De sju webbsynderna för kommuner

september 23, 2016|Strategi och projektledning|1 comments

I januari hade jag en fråga ute på Twitter där jag frågade om personer i mitt flöde gillade sin kommuns webbplats. En som motiverade sitt svar var Nikke Lindqvist som skrev: ”Besöker [Stockholm stads webbplats] aldrig någonsin. /…/ Vill inte vara sån, men behovet av att informera är större än mitt behov av informationen. /…/ Den var viktigare när barnen var mindre, och blir säkert viktigare igen när behovet av…

Vi behöver mer digital strategi, inte mindre

september 20, 2016|Strategi och projektledning|0 comments

Lite nu och då hör man någon självutnämnd internetexpert säga att vi inte behöver någon digital strategi. Resonemanget utgår från den korrekta insikten att Internet berör allt. Men vad som är fel i resonemanget är att det helt saknar verklighetsförankring, särskilt när det gäller offentlig sektor. Jag har jobbat både statligt och kommunalt och kan intyga att den digitala kompetensen är på dagisnivå. Det som behövs i offentliga organisationer är…

Rollen du inte får bomma i din webborganisation

maj 14, 2016|Strategi och projektledning|0 comments

Arbetet med större webbplatser kräver idag många typer av specialister om man vill att webbplatsen ska hålla hög kvalitet. Det finns UX-designers, Art Directors, sökmotoroptimerare, språkkonsulter, webbanalytiker med mera. Men jag skulle inte säga att dessa roller är speciellt viktiga i den interna organisationen som jobbar med en större webbplats, särskilt om det gäller informationswebbplatser. Inte heller den övergripande ansvariga för webbplatsen tycker jag är den viktigaste rollen, vare sig…

Kommunikatör är ett förlegat yrke

februari 14, 2016|Strategi och projektledning|0 comments

Förr hette det informatör och nu heter det kommunikatör. Det är personen i din organisation som har till uppgift att föra ut organisationens budskap, ofta det ledning vill nå ut med. Traditionellt har fokus ofta legat på nyheter och ägda kanaler som trycksaker, intranätet och egna webbplatsen. Kommunikatörerna kan sitta centralt i en skyddad verkstad eller splittrade i olika delar av organisationen. De kan fastna i att producera broschyrer eller…

Multikonstnären kallad webbansvarig

september 13, 2015|Strategi och projektledning|1 comments

Webbansvarig, webmaster, webbsamordnare, infomaster, webbtekniker, webbstrateg, webbkommunikatör, webbredaktör… Titlarna är många för den eller de som har det övergripande ansvaret att ratta en stor organisations webbplats. Precis som Per Vikström varit inne på tidigare tycker jag ofta rollen som webbansvarig är för splittrad. En stor webbplats eller ett stort intranät kräver tydliga roller och ansvar om arbetet ska flyta på bra. Något många gör fel är att säga att en…

Vad är agilt ledarskap?

juli 30, 2015|Strategi och projektledning|0 comments

Som en uppföljning på mitt inlägg om vad det innebär att jobba agilt så kommer här en kort förklaring på vad agilt ledarskap betyder. Till att börja med kan det var bra att skilja på ledarskap och chefskap. Chefskap handlar om att bestämma, medan ledarskap handlar om att få andra att vilja följa. Chefen pekar med hela handen till sina anställda medan ledaren bygger relationer till sina medarbetare. Taoismens grundare…

Lägg inte över UX på konsulter

juni 17, 2015|Strategi och projektledning|0 comments

UX står för User Experience, vilket kan översättas med hur användarna upplever din sajt eller din digitala tjänst. Användarupplevelsen är avgörande för om du kommer lyckas med de mål du satt upp för din sajt eller digitala tjänst. En undermålig användarupplevelse gör det svårare för användarna att använda din sajt eller tjänst, det skapar irritation och det hämmar en tillväxt av användningen. Traditionellt så har beställare överlåtit till tillverkaren av…

Så undviker du skojarna som säljer webbstrategitjänster

maj 12, 2014|Strategi och projektledning|3 comments

Webbstrategi måste vara något av det enklaste att sälja om man är en lurendrejare. Droppa några modeord, prata med några personer, håll några workshops och presentera det hela i en Prezi för ett gäng chefer som inte kan skilja Windows från WordPress. Och tjäna flera hundra tusen på något som ger fel vägledning eller inte följs alls. Det är många konsulter därute som påstår sig kunna webbstrategi. När man börjar…

Organisationers digitala utvecklingstrappa

december 7, 2013|Strategi och projektledning|2 comments

Närvaron på nätet för en organisation är avgörande på många sätt i dagens samhälle, det tror jag de flesta är överens om. Samtidigt så ser man ganska ofta att mognaden internt i organisationer är låg. Ofta hör jag personer säga saker som tar mig tillbaka till 1990-talets hemsidor där det viktiga är att pusha sin del av organisationen. När man lyssnar på konsulter som föreläser på frukostseminarier eller konferenser å…

Vad betyder egentligen att jobba agilt?

maj 15, 2013|Strategi och projektledning|0 comments

Agil är ett ord man stöter på i många olika sammanhang numera. Det finns i allt från HR-kretsar till innehållsstrategi för en webbplats. Men vad betyder ordet egentligen och vad är ursprunget? Ordet agil betyder lättrörlig och är besläktat med det engelska ordet agility. Om du har hund har du säkert hört talas om agility som hundsporten där hunden tar sig igenom en hinderbana. Och det är inte så långt…