Fyra d-ord istället för digitalisering

september 12, 2017|Spaningar och analyser|0 comments

Alla snackar digitalisering. Problemet är bara att digitalisering kan betyda lite vad som helst. Själv tycker jag det är jättebra att frågan är på agendan, men den digitalisering som brukar diskuteras är ofta bara en omskrivning för den traditionella IT-avdelningens tänk. Det vill säga köpa in ett nytt IT-system för att lösa ett verksamhetsbehov. Den typen av digitalisering borde alla veta leder till ineffektivitet och dålig digital arbetsmiljö. Jag föreslår…

Tvinga inte på andra dina metoder!

september 3, 2017|Spaningar och analyser|2 comments

Den senaste tiden har jag i olika sammanhang stött på pm3 som är en metod för styrning av IT i en organisation. Pm3 går bland annat ut på att det ska finnas en tydlig rollfördelning mellan olika roller och ansvar. Pm3 kan användas på olika sätt. I sin mest basala variant så är det ett sätt att få koll på organisationens olika IT-system genom att tydliggöra ansvar och roller på…

Webbriktlinjerna måste bli mer begripliga

juli 5, 2017|Regler|2 comments

Sedan många år finns riktlinjer för hur offentliga webbplatser bör utformas. Dessa heter Vägledning för webbutveckling och ägs just nu av Post- och telestyrelsen. Du hittar riktlinjerna på sajten webbriktlinjer.se. Jag är generellt sett mycket positiv till dessa riktlinjer och alla inblandade har genom åren gjort ett fantastiskt jobb för att lyfta frågorna om webbplatsers användbarhet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Senaste tiden har det kommit allt fler lagkrav…

Anställ inte en digital strateg

mars 20, 2017|Spaningar och analyser|0 comments

Alla håller idag med om att digital teknik, internet och webbtjänster som Facebook påverkar samhället och organisationer i såväl privat som offentlig sektor. Allt fler organisationer vill dra nytta av den digitala revolutionen genom så kallad digitalisering av sin organisation. Vissa organisationer griper sig an denna utmaning genom att tillsätta en särskild roll som ska vara drivande i denna utveckling. Den kan exempelvis kallas digital strateg, Chief Digital Officer eller…

Webb är inte kommunikationschefens högsta prioritet

mars 1, 2017|Spaningar och analyser|0 comments

På de flesta organisationer i offentlig sektor så är det kommunikationsavdelningen som ansvarar för de digitala kanalerna, exempelvis organisationens externa webbplats. I mindre organisationer ligger ansvaret direkt under kommunikationschefen. I lite större organisationer så kanske det finns en särskild enhet för digitala kanaler eller motsvarande. Men ytterst är det kommunikationschefen som bestämmer över den externa webbplatsens utveckling och förvaltning. Det handlar om såväl budgetfrågor, strategiska överväganden som bemanning. Vad brinner kommunikationschefen egentligen för? Min bild…

Fyra perspektiv på kommunikationsarbete

januari 12, 2017|Spaningar och analyser|0 comments

Jag har jobbat på flera kommunikationsavdelningar och ute i organisationen som kommunikatör. Något som har varit gemensamt för alla kommunikationsavdelningar är att det är svårt att sätta fingret på vad som egentligen är kommunikationsarbetets uppgift. Det finns naturligtvis många viktiga uppgifter med kommunikation, men jag menar att det är svårt att sammanfatta kommunikationsarbetet i en tydlig verksamhetsidé. Jag tror att det beror på att vi har olika bilder av vad…

Kan man slå ihop webbplats och intranät?

oktober 12, 2016|Spaningar och analyser|2 comments

Stora organisationer har ofta ett stort behov av internkommunikation. Intranätet pekas ut som den primära kanalen för den interna kommunikationen. Intranätet ska ge service till medarbetare och vara kanal för ledningskommunikation och kulturbyggande kommunikation. Min erfarenhet är att få intranät klarar av att leva upp till ansatsen. Intranätet hamnar också lätt i bakvattnet när det gäller resurser. Kommunikationsavdelningar satsar i regel mer på varumärke, press, webbplatser och sociala medier. En…

De sju webbsynderna för kommuner

september 23, 2016|Spaningar och analyser|1 comments

I januari hade jag en fråga ute på Twitter där jag frågade om personer i mitt flöde gillade sin kommuns webbplats. En som motiverade sitt svar var Nikke Lindqvist som skrev: ”Besöker [Stockholm stads webbplats] aldrig någonsin. /…/ Vill inte vara sån, men behovet av att informera är större än mitt behov av informationen. /…/ Den var viktigare när barnen var mindre, och blir säkert viktigare igen när behovet av…

Vi behöver mer digital strategi, inte mindre

september 20, 2016|Spaningar och analyser|0 comments

Lite nu och då hör man någon självutnämnd internetexpert säga att vi inte behöver någon digital strategi. Resonemanget utgår från den korrekta insikten att Internet berör allt. Men vad som är fel i resonemanget är att det helt saknar verklighetsförankring, särskilt när det gäller offentlig sektor. Jag har jobbat både statligt och kommunalt och kan intyga att den digitala kompetensen är på dagisnivå. Det som behövs i offentliga organisationer är…

Kommunikatör är ett förlegat yrke

februari 14, 2016|Spaningar och analyser|0 comments

Förr hette det informatör och nu heter det kommunikatör. Det är personen i din organisation som har till uppgift att föra ut organisationens budskap, ofta det ledning vill nå ut med. Traditionellt har fokus ofta legat på nyheter och ägda kanaler som trycksaker, intranätet och egna webbplatsen. Kommunikatörerna kan sitta centralt i en skyddad verkstad eller splittrade i olika delar av organisationen. De kan fastna i att producera broschyrer eller…