Vikten av att hålla sig väl med opinionsledare i sociala medier

Pontus Vinderos/ oktober 16, 2011/ Mina projekt och rapporter/ 3 comments

I onsdags var jag på MyNewsDay som var ett företagsjippo anordnat av MyNewsDesk som är en sajt där organisationer kan sprida sitt nyhetsmaterial till såväl traditionella medier som sociala medier. Tillsammans med 700 andra informatörer satt jag på Rival i Stockholm och lyssnade på experter som siade om nutiden och framtiden när det gäller PR. Mycket kom att handla om sociala medier.

Det mest spännande dagen hade att bjuda på tycker jag var Joanne Jacobs som pratade om influencers (som jag kallar opinionsledare) i sociala medier. Hon började med att ta upp Klout, PeerIndex och liknande tjänster för att mäta inflytande, men det var inte den mest intressanta biten av hennes presentation. Det jag tyckte gav mest var hennes beskrivning av hur man ska hantera opinionsledare.

Opinionsledare lever på trovärdighet och viljan att vara expert. Därför ska dessa personer användas som problemlösare där man lyfter upp dem som duktiga på att lösa någonting. Du ska inte använda dem för att sälja en produkt, då det dels kan sänka personens trovärdighet, dels riskerar att få negativa konsekvenser om personen börjar tala illa om produkten. Dessa personer är dessutom ganska nördiga och kan vara rätt så oförskämda, vilket inte är så bra om du vill kommunicera din produkt eller tjänst på ett bra sätt.

Jag passade på att ställa en fråga till henne om vad det innebär om ett företag anställer en sådan opinionsledare. Förlorar personen i trovärdighet? Hennes svar var radikalt: personen upphör att vara en opinionsledare och blir istället en sellout i och med att han eller hon blir anställd. Opinionsledare måste få vara frispråkiga och oberoende. Jag vet inte riktigt om jag håller med helt och hållet, men något ligger det i det.

Spännande tankar hursomhelst. Om du är sugen på mer kan du kolla in hela hennes föreläsning från MyNewsDay i Göteborg som sändes via Bambuser i fredags:

  • Anonym

    Anställd = sellout. Hehe. 🙂 Tack för intressant spaning – det verkar finnas en del att lära i detta.

  • http://twitter.com/iPillan Pernilla Åström

    Tack för en bra bloggpost och intresse! Kul att du gillade dagen och Joannes dragning. Det var en intressant vinkel hon hade om att (inte) anställa ambassadörer, det handlar väl om en avvägning om vad personen kan bidra med som anställd jämfört med vad man förlorar i att han/hon tappar rollen som ”opartisk ambassadör”. Mvh, Pernilla

  • Pingback: Syr ihop säcken « Träningsglädje()