Test: DIK:s startsida

april 26, 2013|Webbutveckling och användbarhet|3 comments

Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: DIK.
Typ av organisation: Ideell sektor, fackförbund.
Betyg: 58 %.

Startsida för DIKNu är det dags för den sista sajten att testas i mitt stora startsidestestet. Sist ut är fackförbundet DIK som organiserar högskoleutbildade personer som arbetar inom kultur- och kommunikationsbranschen. Precis som med Unionen och Kommunal kommer jag att titta på att bli medlem.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Det finns inga viktiga aktiviteter på startsidan längre ner, däremot finns en bildbanner för att bli medlem i sidhuvudet. Bannern innehåller fyra argument varför man ska gå med vilket är bra. Mindre bra är att bildbannern saknar ALT-text och att länken saknar TITLE-text. Men bra att bli medlem får ett tydligt fokus, även om jag hellre hade lagt bli medlem-funktionen precis nedanför huvudmenyn.

Menyer

Det finns en huvudmeny med tydliga menyval som ”Yrke & kärriär”, ”Service & förmåner” och ”Anställning & avtal”. ”Bli medlem” ligger längst till höger och har en avvikande färg från övriga menyn. Tyvärr har man valt att lägga vit text på en gul bakgrund med väldigt låg kontrastnivå, vilket strider emot tillgänglighetsriktlinjer. Det är svårt att skilja texten från bakgrunden. Här borde de designa om!

Sökfunktionen

Om man söker på ”medlem” och ”bli medlem” får man rätt träff på andra plats. På förstaplats kommer en sida som heter Vem kan bli medlem?. Den innehållet dock ingen tydlig länkvidare till Bli medlem-formuläret. Om man söker på ”medlemskap” dyker också tack-sidan för Bli medlem-formuläret upp vilket nog inte riktigt är meningen…

Poäng för hitta rätt

Det positiva är att bli medlem går att komma åt via bannern i sidhuvudet, via menyn och via sökfunktionen. Det negativa är att det finns problem med alla tre sätten att hitta fram till att bli medlem, med frånvaro av ALT-texter, dåliga kontrastnivåer och en intern sökmotor som inte riktigt är optimerad. Därför får det bli 2 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

DIK kallar sig det ”Det kreativa facket” och detta står under logotypen överst till vänster. Denna slogan tycker jag skulla passat bra i sidans titel, men där står bara ”DIK |” vilket gör det svårt att begripa att det handlar om ett fackförbund. Metabeskrivning finns (”DIK – akademikerfacket för kultur och kommunikation.”), men skulle kunna vässas. Det finns en huvudrubrik (H1), men den innehållet inte organisationens namn utan ”Akademikerfacket för kultur och kommunikation” vilket jag tycker är lite märkligt.

Om avsändaren

Det första ämnet i huvudmenyn är ”Om DIK”. Här återfinns en kortare beskrivning, bifogade stadgar och länkar till mer läsning i en slags meny till höger. Det är dock ingen traditionell navigeringsmeny då informationsstrukturen på sajten är helt platt, vilket gör det rörigt för besökaren. Jag är också tveksam till att lägga så mycket viktig information till höger på undersidorna.

Poäng för visa avsändare

DIK har en varumärkesidé kring ”Det kreativa facket”, men de använder inte startsidans möjligheter att kommunicera detta fullt ut i titel och metabeskrivning. Det finns en tydlig igång ”Om DIK”, men röriga undermeny och valet att lägga navigation och viktig information till höger drar ner betyget. 2 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Startsidan har ett tydligt nyhetsfokus, närmast ett tidiningslöp. Här finns tre artiklar med rubrik, ingress och bild. Sedan finns länkar till relaterade artiklar i ”Pressgrannar” och kalenderhändelser. Sedan finns en ruta för ”Just nu” med tre länkar som jag inte riktigt förstår vad det handlar. Man lyfter upp någon som fått nytt jobb med bild. Dessutom finns länkar till bloggar, flöde från Twitter och Facebook-box. Som grädde på moset finns platsannonser och banners längst ut till höger.

Det är bra att de har en stor mix av innehåll, även om jag hade använt den översta ytan för att lyfta fram viktiga aktiviteter på sajten. Dessutom är jag tveksam till att det går att göra relevanta nyheter till alla förbundets medlemmar då de jobbar inom så pass olika områden. Informatörer, logopeder och bibliotekarier har helt olika intressen. Detta kanske borde ha återspeglats mer på startsidan?

Poäng för visa innehåll

Bra mix av innehåll gör att DIK får 3 av 4 poäng för visa innehåll.

Slutsats

DIK har satt bli medlem i fokus, men brister både i tillgänglighet och användbarhet. Jag skulle akta mig för att lägga så mycket till höger och för att förlita mig på bildbanners med dåliga kontrastnivåer utan alternativa texter.

Poäng totalt

Totalt får DIK 7 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 58 % för DIK:s startsida.

Share this Post: