Vad gör en SEM-specialist?

En SEM-specialist eller SEM Manager är en typ av onlinemarknadsförare som är specialisering på annonsering i sökmotorer, särskilt i Google. En SEM-specialist bygger annonskampanjer i verktyget Google Ads (tidigare AdWords). Utöver sök kan det handla om display (banners på andras webbplatser och appar) och video (reklam i Youtubeklipp).…

Adwords-annonser visavi organisk förstaträff

För några månader sedan läste jag en intressant bloggpost med namnet Is PPC Canabalising your Brand Traffic?. Den handlar om förhållandet mellan köpta och organiska träffar för sökordet som matchar en organisations namn. Betalar du i onödan för trafiken till din sajt genom att köpa annonser på organisationens namn?…

Så fungerar Remarketing med Adwords

För några veckor sedan besökte jag Googles Sverige-kontor vid Kungsbron i Stockholm. Där fick jag tillfället att lyssna på hur företag kan växa med Google. Fokus för förmiddagen var Adwords och ganska mycket avhandlades under några timmar. En ska jag fastande speciellt för var en ny grej som kallas för Remarketing.…