Fem lärdomar av min kampanj mot Sverigedemokraterna i sociala medier

november 24, 2010|Mina projekt och rapporter|31 comments

”sverigedemokraterna"Under valrörelsen 2010 drev jag en kampanj mot Sverigedemokraterna i sociala medier. Syftet med kampanjen var att bemöta sverigedemokrater på nätet. Webbstrategin byggde på att använda sökmotoroptimering för att nå förstaplatsen på Google för sökfrasen ”sverigedemokraterna”. Det lyckades sajten med, mycket tack vare sökmotorexperten Nikke Lindqvist som hjälpte till med sökmotoroptimeringen. Den antirasistiska sajten Sverigedemokraterna hade över 45 000 besök dagen efter valet. Inte illa för en sajt utan budget eller uppbackning av någon organisation eller webbyrå…

Ikväll höll Nikke Lindqvist ett seminarium hos Disruptive Media där historien om Sverigedemokraterna.de berättades. Vid samma seminarium presenterade jag mig själv som den anonyma avsändaren och nyheten att Expo ska driva sajten vidare. Seminariet filmades av SocialVideo Production:

Nikke Lindqvist intervjuades även i SVT om sajten tidigare under dagen:

Det jag tänkte ägna detta inlägg åt är att beskriva vad jag har lärt mig om sociala medier under resans gång. Jag tänker presentera fem lärdomar som jag tar med mig.

Anonymitet ger dig försprång

Fram tills detta inlägg publiceras har jag som avsändare till Sverigedemokraterna.de varit anonym. Det var ett medvetet val. Dels för att jag var rädd för att argsinta rasister skulle hota min personliga säkerhet, dels för att jag inte ville att fokus skulle handla om mig som person utan om sajtens antirasistiska budskap. Just frågan om avsändare är intressant. Från bloggen Totalstyrelsen lärde jag mig hur svårt det är att bemöta en anonym avsändare. Det byggs upp en slags mystik och det är väldigt svårt att bemöta någon som man inte vet någonting om. Ungdom Mot Rasism hade en liknande kampanj mot Sverigedemokraterna kallad Rösta Demokratiskt, men den tappade enligt min mening kraft i och med att avsändaren var en känd organisation.

Samtidigt är anonymitet ett sätt att fuska på sätt och vis. Det går inte att utkräva moraliskt ansvar om man inte vet vem som är ansvarig för en publicering. Men anonymitet kan också vara ett sätt att lufta åsikter som är obekväma. Det kan också vara ett sätt att få fram åsikter som skulle få negativa konsekvenser personligen för den som yppar åsikterna om publiceringen gjordes med personens riktiga namn. Detta är någonting jag tycker att vi bör tänka noga på när vi diskuterar den nya lagstiftningen för yttrandefrihet.

Källkritiken på nätet är fantastiskt dålig

I början av kampanjen var anonymiteten en belastning. Jag visste inte om folk skulle vilja stödja en kampanj utan känd avsändare. Jag menar, det skulle lika gärna kunna varit en kampanj igångsatt av Sverigedemokraterna själva för att lura skjortan av folk. Så var det inte, men jag är förvånad över att både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet gick ut med nyheter om sajten utan att kunna verifiera vem som verkligen låg bakom sajten. Peter Forsman var en av få som ifrågasatte avsändaren på ett förtjänstfullt sätt. Det är intressant hur lite folk reflekterar kring just dessa frågor. Ofta går det väldigt snabbt att klicka på någon Gilla-länk utan att veta vem som ligger bakom och vad syftet är.

Det visade sig senare att anonymiteten inte var något problem. Folk litade på att sajten hade ett gott syfte och länkade gärna till sajten. Många lade till en HTML-kod för en kampanjknapp på sin egen blogg. Jag skulle med enkelhet ha kunnat ändra bilden eller pekat om domänen till något mindre lovvärt syfte. Precis som i den så kallade Haitibluffen på Facebook hade jag kunnat utnyttja människors välvilja.

