Webbriktlinjerna måste bli mer begripliga

juli 5, 2017|Regler|2 comments

Sedan många år finns riktlinjer för hur offentliga webbplatser bör utformas. Dessa heter Vägledning för webbutveckling och ägs just nu av Post- och telestyrelsen. Du hittar riktlinjerna på sajten webbriktlinjer.se. Jag är generellt sett mycket positiv till dessa riktlinjer och alla inblandade har genom åren gjort ett fantastiskt jobb för att lyfta frågorna om webbplatsers användbarhet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Senaste tiden har det kommit allt fler lagkrav…

Anställ inte en digital strateg

mars 20, 2017|Spaningar och analyser|0 comments

Alla håller idag med om att digital teknik, internet och webbtjänster som Facebook påverkar samhället och organisationer i såväl privat som offentlig sektor. Allt fler organisationer vill dra nytta av den digitala revolutionen genom så kallad digitalisering av sin organisation. Vissa organisationer griper sig an denna utmaning genom att tillsätta en särskild roll som ska vara drivande i denna utveckling. Den kan exempelvis kallas digital strateg, Chief Digital Officer eller…

Webb är inte kommunikationschefens högsta prioritet

mars 1, 2017|Spaningar och analyser|0 comments

På de flesta organisationer i offentlig sektor så är det kommunikationsavdelningen som ansvarar för de digitala kanalerna, exempelvis organisationens externa webbplats. I mindre organisationer ligger ansvaret direkt under kommunikationschefen. I lite större organisationer så kanske det finns en särskild enhet för digitala kanaler eller motsvarande. Men ytterst är det kommunikationschefen som bestämmer över den externa webbplatsens utveckling och förvaltning. Det handlar om såväl budgetfrågor, strategiska överväganden som bemanning. Vad brinner kommunikationschefen egentligen för? Min bild…

Fyra perspektiv på kommunikationsarbete

januari 12, 2017|Spaningar och analyser|0 comments

Jag har jobbat på flera kommunikationsavdelningar och ute i organisationen som kommunikatör. Något som har varit gemensamt för alla kommunikationsavdelningar är att det är svårt att sätta fingret på vad som egentligen är kommunikationsarbetets uppgift. Det finns naturligtvis många viktiga uppgifter med kommunikation, men jag menar att det är svårt att sammanfatta kommunikationsarbetet i en tydlig verksamhetsidé. Jag tror att det beror på att vi har olika bilder av vad…

Kan man slå ihop webbplats och intranät?

oktober 12, 2016|Spaningar och analyser|1 comments

Stora organisationer har ofta ett stort behov av internkommunikation. Intranätet pekas ut som den primära kanalen för den interna kommunikationen. Intranätet ska ge service till medarbetare och vara kanal för ledningskommunikation och kulturbyggande kommunikation. Min erfarenhet är att få intranät klarar av att leva upp till ansatsen. Intranätet hamnar också lätt i bakvattnet när det gäller resurser. Kommunikationsavdelningar satsar i regel mer på varumärke, press, webbplatser och sociala medier. En…

De sju webbsynderna för kommuner

september 23, 2016|Spaningar och analyser|1 comments

I januari hade jag en fråga ute på Twitter där jag frågade om personer i mitt flöde gillade sin kommuns webbplats. En som motiverade sitt svar var Nikke Lindqvist som skrev: ”Besöker [Stockholm stads webbplats] aldrig någonsin. /…/ Vill inte vara sån, men behovet av att informera är större än mitt behov av informationen. /…/ Den var viktigare när barnen var mindre, och blir säkert viktigare igen när behovet av…

Vi behöver mer digital strategi, inte mindre

september 20, 2016|Spaningar och analyser|0 comments

Lite nu och då hör man någon självutnämnd internetexpert säga att vi inte behöver någon digital strategi. Resonemanget utgår från den korrekta insikten att Internet berör allt. Men vad som är fel i resonemanget är att det helt saknar verklighetsförankring, särskilt när det gäller offentlig sektor. Jag har jobbat både statligt och kommunalt och kan intyga att den digitala kompetensen är på dagisnivå. Det som behövs i offentliga organisationer är…

Kommunikatör är ett förlegat yrke

februari 14, 2016|Spaningar och analyser|0 comments

Förr hette det informatör och nu heter det kommunikatör. Det är personen i din organisation som har till uppgift att föra ut organisationens budskap, ofta det ledning vill nå ut med. Traditionellt har fokus ofta legat på nyheter och ägda kanaler som trycksaker, intranätet och egna webbplatsen. Kommunikatörerna kan sitta centralt i en skyddad verkstad eller splittrade i olika delar av organisationen. De kan fastna i att producera broschyrer eller…

Multikonstnären kallad webbansvarig

september 13, 2015|Spaningar och analyser|1 comments

Webbansvarig, webmaster, webbsamordnare, infomaster, webbtekniker, webbstrateg, webbkommunikatör, webbredaktör… Titlarna är många för den eller de som har det övergripande ansvaret att ratta en stor organisations webbplats. Precis som Per Vikström varit inne på tidigare tycker jag ofta rollen som webbansvarig är för splittrad. En stor webbplats eller ett stort intranät kräver tydliga roller och ansvar om arbetet ska flyta på bra. Något många gör fel är att säga att en…

Vad är agilt ledarskap?

juli 30, 2015|Spaningar och analyser|0 comments

Som en uppföljning på mitt inlägg om vad det innebär att jobba agilt så kommer här en kort förklaring på vad agilt ledarskap betyder. Till att börja med kan det var bra att skilja på ledarskap och chefskap. Chefskap handlar om att bestämma, medan ledarskap handlar om att få andra att vilja följa. Chefen pekar med hela handen till sina anställda medan ledaren bygger relationer till sina medarbetare. Taoismens grundare…