10 tips för att förbättra din webbplats

januari 5, 2016|Webbanalys och sökmotorer|0 comments

Nu är det nytt år och då är det dags att ta nya tag med webbplatsen du jobbar med. Nu är en bra tid att tag i de där surdegarna som du aldrig kom till skott med förra året. Jag tänker på det där webbanalysverktyget, den där interna sökfunktionen, de där döda länkarna. Listan kan göras hur lång som helst över saker du som webbansvarig måste hålla koll på. Tiden…

Vad Google lär oss om kommunala webbplatser

oktober 13, 2013|Webbanalys och sökmotorer|0 comments

Sedan en tid tillbaka jobbar jag i den kommunala sektorn. En utmaning med kommunala webbplatser är att prioritera vilket innehåll som ska lyftas fram, inte minst med tanke på kommunernas breda verksamhet som spänner från förskolor till vård i livets slutskede. Lägg därtill en ganska komplex organisation med många olika nivåer, från den politiska till den handfasta verksamheten via kommunala förvaltningar som befolkas av tjänstemän. För att förstå hur man…

Sex bra verktyg för sökmotoroptimering

mars 28, 2013|Webbanalys och sökmotorer|0 comments

Att jobba med att få upp sidor på Googles träfflistor är ofta ett mödosamt och tidskrävande arbete. Det tar tid, speciellt att bygga länkar för nya sajter. Med tanke på det kan det vara skönt att ha verktyg som underlättar arbetet. Här tänkte jag presentera de sex verktyg jag använder mest när jag jobbar med sökmotoroptimering. Sökordsanalys Google Keyword Tool är ursprungligen framtaget för att analysera vilka sökord man ska…

När bloggidéerna tryter

februari 24, 2013|Webbanalys och sökmotorer|0 comments

De senaste dagarna har varit svåra för mig när det gäller att skriva mitt dagliga blogginlägg i #blogg100. Ibland är det helt enkelt svårt att komma på ett bra ämne. Jag gissar att jag inte är ensam om detta problem. För några veckor sedan postade jag ett tips i Facebook-gruppen för #blogg100. Eftersom det kanske var någon som missade tipset så återger jag det även här på bloggen. Hur du…

Kom igång med Google Analytics

februari 21, 2013|Webbanalys och sökmotorer|1 comments

Det är många som säkert har installerat spårningskoden för Google Analytics, men inte kommit igång med webbanalysen av sin sajt. Jag tror att det är många som jobbar med webb som drar sig lite för att jobba med webbanalys då det upplevs som tråkigt och krångligt. Men Google Analytics är ett fantastiskt enkelt verktyg som är lätt att komma igång med. Det finns gott om instruktionsvideor som beskriver hur Google…

Döda konkurrenternas spammiga SEO

februari 19, 2013|Webbanalys och sökmotorer|0 comments

I inlägget om kriget i SEO-branschen så nämnde jag lite kort om köpta länkar, alltså att betala för att få länkar till sin sajt för att få bättre placering på Google. Detta är förbjudet enligt Googes riktlinjer och något de aktivt arbetar med att rensa bort. Matt Cutts, som är chef för Googles spamteam, förklarar det så här: Grejen med spam är alltså att Google manuellt tittar på sajter som…

Kriget i den svenska SEO-branschen

februari 17, 2013|Webbanalys och sökmotorer|6 comments

Jag har följt diskussionerna på nätet om sökmotoroptimering i Sverige under några år nu. Med jämna mellanrum kommer en konflikt upp till ytan som ligger och bubblar i branschen, nu senast om Google-bombning. Det handlar om att olika tongivande personer i branschen har olika perspektiv på sökmotoroptimering, om vad man ska fokusera på i sitt arbete för att det ska ge effekt. Herre på täppan Denna kamp är kanske tydligast…

Sökmotoroptimering efter Panda

februari 15, 2013|Webbanalys och sökmotorer|0 comments

Ikväll hittade jag en video med Josh Bachynski där han beskriver på ett väldigt övergripande och pedagogiskt sätt om 2011 och 2012 års förändringar i sökmotoroptimering. Han lyfter fram tre saker som speciellt viktigt att tänka på för att undvika att din sajt sänks i Google. Alla tre handlar om att undvika att länkar till sajten ska klassas som spam. Variera länktexterna Det är inte längre kosher att enbart skriva…

Analysera syftet bakom olika sökningar

februari 6, 2013|Webbanalys och sökmotorer|0 comments

En av de viktigaste sakerna att ha i åtanke då man analyserar sökningar i sökmotorer som Google är vilket syfte personen som söker har. Det är stor skillnad på om personen vill veta mer om något nytt eller om personen redan vet vad hen letar efter. För några år sedan släpptes en forskningsrapport om detta av de tre forskarna Jansen, Booth och Spink på Pennsylvania State University i USA. De…

Hur lång ska en metabeskrivning vara?

februari 3, 2013|Webbanalys och sökmotorer|3 comments

En sak som jag har stört mig på när det gäller sökmotoroptimering är hur man ska skriva sin metabeskrivning. Metabeskrivning är den text som visas för din sajt i träfflistorna på Google, under sajtens titel. Den syns inte utåt för besökaren utan ligger dold i koden. Med ett bra publiceringssystem kan du som är redaktör lägga till metabeskrivningen. Alla som håller på med sökmotoroptimering lyfter fram metabeskrivningen som en viktig…