Det finns flera som ifrågasätter iPad och är tveksamma till om det kommer att bli en succé i Sverige. Vad ska den vara bra för? När ska man använda den? Jag menar fortfarande vad jag skrev i mitt gästinlägg hos Erik Fors-Andrée: att iPad kommer att bli en succé.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=g92Yg79Of1s&hl=sv_SE&fs=1]

iPad redan framgångsrik i USA

Mitt inlägg handlade inte så mycket om varför jag tycker att iPad är en bra apparat. Jag hade inte använt den vid det aktuella tillfället. Inlägget handlade om varför jag tror att iPad kommer att bli en försäljningssuccé. Det viktigaste skälet tror jag fortfarande är Apples varumärke. Denna produkt går hem hos dem som gillar Apple, och det är tillräckligt många för att innebära klirr i kassan för Steve Jobs. Kanske har han råd att uppgradera sin garderob?

I USA har det gått bra sedan lanseringen i april. Det såldes tre miljoner paddor de första 80 dagarna och analytiker förutspår att Apple ska sälja mellan 18-25 miljoner plattor under 2011 världen runt.

Den svenska lanseringen har skjutits fram till någon gång efter sommaren. Men det finns sedan några månader tillbaka iPaddor i Sverige som köpts i andra länder. Själv har jag hunnit prova den korta stunder vid två tillfällen.

Mitt intryck är att den framför allt är en riktigt bra surfplatta. Den erbjuder ett helt nytt sätt att surfa, där man kan ta på webben och zooma med fingrarna som på en iPhone. Och de applikationer som var anpassade till det större formatet lovade gott. Den jag gillade mest var IMDb för iPad:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=2k84_jiliBM&hl=sv_SE&fs=1]

Varför jag inte kommer att köpa en iPad

Men jag kommer inte att köpa en iPad vid lanseringen. Den största anledningen för mig personligen är att jag inte ser behovet av att ha en platta, det räcker med en bärbar dator och en iPhone.

En viktig sak att ha i åtanke när det gäller iPad är att det är en mannick för konsumtion och inte för skapande. Det går förvisso att arbeta på en iPad med hjälp av program som iPad-versionen av iWork, som är Apples svar på Microsoft Office. Det går också att koppla in tangentbord om man vill skriva längre texter. Om man ”jailbreakar” sin iPad kan man även få mus. Så här ser det ut:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=2wklrVOFMKA&hl=sv_SE&fs=1]

Personligen gillar jag följande hantverk:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=EozwYbMTtS0&hl=sv_SE&fs=1]

Men de program som finns för iPad är snikversioner av sina förlagor och många program saknas ännu. Eftersom det saknas fullt fungerande program och tillräcklig prestanda, kan en iPad inte riktigt användas fullt ut för att till exempel redigera bilder i Photoshop eller programmera. För att arbeta behöver jag en bärbar dator och för att surfa på nätet mobilt räcker iPhone långt.

Varför iPad kommer att bli en succé i Sverige

Så hur går det då i Sverige när det gäller försäljningssiffrorna? När jag kollar in min favoritsajt Prisjakt så ser jag att redan innan lansering så rankas iPad som nummer två i kategorin Bärbara datorer, bara slagen på fingrarna av en netbook ironiskt nog. På Twitter, i bloggosfären och i en mängd svenska tidningar har många spaltmeter redan skrivits. Det har även uppstått speciella sajter enbart tillägnade iPad på svenska, som iPad Nytt.

Min slutsats är att iPad kommer att bli en försäljningssuccé, men att den knappast är en konkurrent till en bärbar dator. Det är en medieplatta avsedd för att surfa på nätet och konsumera media. Som sådan erbjuder den väldigt bra användarupplevelse, men för många är iPad en ren lyxartikel. För den som har råd är iPad en medieplatta som blir obligatorisk kamrat i soffan efter jobbet och oumbärlig på resor.

Kategorier: Digitaliseringsstrategi