Sajten Socialanyheter.se.För några dagar sedan lanserade entreprenören Ted Valentin socialanyheter.se som är en mashup med nyheter från svenska medier som har delats mest på Facebook. Det är en fortsättning på hans mashup Bestofsvt.se som gör samma sak för videoklipp på SVT Play.

Tanken är att man ska få en snabb överblick över vad som är de mest lästa nyheterna, ett slags nyhetssammanfattning som uppdateras varje timme. Sammanfattningen går även att få som e-post. Det är en kreativ och kul idé, men jag tycker att det finns två problem med denna typ av nyhetssajt.

Snaskiga nyheter premieras

För det första så premieras fel typ av nyheter. Det blir fokus på ytliga och sensationella nyheter som folk gillar att sprida. Just nu toppas exempelvis socialanyheter.se av ett onyanserat debattinlägg om barnuppfostran, en krönika av skandalmannen Alex Schulman och en artikel om nakenchock i dansk tv. Det är nyheter som förvisso väcker allmänhetens intresse, men det finns inte något allmänintresse. Man kan säga att det är motsatsen till den klassiska journalistikens krav på relevans. Så här står det exempelvis i Ekots nyhetspolicy:

Grunden för Ekots nyhetsvärdering är att det som sänds skall vara sant och relevant. Det ska också vara viktigt för många och ha konsekvenser för många. Ekots uppgift är att kontinuerligt följa också komplicerade nyheter på ett sådant sätt att de sätts in i ett sammanhang så att hela radions publik kan förstå och känna sig informerad.

Förvirring istället för överblickbarhet

För det andra så är socialanyheter.se inte en journalistisk produkt. Det finns ingen viktning av artiklarna och det finns inte heller någon kategorisering. En bra journalistisk produkt serverar mig ett axplock av det jag behöver veta om min samtid. Den nya sajten Socialanyheter.se är bara lika stora tomma boxar som kan fyllas med vilka nyheter som helst. Det finns inget redaktionellt urval, vilket gör gränssnittet svåröverskådligt och sammansättningen av nyheter osammanhängande. Det enda möjligheten som finns att filtrera nyheter är för tid och källa.

Om jag exempelvis bara skulle vilja se nyheter om Zlatan så går det inte. För att det ska vara möjligt måste man nämligen bygga en informatonsstruktur som innehåller olika kategorier (Sport) och underkategorier (Fotboll) samt taxonomier (Zlatan Ibrahimovic, PSG, Herrlandslaget). Dessutom skulle någon behöva vikta nyheterna så att nyheten om Zlatans insats i den senaste matchen får större utrymme än något galet och klickvänligt uttalande från hans agent Mino Raiola.

Inte konstigt att Aftonbladet hört av sig

I Ajours intervju med Ted Valentin så berättar Ted att Aftonbladet har hört av sig. Det tycker jag inte är speciellt förvånande då Aftonbladet går i bräschen för den klickjournalistik som idag är förhärskande på i princip alla nyhetsredaktioner. Det jag saknar är inte mer fokus på klick, utan mer fokus på sammanhang och analys. Riktigt bra journalistik alltså.