Du måste hitta goda ambassadörer

Botemedlet mot den skepsis som Peter Forsman gav uttryck för var goda ambassadörer för kampanjen. Forsman ändrade nämligen uppfattning om sajten när kända personer gick i god för att sajten var seriös. Jag har under projektets gång vid vissa tillfällen berättat vem jag är, för annars hade inte kampanjen fungerat. Dessa ambassadörer har sedan spridit kampanjens budskap.

Men att ha goda ambassadörer är inte bara något som krävs för en sajt med anonym avsändare, det är en central del av en lyckad kampanj i sociala medier. Du måste hitta de personer som får stort genomslag i sociala medier och få dem att sprida kampanjens budskap vidare. Vikten av vem som säger något i sociala medier ska inte underskattas. När komikern Magnus Betnér lade ut kritiska inlägg om SD spreds detta väldigt snabbt, mycket beroende på att det var just Magnus Betnér som var avsändare.

När det gäller Sverigedemokraterna.de har det framför allt handlat om Nikke Lindqvist, men även Kent Persson, Jonathan Sulo och Torbjörn Jerlerup har varit ambassadörer, för att nämna några. Jag har även samarbetat på ett bra sätt med till exempel Zana Hussan som driver den största Facebook-gruppen mot Sverigedemokraterna. Utan dessa och alla andra som stöttat kampanjen, hade den aldrig blivit så lyckad. Tack alla som hjälpt till!

Gör det lätt för folk att engagera sig

Våren 2010 fick jag förmånen att lyssna på USA:s ambassadör Matthew Barzun. Han berättade på ett entusiasmerande sätt om Obamas lyckade valkampanj. Barzun sammanfattade Obamas strategi på följande sätt: fokusera, minska hinder och öka förväntningarna. I Obamas fall handlade det till exempel om att sänka beloppen man kunde donera. För Sverigedemokraterna.de handlade det om att uppmana folk att lägga in en länk från sin blogg för att visa och stödja debatten mot Sverigedemokraterna. Folk gillar att göra gott, och om man kan utnyttja denna kraft kan man få stor effekt. Det gäller att hitta enkla sätt som folk kan engagera sig för en sak de tror på.

På sajten erbjöd vi även andra möjligheter att visa att man stödde kampanjen. Bland annat länkade vi till Pusha där någon annan lagt upp Sverigedemokraterna.de. I skrivande stund har den 136 rekommendationer, vilket är ganska mycket i sammanhanget. Dessutom lade Nikke Lindqvist upp mina 10 argument mot att rösta på Sverigedemokraterna på Lista.se, vilket bland annat gjorde att argumenten syntes på Nyheter24 dagarna innan valet. Vi gav även möjligheten att gilla inläggen på Facebook, vilket över 1 700 personer gjorde med inlägget där årets mittfältare tog avstånd från SD.

Jakten på förstaplatsen på Google var någonting som alla som stödde sajten kunde engagera sig i. Genom en länk kunde man bidra till att sajten tog sig ett steg närmre Sverigedemokraternas officiella sajt. På detta sätt kunde personer känna att de bidrog på ett sätt som var enkelt för dem att genomföra. Precis som en handfull dollar till Obama.

Allt handlar om tajming och fingertoppskänsla

Det svänger fort i sociala medier. När en ny grej sprids så är det viktigt att fort hänga på. När Hitler-parodin på Sverigedemokraternas gräsliga reklamfilm släpptes var jag snabb med att lägga ut den på Sverigedemokraterna.de. Detta gjorde att sajten hoppade upp till förstaplats igen, efter en längre tid som tvåa. Det gäller att hålla koll på vad som skrivs om det kampanjen handlar om och agera direkt.

En viktig aspekt av sociala medier är också att våga lyssna och lära. Jag har flera gånger under kampanjen anpassat sajten efter att folk har varit kritiska mot dess upplägg. Ett exempel är då LUF-ordföranden Adam Cwejman kritiserade sajten. Hans kritik var befogad och jag bemötte den genom att ändra sajtens upplägg. Sociala medier handlar om att vara lyhörd och lyssna in hur folk tolkar kampanjen. Sajten genomgick tack vare detta förhållningssätt en enorm förvandling från den egenkodade första versionen till den WordPress-variant som ligger ute just nu. Du har mycket att vinna på att se sociala medier som en stor fokusgrupp.

