Kriget i den svenska SEO-branschen

februari 17, 2013|Spaningar och analyser|6 comments

Jag har följt diskussionerna på nätet om sökmotoroptimering i Sverige under några år nu. Med jämna mellanrum kommer en konflikt upp till ytan som ligger och bubblar i branschen, nu senast om Google-bombning. Det handlar om att olika tongivande personer i branschen har olika perspektiv på sökmotoroptimering, om vad man ska fokusera på i sitt arbete för att det ska ge effekt.

Herre på täppan

Denna kamp är kanske tydligast på sökningen ”sökmotoroptimering” där Sveriges två mest kända SEO-experter ständigt krigar om att synas överst på frasen sökmotoroptimering. Det är en form av herre på täppan inom branschen, som jag tycker är lite rolig. Så här ser det ut just idag:

Träfflista från Google

Olika grundsyn på SEO

De två herrarna jag pratar om är alltså Magnus Bråth och Nikke Lindqvist. De har två helt olika inställningar till vad som är en sökmotoroptimerares primära uppgift och vad som ger effekt i SEO. För att ni läsare ska förstå vad jag menar låter jag dem båda tala med egna ord.

Jag anser i nästan alla lägen att länkarna är det som ger alla resultat när du gör sökmotoroptimering. Det här gäller främst i de segment där konkurrensen är hög men allt mer i allt fler sökresultat.
Magnus Bråth

SEO… har kommit att handla nästan enbart om länkarbete, medan mitt sätt att arbeta nästan alltid utgår ifrån sajten i sig. Att arbeta med länkar innan man har sett över sajtstruktur, tekniska hinder och innehåll ser jag som relativt meningslös, eftersom man kommer så långt med interna åtgärder, de externa åtgärderna ses med alltmer misstänksamhet av Google.
Nikke Lindqvist

Skillnaden tydligast i synen på länkbygge

Vad handlar då detta om? Handlar det om att dessa herrar jobbar med antingen onpage (sajtens upplägg) eller offpage (länkar)? Nej, så är det naturligtvis inte. Båda inser att båda delarna behövs, det handlar mer om var de lägger fokus i sitt arbete som sökmotoroptimerare.

Skillnaden i filosofi blir tydligast när man ser på deras respektive syn på köpta länkar. Med köpta länkar menas att man betalar någon för att länka till sin sajt, vilket i sin tur gör att din sajt placerar sig högre på Googles träfflistor. Länken är onaturlig på det sätt att du aldrig skulle ha fått den om du inte hade betalat.

Ett av de sätt som fungerar ordentligt bra är att helt enkelt köpa länkar från andra webmasters. Google har gått ut med att detta är emot deras policy och att de arbetar för att ta bort effekten av köpta länkar i sökresultaten. Man kan rapportera köpta länkar i Googles Webmastertools. Trots detta så är köpta länkar en av de mest framgångsrika modellerna för SEO.
Magnus Bråth

Sajter som placerar sig högt i sökresultaten genom köpta länkar spelar ofta högt med sitt varumärke. Problemet ligger i att Google ogillar alla typer av köpta länkar och ofta bestraffar sajter som ägnar sig åt länkköp genom att bestraffa dem med sänkta placeringar i sökresultaten.
Nikke Lindqvist

Kriget är en smart marknasföring

Egentligen tror jag inte att Magnus Bråth eller Nikke Lindqvist är speciellt besvärade av de ganska hårda ordväxlingarna dem emellan på olika bloggar. Det är ju ett synnerligen smart sätt att profilera respektive persons eget varumärke som sökmotoroptimerare.

Att profilera sig som dessa personer gör kallas för att jobba med sitt personliga varumärke. Och det är något som är viktigt för entreprenörsbaserade företag, som båda dessa herrar jobbar i. Så här skriver Per Frykman:

Vi är mitt i en återgång till allt mer personliga relationer (om än ofta virtuella sådana). Vi mäts idag med en ny sorts mätsticka vars måttenhet inte nödvändigtvis baseras på antal års yrkeslivserfarenhet eller hur många fina ord vi har i nuvarande eller tidigare titlar. Det som i allt större utsträckning avgör om en person blir framgångsrik eller inte handlar istället om personens professionella rykte – alltså i vilken grad personen brinner för, behärskar och inspirerar andra i hennes eller hans kall.

