Nästa Tyresö kommun

oktober 8, 2016|Mitt arbetsliv|0 comments

Nu är det klart att jag börjar som webbprojektledare på Tyresö kommun. De är just i startgroparna i bygget av ny webb och nytt intranät. Till att börja med blir mitt uppdrag att färdigställa en förstudie och vara drivande i upphandlingen av webbkonsulter. Sedan blir det projektledning av design, utveckling och innehållsflytt. Det jag ser som mest spännande med detta projekt är att det gäller hela kommunens webbnärvaro, såväl extern…

Vad Google lär oss om kommunala webbplatser

oktober 13, 2013|Spaningar och analyser|0 comments

Sedan en tid tillbaka jobbar jag i den kommunala sektorn. En utmaning med kommunala webbplatser är att prioritera vilket innehåll som ska lyftas fram, inte minst med tanke på kommunernas breda verksamhet som spänner från förskolor till vård i livets slutskede. Lägg därtill en ganska komplex organisation med många olika nivåer, från den politiska till den handfasta verksamheten via kommunala förvaltningar som befolkas av tjänstemän. För att förstå hur man…

Webbstrategi för kommuner del 2

april 29, 2013|Spaningar och analyser|1 comments

Idag hittade jag ett inlägg av Per Vikström där han refererar till mitt inlägg om webbstrategi för kommuner. Per har precis börjat som webbprojektledare på Sigtuna kommun så det är kul att se att han har nytta av mitt inlägg. Så här skriver han: Måste erkänna att jag inte direkt blev såld på vad Pontus skrivit, men ju fler gånger jag läst hans inlägg om att det inte var en…

Webbstrategi för kommuner

april 1, 2013|Spaningar och analyser|7 comments

Många verktyg och modeller för webbstrategi är anpassade för privat sektor, eller mer specifikt för företag som säljer något på webben. Google Analytics är exempelvis anpassat för marknadsförarens behov att kunna driva trafik och säkerställa konvertering på en sajt. Detta har en direkt koppling till företagets huvudsakliga mål, det vill säga att ge vinst åt sina ägare genom att sälja produkter eller tjänster. Så enkelt är det inte för offentlig…

Bloggvalpens svar till Katrineholmskuriren

februari 14, 2011|Spaningar och analyser|6 comments

Klockan är strax före åtta en kall februarimorgon. Mattias Jansson startar upp sin läsplatta och fingrar fram Twitter. I flödet ser han att Åsa Backman, marknadskommunikatör från Sandviken, har svarat på hans kommentar från gårdagen om att man borde skicka mindre e-post. Åsa skriver till honom: ”Nej, det är sant, men vi är väl överens om att emailandet måste minska :-)”. Mattias knappar in svaret: ”ha, ha”. Temperaturen har krupit…