iPhone med apparAllt för ofta har jag på sistone hört om beslutsfattare utan större kunskap om digital strategi som ropar på appar som ett försök att hänga med i tiden. Alla organisationer med självaktning ska finnas i en iPhone nära dig. Appen byggs med liten budget och utan större analys av användarnas behov. Resultatet blir en app med en logotyp och text som laddas ner 100 gånger första veckan, sedan glöms den bort. En sådan app tycker jag är pengar i sjön.

Därmed inte sagt att appar är fel i alla lägen. Om du har en tydlig strategi, undersöker användarnas behov och bygger en lösning som använder de mobila enheternas tekniska fördelar kan du skapa mervärde som du inte kan få med en webbplats som är mobilanpassad. Jag pratar då exempelvis om att utnyttja GPS-funktioner, hämta data från API:er och bygga in möjligheten att låta användaren kommunicera med andra appanvändare.

Men smakar det så kostar. Att utveckla en riktigt bra app kan kosta uppåt en miljon kronor. Du får inte heller glömma  kostnader för att vidareutveckla appen, annars dör intresset snabbt. Så tänk till rejält innan du godkänner ett projekt för att ta fram en app. Ofta är det bättre att satsa på att göra en riktigt bra mobilanpassad sajt istället.