myndighet jobbar så strukturerat med förändring och utveckling av sin webb som Socialstyrelsen. Deras aktiva blogg visar upp det eviga förbättringsarbetet, i stort och smått. Redan förra året fick Socialstyrelsen en helt ny sajt. Den står sig väl i konkurrensen även 2010.

När det gäller just uppföljning är jag mest nöjd med att ha gjort myndighetens första effektmätning. I effektmätningen finns också myndighetens första gemensamt planerade åtgärdslista för sitt webbarbete.

Fortsättning följer

Jag hoppas verkligen att Socialstyrelsen fortsätter på den inslagna vägen med sitt webbarbete. Min förhoppning är också att myndigheten vågar satsa på sociala medier på riktigt, med dialog och respons på vad myndigheten gör. Även när det gäller e-tjänster och öppen data finns det en hel del kvar att göra. Jag kommer att följa vad som händer med spänning…

Om Pontus Vinderos

Skribenten bakom detta inlägg är webbstrateg Pontus Vinderos. Har du frågor kan du alltid kommentera nedan eller ta kontakt.