Känslor och makt i det svenska sociala medielandskapet

I den ständigt föränderliga världen av sociala medier framstår känslor som en central faktor för hur innehåll sprids och skapar engagemang. Medieakademins Maktbarometer ger oss en inblick i vilka aktörer som har mest inflytande på plattformar som YouTube, Facebook, Instagram, TikTok och X, och belyser hur både humor och känslomässiga teman formar diskussionerna.…

Äldre och internet 2024: Så använder svenska pensionärer digitala tjänster

Internet har blivit en självklar del av vardagen för de flesta svenskar, men hur ser det ut bland våra äldre medborgare? I årets rapport från Internetstiftelsen, Svenskarna och internet 2024, finns en del viktiga insikter om hur äldre pensionärer – både yngre (65–75 år) och äldre (76 år och uppåt) – använder internet och är aktiva i det digitala samhället.…

Så kan din organisation lämna sociala medier: bästa alternativen till Facebook, Instagram och Youtube

Är det dags för din organisation att lämna de traditionella sociala medieplattformarna? Med föränderliga algoritmer och ökade krav på dataskydd börjar allt fler ifrågasätta om Facebook, Instagram och Youtube verkligen är rätt kanaler för att nå ut till sin målgrupp. I det här inlägget utforskar jag, Pontus Vinderos, varför allt fler organisationer överväger att lämna sociala medier och vilka alternativ som finns.…

Tänk som en militär för att vässa din digitala strategi

Har du någonsin funderat på hur militära strategier kan appliceras på er digitala strategi? Tänk om ni kunde använda samma precision och noggrannhet för att erövra digitala marknader som generaler använder för att vinna på slagfältet. I det här blogginlägget kommer jag att djupdyka i hur krigskonst kan inspirera och förbättra din digital strategi.…

Fyra möjliga effekter av Googles nya AI Overviews

På sin senaste utvecklarkonvefens Google I/O den 14 maj i år presenterade Google så äntligen sin lanseringsfärdiga version av AI-svar i sin sökmotor, vad som tidigare kallats Google Search Generative Experience (SGE). Från scenen på amfiteatern Shoreline i Mountain View så tillkännagav Googles VD Sundar Pichai att AI Overviews rullas ut i USA och att fler länder skulle få det ”snart”.…

Vad gör en online­marknads­förare?

En onlinemarknadsförare eller digital marknadsförare är ansvarig för att driva och utveckla digitala marknads­förings­initiativ över olika plattformar. Denna roll innebär att utveckla, implementera, spåra och optimera digitala kampanjer för att uppnå specifika affärsmål. En viktig del av jobbet är att hantera och mäta framgången hos olika marknadsföringskanaler.…