Sociala medier för dummies

oktober 18, 2010|Sociala medier och nätkultur|2 comments

Här får du en introduktion till sociala medier och tips till dig som vill komma igång med att använda sociala medier själv eller för en organisation. Vad är sociala medier? Sociala medier är ett samlingsnamn för olika tekniker på webben som tillåter dialog och interaktion mellan olika människor. Webben togs ursprungligen fram för att läsa dokument som andra publicerade. Detta förändrades i början av 2000-talet när det blev vanligare med…

Rapport från Offentliga rummet 2010

juni 7, 2010|Mina projekt och rapporter|0 comments

För drygt en vecka sedan gick konferensen Offentliga rummet av stapeln i Sandviken. Dagen innan konferensen träffades nätverket 24-timmarswebben i Gävle under ledning av Björn Hagström. Han berättade bland annat om den kommande uppdateringen av Vägledningen för 24-timmarswebben (numera Vägledning för webbutveckling) och SKL:s riktlinjer för sociala medier. Huvudnumret för nätverksdagen var två föreläsningar om sociala medier. Erik Fors-Andrée, webbstrateg och projektledare, förkunnade bland annat att den traditionella webbplatsen är…

Business Check är inte reco

april 21, 2010|Sociala medier och nätkultur|0 comments

Nyligen började jag fundera på varför sajter som Birthday, Ratsit och Upplysning.se har så mycket personuppgifter om så många människor. Det visade sig att alla dessa använder sig av samma leverantör, nämligen Göteborgsföretaget Business Check. För att testa om det är möjligt att bli borttagen från deras register mejlade jag Business Check och bad om detta. Deras svar var: Hej, Tack för ditt mail. Vi är ett kreditupplysningsföretag med tillstånd…