Webbstrateg Nu
  • Strategi
    •  Webbstrategi
    •  Kommunikation
    •  Marknadsföring
    •  Digitalisering
  • Sajt
    •  CMS
    •  Innehållsarbete
    •  Tillgänglighet
    •  UX-design
  • Synlighet
    •  SEO
    •  Google Ads
    •  Sociala medier
    •  Webbanalys
  •  Gratisverktyg

Innehållsarbete

Dator med WordPress, som ska symbolisera innehållsarbete

Innehållsarbete med en webbplats kallas också för webbpublicering och handlar om att skapa innehåll för publicering på externa webbplatser, bloggar eller intranät. Utöver text kan det handla om att skapa länkar, formatera tabeller, infoga bilder eller bädda in videoklipp. I arbetet ingår även att förankra internt och säkerställa att innehållet följer olika riktlinjer, exempelvis om upphovsrätt, tillgänglighet eller dataskydd. Yrkesrollen kallas ofta webbkommunikatör eller webbredaktör i offentlig sektor.

Innehållsarbete

Vad gör en webb­kommunikatör?

En webbkommunikatör eller en webbredaktör är en expert inom digital kommunikation, specialiserad på webbpublicering. En webbkommunikatör göra information tillgänglig och engagerande för målgrupper via webbplatser. Denna yrkesroll innebär ansvar för att skapa, förvalta och optimera innehåll på såväl externa webbplatser som intranät.…
Av Pontus Vinderos, 1 år18 februari, 2024 sedan
Innehållsarbete

Rollen du inte får bomma i din webborganisation

I detta blogginlägg presenterar jag vad jag tycker är den viktigaste rollen i arbetet med stora webbplatser. Det är den som samordnar innehållet för hela eller delar av webbplatsen. Jag presenterar även vad som kännetecknar en bra webbsamordnare och hur flera webbsamordnare kan organiseras.…
Av Pontus Vinderos, 9 år14 maj, 2016 sedan
Innehållsarbete

Buga er för Eders Majestät Innehåll

En webbplats blir aldrig bättre än sitt innehåll. Det spelar ingen roll hur responsivt gränssnitt du har, hur raketsnabba dina laddtider är eller hur bra koden validerar. Att din sajts design är snyggast i klassen, att navigationen är testad sjutton gånger eller att koden följer alla riktlinjer du kan googla fram är sekundärt.…
Av Pontus Vinderos, 12 år18 maj, 2013 sedan
Innehållsarbete

Innehållsarbete som process

I detta blogginlägg går jag igenom hur du kan planera innehållsarbetet när du tar fram en ny webbplats. Tips och råd om allt från menystruktur, arbetsplan för redaktörer och kvalitetsgranskning. Följ denna process så får du innehåll av världsklass på din nya webbplats.…
Av Pontus Vinderos, 12 år22 april, 2013 sedan
Innehållsarbete

Webbredaktörer ska vara lata

Lättja är en dödssynd menar katoliker. Jag håller inte med. Jag menar att det till och med är en dygd – för webbredaktörer. Låt mig förklara varför jag tycker det. Ta sovmorgon! Chefen stressar som satan. Det är ett pressmeddelande som ska gå ut klockan 9 på måndag morgon.…
Av Pontus Vinderos, 12 år24 januari, 2013 sedan
Om bloggen

Webbstrateg Nu är Pontus Vinderos blogg om digital kommunikation. Det är en privat blogg som funnits sedan 2012.

Mer om bloggen


Nyhetsbrev

Få mejl när bloggen publicerar nya inlägg genom att skriva upp dig på bloggens nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer en gång i månaden.

Prenumerera på bloggen


RSS

Webbflöde via RSS (Really Simple Syndication) som du kan använda i en RSS-läsare som Feedly. Uppdateras automatiskt när inlägg publiceras i ett maskinläsbart format.

Bloggen som RSS


LinkedIn

Bloggens författare Pontus Vinderos finns på LinkedIn. Skapa kontakt med mig för att få nya inlägg, se mitt flöde och interagera med mig.

Pontus Vinderos på LinkedIn

Om bloggen

Webbstrateg Nu är Pontus Vinderos blogg om digital kommunikation. Det är en privat blogg som funnits sedan 2012. Allt innehåll är Copyright © Pontus Vinderos.
Mer om bloggen

Följ bloggen

  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • LinkedIn

  • Integritetspolicy
Hestia | Utvecklat av ThemeIsle
Hantera samtycke
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa preferenser
{title} {title} {title}