Sedan tidigare finns en fräck funktion i Google Analytics som gör det möjligt att visualisera siffrorna och göra webbanalys mer pedagogisk genom att presentera siffror i anslutning till länkarna på själva webbplatsen. Siffernördar tycker att det är att häda, medan många nya användare gillar att man kan se besöksstatistiken ovanpå webbplatsen i anslutning till respektive länk. Funktionen har kallats Site Overlay eller webbplatsöversikt på svenska.

Nu har den fått ett rejält ansiktslyft och ett nytt namn. På engelska heter den nya funktionen In-Page Analytics meddelar Google Analytics officiella blogg. När jag kikar i Google Analytics så har den svenska översättningen blivit ”På din sida-analys”. Det måste nog vara den sämsta översättningen på länge!

Hursomhelst så är funktionaliteten det viktiga i sammanhanget. Utöver att presentationen blivit lite annorlunda med bubblor istället för tabell som lägger sig i anslutning till länkar, så finns tre intressanta nyheter. Det första är att du numera kan visa dina avancerade segment i webbplatsöversikten. Det andra är att du kan filtrera på vilken parameter du vill. Detta gör att det finns helt andra möjligheter att se hur olika besökare beter sig på webbplatsen. Det tredje är att man får övergripande siffror i en panel till vänster. Dessa siffror kan användas som filter i webbplatsöversikten.

Så här förklarar Google Analytics själva denna förändring:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Nl8GW3M_2h0]

En riktigt intressant grej som tas upp i videon är att Google verkar jobba på att kunna skilja på länkar till samma sida i webbplatsöversikten. Som det är nu så visas samma siffra om det finns flera länkar till samma mål. Detta vill man naturligtvis kunna särskilja, så att man kan se vilken av länkarna som fungerar bäst för målsidan. Det gäller till exempel om man länkar till samma sida både i menyn, som en länk i text och som en bild. Ser fram emot denna förändring. Så länge ska jag testa den nya webbplatsöversikten.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få gratis nyhetsbrev med tips om webbkommunikation och onlinemarknadsföring.
Prenumerera på tips
Kategorier: Webbanalys

Pontus Vinderos

Senior webbstrateg