Vad är Service Design?

Service Design, eller tjänstedesign som det heter på svenska, har blivit allt populärare de senaste åren. Tjänstedesign har plockats upp av kundtjänstchefer, kvalitetsmänniskor, IT-folk, marknadsförare och kommunikatörer. Men vad är det då? Jo, ett skifte i perspektiv. Från den digitala produkten (som en webbplats) till kunden.…

Anställ inte en digital strateg

Alla håller idag med om att digital teknik, internet och webbtjänster som Facebook påverkar samhället och organisationer i såväl privat som offentlig sektor. Allt fler organisationer vill dra nytta av den digitala revolutionen genom så kallad digitalisering av sin organisation. Vissa organisationer griper sig an denna utmaning genom att tillsätta en särskild roll som ska vara drivande i denna utveckling.…

Så organiserar du arbetet med e-tjänster

Arbetet med e-tjänster i kommuner har traditionellt drivits av att förvaltningar köpt in e-tjänster som tillägg till sitt verksamhetssystem. Problemet är att dessa e-tjänster mer är gjorda för att fungera med verksamhetssystem än att fungera för användarna. Många olika e-tjänstleverentörer gör också att användarupplevelsen skiljer sig mycket när man ansöker om bygglov eller plats i förskolan.…