Tidigare har jag skrivit om vikten av att ha en personlig webbstrategi. En del av denna strategi handlar om att kontrollera vad som dyker upp om man söker på sitt namn i Google. Speciellt de översta träffarna är viktiga, eftersom forskning visar att en majoritet bara tittar på den övre delen av Googles träfflista.

Jag har under en längre tid jobbat med sökresultatet för ”Pontus Löf” på Google. Jag ska i ärlighetens namn säga att mitt namn är ganska ovanligt och att det inte finns någon större konkurrens på sökfrasen, så det har inte varit så svårt. Syftet har varit att få de första tio träffarna att handla om saker som jag står för idag, speciellt de fem översta. Detta är mina första travande försök till sökmotoroptimering (SEO) och detta inlägg kan fungera som en introduktion för dig som vill lära dig mer om SEO.

Detta är vad allt handlar om:

Googles träffresultat på sökfrasen "Pontus Löf"

Jag är ganska nöjd med resultatet av mitt arbete. Träffarna återspeglar ganska bra det jag vill att folk ska hitta när man söker på mitt namn. Observera att ovanstående bild är tagen utan så kallade personliga sökresultat påslaget, med hjälp av webbläsaren Google Chromes inkognitoläge. Träfflistan kan se annorlunda ut för dig och det beror på att Google anpassar sökresultatet för dig beroende på dina tidigare sökningar m.m.

Hur gjorde jag då för att det skulle se ut på detta sätt? Man kan sammanfatta det i tre aktiviteter: sociala medier, skapa egna sidor och länka. Om du gör som jag bör även du kunna påverka ditt personliga sökresultat i Google. Detta är även känt som Google-städning.

1. Var aktiv i sociala medier

De flesta av resultaten har att göra med mina konton i sociala medier, både i jobbet och privat. Genom att börja blogga eller vara aktiv på LinkedIn och Twitter så kommer dina profiler på dessa sidor och dina bloggar att rankas högt. Orsaken är att Google verkar ha förälskat sig i sociala medier, speciellt om man uppdaterar ofta (den så kallade realtidswebben). Du bör döpa dina konton så att de stämmer överens med de sökord som du vill sökmotoroptimera för. I mitt fall har jag valt Pontus Löf och pontuslof. Jag brukar också skriva under olika inlägg med mitt eget namn.

2. Skapa egna sidor som är sökmotoranpassade

Utöver att använda sig av sociala medier kan man bygga egna sajter som rankas högt i träffresultatet. Du bör använda sökordet du vill optimera för i titeln och i domännamn för att nå maximal effekt. I mitt fall gjorde jag om mina tidigare bloggar Samtidens rekviem och E-staten till en ny: www.pontuslof.se. Jag skapade även en undersida till en domän som familjen äger: www.lof.nu/pontus.

För att sidorna du skapar ska hamna högt i Google gäller det också att du tänker på vissa saker. Det kanske viktigaste rådet är att skapa mycket innehåll som innehåller de relevanta sökorden i rubriken, i underrubriker och själva texten. En grundläggande guide till hur du skapar en blogg eller webbplats som Google gillar (så kallad On Page SEO) hittar du hos Sökmotorkonsult.

3. Korslänka och få andra att länka till dig

På de webbplatser du skapar kan du sedan länkar till dina andra webbplatser och dina konton i sociala medier. Det är i mångt och mycket därför jag skapade sidan www.lof.nu/pontus. Men ännu viktigare är att försöka få länkar till dina sajter genom att skriva mycket i sociala medier eller på andra sätt få folk att länka till din blogg eller sajt.

Som du säkert redan vet handlar mycket i Googles värld om just länkar. Att försöka få länkar från stora sajter inom samma ämnesområde är mycket viktigt. Detta kallas Off Page SEO eller länkstrategi. Det kanske mest effektiva sättet att få folk att länka är att skapa unikt innehåll som intresserar och lockar till läsning. Även här har Sökmotorkonsult en hel del matnyttigt för den intresserade om du vill grotta ner dig i detaljerna.

Detta var mitt första lilla SEO-projekt i korthet. Hoppas du har fått hjälp av mina tips. Kommentera gärna om hur det går om du försöker dig på en egen Google-städning.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips
Kategorier: Sökmotoroptimering

Pontus Vinderos

Senior webbstrateg