Webbanalys & sökmotorer

Diagram och förstoringsglasWebbanalys & sökmotorer handlar för mig om att förstå hur sökmotorer kan driva trafik till din sajt som sedan kan konvertera, oavsett om trafiken kommer från "gratis" organisk söktrafik genom sökmotoroptimering eller betalda annonser via Adwords eller liknande. Det viktigaste när man jobbar med webbanalys är att man tar fram mätpunkter som kopplar till strategin och jobbar med ständiga förbättringar för att öka konverteringen på sajten. När det gäller verktyg så gillar jag Google och använder ett flertal av deras verktyg för webbanalys, bland annat Google Analytics.

Rekommenderade inlägg

Vad Google lär oss om kommunala webbplatser

Sedan en tid tillbaka jobbar jag i den kommunala sektorn. En utmaning med kommunala webbplatser är att prioritera vilket innehåll som ska lyftas fram, inte minst med tanke på kommunernas breda verksamhet som spänner från förskolor till vård i livets slutskede. Lägg därtill en ganska komplex organisation med många olika nivåer, från den politiska till […]

Sex bra verktyg för sökmotoroptimering

Att jobba med att få upp sidor på Googles träfflistor är ofta ett mödosamt och tidskrävande arbete. Det tar tid, speciellt att bygga länkar för nya sajter. Med tanke på det kan det vara skönt att ha verktyg som underlättar arbetet. Här tänkte jag presentera de sex verktyg jag använder mest när jag jobbar med […]

När bloggidéerna tryter

De senaste dagarna har varit svåra för mig när det gäller att skriva mitt dagliga blogginlägg i #blogg100. Ibland är det helt enkelt svårt att komma på ett bra ämne. Jag gissar att jag inte är ensam om detta problem. För några veckor sedan postade jag ett tips i Facebook-gruppen för #blogg100. Eftersom det kanske […]

Kom igång med Google Analytics

Det är många som säkert har installerat spårningskoden för Google Analytics, men inte kommit igång med webbanalysen av sin sajt. Jag tror att det är många som jobbar med webb som drar sig lite för att jobba med webbanalys då det upplevs som tråkigt och krångligt. Men Google Analytics är ett fantastiskt enkelt verktyg som […]

Döda konkurrenternas spammiga SEO

I inlägget om kriget i SEO-branschen så nämnde jag lite kort om köpta länkar, alltså att betala för att få länkar till sin sajt för att få bättre placering på Google. Detta är förbjudet enligt Googes riktlinjer och något de aktivt arbetar med att rensa bort. Matt Cutts, som är chef för Googles spamteam, förklarar […]

Kriget i den svenska SEO-branschen

Jag har följt diskussionerna på nätet om sökmotoroptimering i Sverige under några år nu. Med jämna mellanrum kommer en konflikt upp till ytan som ligger och bubblar i branschen, nu senast om Google-bombning. Det handlar om att olika tongivande personer i branschen har olika perspektiv på sökmotoroptimering, om vad man ska fokusera på i sitt […]

Sökmotoroptimering efter Panda

Ikväll hittade jag en video med Josh Bachynski där han beskriver på ett väldigt övergripande och pedagogiskt sätt om 2011 och 2012 års förändringar i sökmotoroptimering. Han lyfter fram tre saker som speciellt viktigt att tänka på för att undvika att din sajt sänks i Google. Alla tre handlar om att undvika att länkar till […]

Analysera syftet bakom olika sökningar

En av de viktigaste sakerna att ha i åtanke då man analyserar sökningar i sökmotorer som Google är vilket syfte personen som söker har. Det är stor skillnad på om personen vill veta mer om något nytt eller om personen redan vet vad hen letar efter. För några år sedan släpptes en forskningsrapport om detta […]

Hur lång ska en metabeskrivning vara?

En sak som jag har stört mig på när det gäller sökmotoroptimering är hur man ska skriva sin metabeskrivning. Metabeskrivning är den text som visas för din sajt i träfflistorna på Google, under sajtens titel. Den syns inte utåt för besökaren utan ligger dold i koden. Med ett bra publiceringssystem kan du som är redaktör […]

Så får du med din bild i träfflistorna på Google

Har du sett foton på personer i träfflistan på Google? Bilden är hämtad från personens profil på Google+ och visas därför att personen i fråga har gjort inställningar på sin profil på Google+ och länkat från sin sida till Goolge+ på ett visst sätt. Du kan själv göra detta på exempelvis din blogg. I detta […]