Avrundning

Det var mina lärdomar från denna kampanj. Jag hoppas att du har nytta av dem. För egen del har det varit mycket lärorikt och jag vill framför allt tacka Nikke Lindqvist för all den tid han har lagt ner på sajten. Jag vet att sajten är i goda händer hos Expo och jag tycker att det är bra att den även fortsättningsvis kommer att ta debatten med rasisterna på nätet.

Share this Post:
  • Pingback: Tweets that mention Fem lärdomar av min kampanj mot Sverigedemokraterna i sociala medier | Pontus hörna -- Topsy.com()

  • http://nabillionaire.se Nabil El Alaoui Sossey

    Bästa kampanjen jag någonsin deltagit i. Så sjukt klockren.

    Tackar dig ännu en gång för sidan. Alltid velat veta vem det är som ligger bakom den.

    Du är för övrigt länkad i min blogg 😉

  • Pingback: Sverigedemokraterna.de - från Pontus Löf till Expo | Fredrik Arvidsson()

  • Pingback: Livesänt föredag om Sverigedemokraterna.de | SocialVideo Production()

  • http://www.petterkarlsson.se/ Petter Karlsson

    Grymt jobbat Pontus!

  • http://www.lindqvist.com/ Nikke Lindqvist

    Fantastiskt snyggt jobbat Pontus. Jag är riktigt glad över att ha fått vara en del av detta. Bra sammanfattning av processen också. Det finns som du säger, otroligt många lärdomar att dra av de här.
    Nu ska det också bli spännande att se om (eller rättare sagt hur snabbt) SD lyckas ta tillbaka sin rättmätiga position i sökresultatet, nu när jag faktiskt har gett dem hela lösningen.
    Vem vet? Kanske har vi ändå lyckats befästa sajten allra högst upp i toppen?

  • http://www.internetsweden.se/ Internet Sweden

    Gratulerar till en lyckad kampanj!

    Jag känner mig smått hedrad och STOLT över att vara den ende du nämner, som ifrågasatte anonymiteten, dialogen (och de första dagarnas hätska budskap).

    Och visst hade, som du beskriver vissa personers försäkran en viss betydelse, men den stora anledningen till mitt stöd, var ju framförallt på det sätt som sd.de gick från att de första dagarna, mest likna lite av en valpig flamewar-sida, med allehanda hätska budskap – till att sakta byggas ut med saklig information och argument, anspelningarna på gamla Nazityskar försvann osv.

    Jag blev glad över att du var lyhörd och mottaglig för input den första veckan – Sidan blev bra!!

    Önskar nu Expo lycka till.

  • http://www.facebook.com/jerlerup Torbjörn Jerlerup

    Bra jobbat och tack för omnämnandet!

    /Torbjörn

  • http://twitter.com/davidpaulsson David Paulsson

    All eloge och heder åt dig/er! Bra jobbat, och intressant läsning. Toppen!

  • http://blogg.aftonbladet.se/adhd/ Kungabloggen

    En modern klassiker
    Snyggt jobbat!

  • Anonym

    Stort tack för detta, intressant på många lika nivåer: om anonymitet, mediernas naivitet, social mediers funktion och genomslag, och hur viktigt det är att eliminera hinder. Jag hade också gärna läst mer om ”Öka förväntningarna” och vad det betyder i form av risk:-)Återigen tack för denna genristet med erfarenheter, väldigt användbart.
    Britta

  • Pingback: Nikkelin – 2010-11-25 | nikkelin lifestream()

  • http://openid-provider.appspot.com/fbkvinnersm@msn.com brodeur

    Men hallå, du bedriver en fjantig smutskastningskampanj och skryter sedan om det ivrigt påhejad av människor som ”tror sig veta bäst”. Man undrar lite hur korkade du/ni är. Tror ni på fullt allvar att en potentiell SD väljare som letar information och ”råkar” gå in på pucko sidan blir övertygad om att inte rösta på SD?
    Då tror ni fel, det är lite Mona Sahlin över det hela. Effekten blir den motsatta, folk blir förbannade (om de över huvud taget bryr sig) och röstar på SD i stället.

