Fyra möjliga effekter av Googles nya AI Overviews

På sin senaste utvecklarkonvefens Google I/O den 14 maj i år presenterade Google så äntligen sin lanseringsfärdiga version av AI-svar i sin sökmotor, vad som tidigare kallats Google Search Generative Experience (SGE). Från scenen på amfiteatern Shoreline i Mountain View så tillkännagav Googles VD Sundar Pichai att AI Overviews rullas ut i USA och att fler länder skulle få det ”snart”.…

Allt webbplatsägare behöver veta om AI-spindlar

Just nu råder AI-feber och särskilt när det gäller generativ artificiell intelligens med stora språkmodeller (LLM), där GPT och tjänsten ChatGPT är de mest kända exemplen. Vad inte många tänker på är hur dessa språkmodeller fungerar under huven och hur de som skapat dessa botar använder sig av innehåll från din webbplats, både för att träna sina modeller och för att ge svar likt en sökmotor.…

Vad gör en webbanalytiker?

En webbanalytiker eller en digital analytiker ska förstå och optimera organisationens digitala närvaro och marknadsförings­insatser. Genom att samla in, hantera och tolka data från olika källor kan webbanalytikern ge insikter som är avgörande för organisationens strategiska beslut när det gäller digital kommunikation.…

Vad gör en webbansvarig?

En webbansvarig eller en webbmaster är den som står i täten för att säkerställa att en webbplats inte bara möter sina besökares behov utan också linjerar med de mål och syften som webbplatsen har. Denna roll kräver en unik blandning av tekniska, kreativa och strategiska färdigheter och är avgörande för att skapa en webbplats som är tillgänglig, användarvänlig och effektiv.…

Vad gör en online­marknads­förare?

En onlinemarknadsförare eller digital marknadsförare är ansvarig för att driva och utveckla digitala marknads­förings­initiativ över olika plattformar. Denna roll innebär att utveckla, implementera, spåra och optimera digitala kampanjer för att uppnå specifika affärsmål. En viktig del av jobbet är att hantera och mäta framgången hos olika marknadsföringskanaler.…