Vart är Twitter på väg?

januari 12, 2011|Sociala medier och nätkultur|4 comments

TwitterFör över ett år sedan började jag använda Twitter. Det var en helt ny upplevelse av det som brukar kallas sociala medier. Skillnaden mellan Facebook och Twitter är att du på Twitter kan följa och interagera med nya bekantskaper, medan du på Facebook håller kontakten med gamla vänner och bekanta.

Twitter lanserades 2006 och har på kort tid blivit världens kanske mest uppskattade verktyg för realtidskommunikation över webben. Företaget har idag 351 anställda och det finns uppskattningsvis 190 miljoner konton enligt Wikipedia. Twitteranvändning i Sverige är inte speciellt stor jämfört med svenskarnas användning av Facebook. Ungefär 200 000 svenskar använder Twitter en gång i veckan eller oftare (mätt i början av 2010).

Vad Twitter inte har haft är en vision. Nyligen avslöjade den nytillträdde VD:n Dick Costolo företagets vision. Så här ser visionen ut:

We want to instantly connect people everywhere to what’s most important to them.

För egen del kan jag verkligen hålla med. Twitter är ett utmärkt sätt att prata om till exempel sociala medier och webbutveckling. Men jag upplever att just intresset för sociala medier är den minsta gemensamma nämnaren för många svenska twitteranvändare. Jag har svårt att hitta svenskar som twittrar lika passionerat om till exempel film, stickning eller frimärkssamling. Möjligen har jag inte tittat tillräckligt noga.

Visst finns det komiker och kändisar med många följare, men de mest tongivande personerna och sakerna som diskuteras handlar ofta om sociala medier på ett eller annat sätt. Jag har hittat ett fåtal personer som är dedicerade till helt andra ämnen, som @carlbildt (utrikespolitik), @Henok_Goitom (fotboll) och @skaggbloggen (skägg), även om jag gissar att det finns ett visst teknikintresse även hos dessa personer.

För att Twitters vision ska bli verklighet tror jag att fler svenskar måste börja använda Twitter för att prata om andra saker än just webb och sociala medier. Personer som är helt ointresserade av sociala medier som sådant.

Håller du med? Hur ser du på Twitters användning idag och i framtiden?

Share this Post:
  • http://www.snts.se/ Santos

    Twitter har helt klart misslyckats brutalt med att locka till sig normala svenskar. Svenska twitteranvändare är antingen kändisar eller människor som är mycket intresserade av ett specifikt ämne (även om det ämnet inte är webb och sociala medier).

    Ska Twitter nå ut till alla måste de göra twittersfären mer privat, mindre hetsig och lättare att navigera sig genom tror jag.

    • http://pontuslof.se/ Pontus Löf

      Intressant det där med navigationen. Det är en viss tröskel med Twitter. Kräver också att man lägga en del tid för att bevaka.

  • Pingback: Tweetdeck gör Twitter mycket mer intressant | Pontus hörna()

  • http://twitter.com/mKanala Markku Kanala

    Bra där Pontus! ”Men jag upplever att just intresset för sociala medier är den minsta gemensamma nämnaren för många svenska twitteranvändare.” – Men kanske är det för att vi följer fel personer?

    Tycker att de senaste dagarnas diskussioner, bl.a. om #kkgate, men också Britt Stakstons långa inlägg på JMW och en del andra kommentarer kring det, andas en del om det du är inne på. Så länge diskussionen i t.ex. Katrineholm handlar om sociala medier och inte om invånarnas och företagarnas (bortglömda) behov, intresseområden, så kommer Twitter att förbli en diskussionsklubb för inbördes beundran. Klart att det sägs mycket klokt på Twitter, delas spännande länkar och det finns en viss tendens till utmattning av SM diskussionen, så tenderar den att ständigt poppa upp och vi är där igen. Kommunikation i sig ökar inte landets BNP, det är resultatet av kommunikationen som gör det 😉

    Jag började förresten följa lite personer i Finland och genast blev det för mig intressantare och en uppblandning i flödet av sånt som inte bara är SM. Kanske ett tips, att leta sig utanför Sverige, inte nödvändigtvis USA?