Vad är Service Design?

Service Design, eller tjänstedesign som det heter på svenska, har blivit allt populärare de senaste åren. Tjänstedesign har plockats upp av kundtjänstchefer, kvalitetsmänniskor, IT-folk, marknadsförare och kommunikatörer. Men vad är det då? Jo, ett skifte i perspektiv. Från den digitala produkten (som en webbplats) till kunden.…

Så skulle jag digitalisera Sverige

Den senaste tiden har jag känt mig allt mer pessimistisk till hur det går med digitaliseringen av offentlig sektor. Det har handlat om allt från Arbetsförmedlingens misslyckade webbprojekt till förslaget om att Ekonomistyrningsverket ska ansvara för digitaliseringsfrågorna och därmed riskera att reducera det digitala till kostnadsfrågor. Det handlar också om hur jag och andra eldsjälar slår oss blodiga mot glastak ute i offentliga organisationer.…

Anställ inte en digital strateg

Alla håller idag med om att digital teknik, internet och webbtjänster som Facebook påverkar samhället och organisationer i såväl privat som offentlig sektor. Allt fler organisationer vill dra nytta av den digitala revolutionen genom så kallad digitalisering av sin organisation. Vissa organisationer griper sig an denna utmaning genom att tillsätta en särskild roll som ska vara drivande i denna utveckling.…

Så organiserar du arbetet med e-tjänster

Arbetet med e-tjänster i kommuner har traditionellt drivits av att förvaltningar köpt in e-tjänster som tillägg till sitt verksamhetssystem. Problemet är att dessa e-tjänster mer är gjorda för att fungera med verksamhetssystem än att fungera för användarna. Många olika e-tjänstleverentörer gör också att användarupplevelsen skiljer sig mycket när man ansöker om bygglov eller plats i förskolan.…