Kriget skulle jag säga stärker både Magnus och Nikkes personliga varumärken. Genom konflikten blir både Magnus och Nikke mer kända och deras perspektiv blir tydliga. Om alla sökmotorexperter skulle säga samma sak, så skulle jag som beställare av SEO-tjänster inte kunna avgöra skillnaden mellan de olika konsulterna. Dessutom förstår jag, tack vare de hårda orden, att båda brinner för SEO.

Mycket tack vare detta krig känner många till att Magnus Bråth och Nikke Lindqvist behärskar sökmotoroptimering. Dessutom säger kriget något om vad som skiljer dem åt. Om jag vill anlita den i Sverige som är bäst på länkbygge så ska jag gå till Magnus. Om jag vill anlita den i Sverige som är bäst på sajtens uppbyggnad och relationsbaserad länkning så ska jag gå till Nikke.

Om jag verkligen vill ha sökmotoroptimering av världsklass så skulle jag anlita båda, då de i mitt tycke kompletterar varandra. Frågan är dock hur samtalsklimatet på ett projektmöte i ett sådant projekt skulle vara…

Hockeyfight. Licens: CC BY 2.0. Foto: Dan4th Nicholas.

Share this Post:
  • Jag tycker att du har gjort ett antal felaktiga antaganden, till att börja med så är det att sträcka sig väldigt långt att kalla oss sveriges bästa experter. Det finns en lång rad riktigt skickliga sökmotorkonsulter i Sverige, jag rekommenderar Christian Rudolfs lista. http://disruptive.nu/2012/02/09/10-seoare-jag-skulle-jobba-med-varje-dag-i-veckan/

    Jag är heller inte beredd att skriva under på att det pågår ett krig. Min syn på saken är att jag säger till när någon sprider direkta felaktigheter om SEO, må det vara Nikke eller någon annan (jag ser inte Nikke som en konkurrent, snarare som en mycket intressant bloggare).

    Som tredje punkt så håller jag visserligen med om att en duktig sökmotoroptimerare eller byrå bör synas i sökresultatet för sökmotoroptimering men det är på inga som helst vis en indikation på vem som är bäst. Att jag råkar vara etta är snarare för att jag är en aktiv bloggare än för att jag är bra.

    Inte heller tycker jag det är rimligt att göra distinktionen mellan mig och Nikke i länkar eller inte. Jag har lett ett team på över 100 personer som gjort SEO för en enda sajt det senaste året, att jag tycker att det finns aktörer som missat länkar betyder inte tvunget att de då per automatik skulle vara bra på on site.

    Som slutkläm vill jag också säga att anlita två konsulter är ungefär lika bra som att anlita fler kockar. Jag tackar regelbundet nej till den typen av uppdrag.

    Tack däremot för det fina omdömet om mig, det värmer även när jag tycker det är lite oförtjänt.

    • Inlägget handlar inte om att avgöra vilken sökmotorexpert som de facto är bäst, utan om vilken sökmotorexpert som framstår som om de vore bäst. Där tror jag träfflistan för sökmotoroptimering spelar roll. Det handlar snarare om varumärkesbyggande än om faktiska kunskaper i SEO.

      När det gäller flera konsulter, så håller jag med om att det kan bli en soppa. Därav bildvalet. Det var mer en reflektion kring just att ni kompletterar varandras kompetens.

    • Inlägget handlar inte om att avgöra vilken sökmotoroptimerare som de facto är bäst. Det har jag svårt att avgöra. Personerna på listan som du länkar till är säkerligen mycket kompetenta. Det inlägget handlar om är varumärkesbyggande, alltså vilken sökmotoroptimerare som framstår
      som bäst i branschen. Där tycker jag att du med bland annat http://www.sokmotorkonsult.se och Nikke med bland annat http://www.lindqvist.com gjort bäst jobb.