    • http://pontuslof.se/ Pontus Löf

      Kan du hänvisa till några studier som styrker din hypotes om att ”effekten blir den motsatta”? Det du säger är lätt att häva ur sig, men meningslöst om du inte kan backa upp det med fakta.

      • http://klimatsmart.blogspot.com/ OW

        Ja det är bara att höra sig omkring…………

  • Pingback: Sverigedemokraterna.de tar steget vidare()

  • http://twitter.com/Anderst_S Anderst_S

    Jag har ju en av Sverige störst vänsterbloggar och skriver mycket om brottslighet. Ett av syftena med detta är att ta läsare från högerextrema bloggar och samtidigt motarbeta deras syn på brottslighet. Jag skriver också en del om rasism och om SD.

    Jag har aldrig länkat till Sverigedemokraterna.de då den sajten varit anonym. De valda ”ambassadörerna” gjorde mig skeptisk och Cwejmans kritik skärpte denna skepsis (Cwejman är kompis med min son).

  • Pingback: Pontus Löf bakom motkampanj « Sverigedemokraterna i Partille()

  • Pingback: Vecka 47 – Oj vad vi växer! - PRODUKTION203()

  • Pingback: Pressklipp och en musikvideo om Sverigedemokraterna | Pontus hörna()

  • Anonym

    Jag tror att sverigedemokraterna.de bidragit till att SD fått så bra valresultat. Allt som skrivs om SD har ökat intresset, oberoende av om det är positivt eller negativt. Sverigedemokraterna.de har också ojust tacklat ett demokratiskt parti, i fotboll skulle det bli rött kort. Vilket alltså bidrar till att tycka synd om SD.

    En bra uppvisning i hur man hanterar sökmotoroptimering, men som sagt missat målet och hjälpt motståndaren.

    • http://pontuslof.se/ Pontus Löf

      Intressant att du har koll på orsakssambandet mellan denna kampanj och valresultatet. Vilka belägg har du för att sajten har påverkat valresultatet? Vilka studier baserar du din slutsats på?

      • Anonym

        Lika lite som det går att bevisa att .de-kampanjen gynnade SD, lika lite går det att bevisa motsatsen. Däremot vet man att trots mycket och negativt i media så gick det mycket bättre för SD i det här valet än i förra valet.

        Redan för så där 50 – 100 år sedan lärde man sig att allt som skrivs är bra ur reklamsynpunkt.

        Det är inte heller bra att rulla ut en spikmatta. Bättre med ingen matta alls.

        Sedan har jag undrat varför SD går bäst i invandrartäta områden, finns det något samband?

        • http://pontuslof.se/ Pontus Löf

          Jag tycker att vi ska överlåta eftervalsanalysen till statsvetare som forskar kring just detta. Sören Holmberg gjorde till exempel en analys efter förra valet:http://www.som.gu.se/digitalAssets/1297/1297925_159-168.pdfVad det gäller din syn på PR så har jag bara en fråga: Tror du Mona Sahlin tycker att all PR är bra PR? De negativa skriverierna i media om henne stärkte inte direkt hennes aktier i valrörelsen. Sådant som skadar varumärket är inte bra PR.Sedan tänker jag inte gå in i en diskussion om SD:s väljare, eftersom jag inte är intresserad av flamewars eller generella SD-diskussioner på denna blogg. Jag sätter punkt för denna debatt här. Vill du diskutera vidare är du välkommen att mejla mig.

          • Anonym

            Om Mona Sahlin varit okänd hade det varit bra.

            Men, som sagt, en bra uppvisning i hur man hanterar sökmotoroptimering (och det var väl det som det gällde egentligen). Upprepa den gärna i något annat sammanhang!

  • Pingback: Historien om Sverigedemokraterna.de « debattrinken()

  • Pingback: Visa besök timme för timme i Google Analytics | Pontus hörna()

  • Pingback: 2010 – min tillbakablick | Internet Sweden om domäner och annat()

  • Pingback: ”Internet är mitt vittne” – Fabriksoutlet.com | Internet Sweden om domäner och annat()

  • Pingback: Sverigedemokraternas uppgång och fall i Google « Kungabloggen()

  • Pingback: Nu är Sverigedemokraterna.de överlämnad till Expo | Pontus hörna()