Instagram snart större än Twitter i Sverige?

Min helt ovetenskaplig undersökning visar att Instagram snart är större än Twitter i Sverige. Jag bygger detta påstående på en jämförelse på sökningar på de respektive sociala mediernas namn på Google. Så här ser det ut: En liten spännande grej är att intresset för Instagram är högre i Sverige än i andra länder, i alla […]

Twitterelit: eller hur mitt flöde blev ett dagis

Just nu så är ett av de mest omtalade ämnena på Twitter något som benämns som Twitterelit. Upprinnelsen är ett practical joke om ett påhittat socialt medium kallat Flickjox. Några namnkunniga personer i sociala medier ville driva med hetsen kring invites för Google+. Problemet var att deras interna skämt spred sig över Twitter, folk trodde […]

Twitter Trends – från WTF till FTW

En av nackdelarna med Twitter som jag tror bidrar till att inte fler använder tjänsten, är att det är svårt att få någon överblick över diskussioner och heta ämnen. Twitter har förvisso något som kallas Trending Topics som ska lösa detta, men hittills har dessa inte varit så hjälpfulla. Ibland har jag kunna snappat upp […]

Pontus inkast eller: så delar jag länktips till WordPress och Twitter

Ni som är vana användare av Twitter har säkert sett paper.li som är en slags dagstidning med länktips från en persons flöde på Facebook och Twitter. Det brukar stå ”… Daily is Out. Top stories today via …”. Detta kallas för att kuratera. Det är en trend inom sociala medier som går ut på att […]

Tweetdeck gör Twitter mycket mer intressant

Första tiden jag använde Twitter använde jag bara det webbaserade gränssnittet som finns på www.twitter.com. Det är ganska begränsat i sin funktionalitet och du ser bara ett flöde i taget. Sedan började jag använda Twitter i min iPhone, vilket gav ett helt nytt användningsområde för Twitter. Exempelvis kunde jag nu kommunicera från evenemang och använda […]

Vart är Twitter på väg?

För över ett år sedan började jag använda Twitter. Det var en helt ny upplevelse av det som brukar kallas sociala medier. Skillnaden mellan Facebook och Twitter är att du på Twitter kan följa och interagera med nya bekantskaper, medan du på Facebook håller kontakten med gamla vänner och bekanta. Twitter lanserades 2006 och har […]

Så får du ut dina budskap på Twitter

Sociala medier är på alla PR-människors läppar och många organisationer försöker hoppa på tåget genom att till exempel registrera sig på Twitter. Många gånger faller dessa satsningar pladask eftersom många inte förstår kanalen. SvD tog nyligen upp politiker som en typisk grupp som generellt misslyckas. Ett vanligt scenario är att organisationer publicerar sina pressmeddelanden som […]