      Angående er två i samma projekt så håller jag med. Därav bildvalet. 🙂

    • Det är rätt skojigt det här. För jag ser inte heller dig som en konkurrent Magnus. Främst för att jag, mig veterligt, aldrig har mött varken dig i din nuvarande position eller Pineberry i en upphandling. Det kan dock ha hänt utan att jag har vetat om det.

      Och anledningen till det är att vi ju faktiskt, nästan inte arbetar med samma sak. Jag tackar nej till alla uppdrag som involvererar sajtstrategi, sajtstruktur och konvertering. I varje enskilt projekt försöker jag gå in och vara med och skapa den bästa sajten. Och det lyckas påfallande ofta också, om jag får vara med på rätt sätt, och om kunden förstår ta till sig mina råd.

      Jag skulle kunna se oss i samma arbetsgrupp. Det vore inte alls konstigt eftersom vi har ett väldigt litet överlapp i arbetsmetoderna.

      Redan för ett år sedan så skrev jag ett blogginlägg som förklarade varför jag inte såg det som ett problem att andra som arbetar med sökmotoroptimering arbetar på andra sätt. De löser den uppgift de har betalt för att lösa, på det sätt som de finner bäst. Jag tar mig an problemet på ett annat sätt som jag anser är mer långsiktigt. http://www.lindqvist.com/segmentering-av-seo-branschen/

      Vad gäller synen på att det skulle vara ett krig så har jag jättesvårt för den. Lika svårt som jag har för att förstå varför debatten inte skulle vara bra för branschen. Jag är van vid att debattera och har inga problem med att debatter ibland blir hårda. Jag gillar det politiska livet, där man debatterar och samarbetar samtidigt. I min värld är koncensus och ryggdunkeri ingenting eftersträvansvärt. Jag tror att framsteg snarare sker utifrån att man tar olika ståndpunkter.

      • Angående kriget som metafor så tycker jag inte att det ligger så långt borta. Det är exempelvis ganska hårda ord i detta blogginlägg (där jag upplever att Per är en slags företrädare för ”din” skola):
        http://xn--magnusbrth-85a.se/per-pettersson-search-integration/

        Jag håller med om att det är intressant att se de olika arbetsmetoderna som segmentering av branschen. Det är uppenbart att det skiljer sig åt när det gäller arbetsmetoder och filosofi. En större tydlighet kring vad olika SEO-tjänster handlar om tror jag att många beställare skulle må bra av. Jag tror att kunskapen fortfarande är låg bland beställarna.

        En sak man måste väga in är också att olika kunder har behov av olika typer av hjälp. Därför ser jag inget större problem i de olika perspektiven som presenteras ovan. Vissa kunder kanske vill lägga mycket pengar på att driva extremt mycket trafik via Google på vissa specifika sökfraser. Andra kunder kanske vill ha större synlighet på webben genom redaktionellt innehåll, där Google-träffar är en del av en större kaka. Denna typ av kund kanske också behöver hjälp med strategi för sociala medier etc.

        Vad som däremot är viktigt är att kunden förstår skillnaden mellan att jobba med strikt sökmotoroptimering för Google och att arbeta med synlighet på webben ur ett större perspektiv. Många gånger tror jag exempelvis att socialt och SEO kompletterar varandra. Socialt kan även vara en viktig ingrediens i relationsbaserad länkning, alltså i att få folk att länka till din sajt. Även om sociala signaler inte har en stor direkt påverkan, så blir det en indirekt effekt när någon länkar tack vare relationen i sociala medier.

        För kunden tror jag dock att det spelar mindre roll varifrån trafiken kommer, så länge trafiken leder till någon form av upplevd nytta. Därför blir grälet i SEO-branschen om gränserna mellan sociala medier och SEO ganska konstig för någon som betraktar den utifrån. Speciellt med tanke på det uppskruvade tonläget.

  • Pingback: Döda konkurrenternas spammiga SEO | Webbstrateg.nu()