Så får du stor spridning på LinkedIn

mars 6, 2017|Tips och strategier|1 comments

De senaste veckorna har jag hållit på med en serie små experiment på LinkedIn. Bakgrunden är att jag var fascinerad över den spridning föreläsaren Per Holknekt ständigt får på LinkedIn. Även om jag inte har honom som kontakt dyker hans upplägg upp var och varannan dag i mitt flöde. Det beror på att någon av mina kontakter gillar hans inlägg. Jag undrade vad som låg bakom denna spridning. Det finns naturligtvis…

Så organiserar du arbetet med e-tjänster

december 9, 2016|Tips och strategier|1 comments

Arbetet med e-tjänster i kommuner har traditionellt drivits av att förvaltningar köpt in e-tjänster som tillägg till sitt verksamhetssystem. Problemet är att dessa e-tjänster mer är gjorda för att fungera med verksamhetssystem än att fungera för användarna. Många olika e-tjänstleverentörer gör också att användarupplevelsen skiljer sig mycket när man ansöker om bygglov eller plats i förskolan. Det blir onödigt krångligt både internt och externt. En vanlig lösning på detta problem…

Rollen du inte får bomma i din webborganisation

maj 14, 2016|Tips och strategier|0 comments

Arbetet med större webbplatser kräver idag många typer av specialister om man vill att webbplatsen ska hålla hög kvalitet. Det finns UX-designers, Art Directors, sökmotoroptimerare, språkkonsulter, webbanalytiker med mera. Men jag skulle inte säga att dessa roller är speciellt viktiga i den interna organisationen som jobbar med en större webbplats, särskilt om det gäller informationswebbplatser. Inte heller den övergripande ansvariga för webbplatsen tycker jag är den viktigaste rollen, vare sig…

10 tips för att förbättra din webbplats

januari 5, 2016|Tips och strategier|0 comments

Nu är det nytt år och då är det dags att ta nya tag med webbplatsen du jobbar med. Nu är en bra tid att tag i de där surdegarna som du aldrig kom till skott med förra året. Jag tänker på det där webbanalysverktyget, den där interna sökfunktionen, de där döda länkarna. Listan kan göras hur lång som helst över saker du som webbansvarig måste hålla koll på. Tiden…

Så undviker du skojarna som säljer webbstrategitjänster

maj 12, 2014|Tips och strategier|3 comments

Webbstrategi måste vara något av det enklaste att sälja om man är en lurendrejare. Droppa några modeord, prata med några personer, håll några workshops och presentera det hela i en Prezi för ett gäng chefer som inte kan skilja Windows från WordPress. Och tjäna flera hundra tusen på något som ger fel vägledning eller inte följs alls. Det är många konsulter därute som påstår sig kunna webbstrategi. När man börjar…

Tips inför lansering av sociala medier-konto

april 13, 2014|Tips och strategier|0 comments

Ofta finns eldsjälar i organisationen som vill satsa på sociala medier. Deras erfarenhet är ofta från sitt eget privata bruk. Privat är det ofta enkelt att använda sociala medier varför många kanske frestas att tro att sociala medier är enkelt och bara något ni kan köra igång med på ett företag, en myndighet eller en förening. Så är dock inte fallet. Det finns en hel del fallgropar och saker du…

Organisationers digitala utvecklingstrappa

december 7, 2013|Tips och strategier|2 comments

Närvaron på nätet för en organisation är avgörande på många sätt i dagens samhälle, det tror jag de flesta är överens om. Samtidigt så ser man ganska ofta att mognaden internt i organisationer är låg. Ofta hör jag personer säga saker som tar mig tillbaka till 1990-talets hemsidor där det viktiga är att pusha sin del av organisationen. När man lyssnar på konsulter som föreläser på frukostseminarier eller konferenser å…

Buga er för Eders Majestät Innehåll

maj 18, 2013|Tips och strategier|0 comments

En webbplats blir aldrig bättre än sitt innehåll. Det spelar ingen roll hur responsivt gränssnitt du har, hur raketsnabba dina laddtider är eller hur bra koden validerar. Att din sajts design är snyggast i klassen, att navigationen är testad sjutton gånger eller att koden följer alla riktlinjer du kan googla fram är sekundärt. Utan bra innehåll kommer besökaren att gäspa och stänga sajten snabbare än du hinner säga A List…

Vad betyder egentligen att jobba agilt?

maj 15, 2013|Tips och strategier|0 comments

Agil är ett ord man stöter på i många olika sammanhang numera. Det finns i allt från HR-kretsar till innehållsstrategi för en webbplats. Men vad betyder ordet egentligen och vad är ursprunget? Ordet agil betyder lättrörlig och är besläktat med det engelska ordet agility. Om du har hund har du säkert hört talas om agility som hundsporten där hunden tar sig igenom en hinderbana. Och det är inte så långt…

Mobila gränssnitt och tillgänglighet

maj 1, 2013|Tips och strategier|0 comments

Igår skrev jag om vad tillgänglighet är och idag tänkte jag titta på hur man kan bygga mobila gränssnitt som är tillgängliga. Förra året tog Funka Nu fram riktlinjer för just detta. Nedan sammanfattar jag dessa riktlinjer. Val av lösning Det ska finnas en mobilversion, men besökaren ska inte tvingas att använda mobilversionen utan ska kunna växla mellan dator- och mobilsajt. Mobilversionen ska ha samma innehåll som datorsajten. Skapa appar…