Hund som sover

Lättja är en dödssynd menar katoliker. Jag håller inte med. Jag menar att det till och med är en dygd – för webbredaktörer. Låt mig förklara varför jag tycker det.

Ta sovmorgon!

Chefen stressar som satan. Det är ett pressmeddelande som ska gå ut klockan 9 på måndag morgon. Du är webbredaktör och ska publicera nyheten. Du kanske tror att du borde vara på jobbet klockan 7 och sitta klistrad framför skärmen. Fel! Du ska göra färdigt nyhetstexten på fredag och ställa in det för publicering klockan 9 måndag morgon. På måndag ska du ta sovmorgon och glida in på kontoret ungefär tio minuter innan publicering. Ta en kaffe och sätt dig vid tangentbordet klockan 9.01 för att se att texten har gått ut.

Outsourca jobbiga konflikter

Experten Egon kommer och skriker på dig för att du ändrat hans text och använder fel ord. Du kanske tror att du ska förklara för honom hur användarnas behov ser ut och hur Google fungerar. Visst han har 920 akademiska poäng, men 0 i medie- och kommunikationsvetenskap. Fel! Låt dig inte provoceras. Avsluta istället konversationen. Gå istället till din närmaste chef och förklara situationen. Be sedan chefen att attackera experten som värsta Luca Brasi. Låt chefen få förtjäna sin snuskigt feta lön.

Låt datorn göra jobbet

Du har en miljon webbsidor att hålla uppdaterade. Du har läst i någon fin handbok för webbredaktörer att du ska lägga ner din själ i varenda kommatering. Du kanske tror att du ska sitta kvällar och helger för att fixa alla sidor. Fel! Använd smarta funktioner för att undvika onödigt jobb. Lägg information som är tidsberoende i flöden för exempelvis blogginlägg, nyheter eller kalender så att de automatiskt försvinner från sajten när de är inaktuella. Använd inte komplicerade menyer och verktygsfält, lär dig kortkommandon för dina vanligaste aktiviteter istället. Behöver du ersätta ett namn på många sidor på samma webbsida? Gör det inte för hand, använd istället utökad sök och ersätt i program som Notepad++. Ändra inte ordningen på listor manuellt, klipp in texten i Excel och använd Excels sorteringsfunktion.

Ingen tackar en webbredaktör

För om sanningen ska fram så är det ingen som tackar en webbredaktör. Du står förmodligen längst ner på näringskedjan på din arbetsplats. Du får sällan det beröm av dina kollegor som du förtjänar. Ditt jobb syns inte i den fina årsredovisningen. Men webbplatsens besökare uppskattar det du gör, varje gång de besöker webbplatsen. Så minimera internpolitiken, stressen och de krångliga arbetsmomenten. Maximera istället redaktörstiden så att du kan göra ett riktigt grymt innehåll som gör besökarna nöjda.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips

Pontus Vinderos

Senior webbstrateg