Analysera syftet bakom olika sökningar

En av de viktigaste sakerna att ha i åtanke då man analyserar sökningar i sökmotorer som Google är vilket syfte personen som söker har. Det är stor skillnad på om personen vill veta mer om något nytt eller om personen redan vet vad hen letar efter. För några år sedan släpptes en forskningsrapport om detta […]

Google Instant kommer att förändra vårt sökbeteende – på sikt

De flesta svenska internetbloggare med självaktning har uppmärksammat Googles nya funktionalitet för realtidssökning som kallas Google Instant. Vad är då Google Instant? Om du surfar in på amerikanska Google så ser du att sökresultatet ändrades direkt på skärmen medan du skriver – bokstav för bokstav. Tanken är att snabba upp sökprocessen. Så här beskrivs den […]

Min personliga Google-städning eller: sökmotoroptimering för nybörjare

Tidigare har jag skrivit om vikten av att ha en personlig webbstrategi. En del av denna strategi handlar om att kontrollera vad som dyker upp om man söker på sitt namn i Google. Speciellt de översta träffarna är viktiga, eftersom forskning visar att en majoritet bara tittar på den övre delen av Googles träfflista. Jag […]

Har du en personlig webbstrategi?

Det som finns på nätet är offentligt. Aldrig tidigare har vi i mänsklighetens historia så lätt och snabbt kunnat hitta information om en människa. Speciellt om personen ifråga har lagt ut mycket information på nätet eller är en offentlig person. Jag tycker det är viktigt att man är medveten om de risker och de fördelar […]