Är QR-koder något att ha?

Publicerat av Pontus Vinderos den

QR-kod. Foto: lydia_shiningbrightly. Licens: CC BY 2.0QR-koder (Quick Response) är en moderna variant av streckkoden som syns lite varstans numera. Reklambyråer brukar slänga med det i annonser bara för att det är lite ballt.

Så fungerar QR-koder

Syftet med QR-koden är att man ska scanna den med sin mobil och bli länkad till ett erbjudande eller dylikt. För att kunna scanna koden måste du först ha laddat ner en app och sedan foto själva QR-koden med din mobilkamera.

Problem med QR-koder

Jag skulle aldrig rekommendera någon att satsa på QR-koder i sin strategi. Främst för att det är så få användare i Sverige. Men också för att de exempel som finns på implementering av QR-koder är så pass dåliga. Det verkar för övrigt vara svårt att hitta bilder på folk som scannar QR-koder. Faktum är att QR-koder oftast används på helt fel sätt, vilket Scott Stratten berättar om i detta videoklipp:

Använd kampanjdomäner istället

Om du vill hänvisa besökare till en webbsida rekommenderar jag att du istället registrerar en domän för kampanjen som skickar vidare besökaren till rätt sida på din sajt. Den som är ute på stan kan skriva in kampanjadressen i sin webbläsare och den som får kampanjadressen i ett mejl eller på en webbsida kan klicka på den som en vanlig länk.

Om du lägger till kampanjspårning på domänen kan du även spåra effekten av kampanjen, både trafiken till sajten och hur många som konverterade. För mer om detta se rapporten Spåra offline-marknadsföring med Google Analytics (pdf) av Brian Clifton.