Intyga kompetenser (Endorsements) på LinkedIn visar ditt personliga varumärke

Publicerat av Pontus Vinderos den

I höstas lanserade LinkedIn en ny funktion kallad Endorsements, eller intyga kompetens som den heter på svenska. Tidigare har man bara kunnat ge cred till personer i sitt nätverk genom att skriva några meningars rekommendationer. I och med den nya intyga kompetens-funktionen räcker det med ett klicka på en kompetens för att ge cred åt någon. På din profil syns sedan en prioritering av dina kompetenser med info om vem som intygat den aktuella kompetensen.

Intyga kompetenser rullas ut till LinkedIn-användare successivt, så exakt när du har det på din profil beror på. Själv fick jag syn på funktionen först för några dagar sedan, medan andra har haft den i flera månader. På min profil ser det ut så här just nu:

Intygade kompetenser på Pontus Vinderos LinkedIn-profil

LinkedIn har blivit mer socialt

Som användare på LinkedIn har jag aldrig godkänt att den här funktionen ska visas på min profil eller godkänt enskilda intyg för kompetenser. Om man jämför med funktionen för rekommendationer så har rekommendationer ett ganska meckigt granskningsflöde. Detta är helt skippat för intyga komptens-funktionen. Här gäller bara efterhandsmoderering. Fördelen är ju naturligtvis att det blir fler intyg än rekommendationer. Nackdelen är att jag tappat kontrollen över min profil. Med andra ord har LinkedIn blivit mer social. Precis som på andra sociala nätverk måste jag acceptera att jag inte har kontrollen fullt ut. Precis som på andra sociala nätverk måste jag jobba med relationen till mitt nätverk för att få ut avsedd effekt.

Enkelt att plussa kompetenser

Som Erik Markensten på Antrop skriver så har LinkedIn lyckats integrera funktionen på ett snyggt sätt.  Som användare får du upp en ruta där du kan intyga kompetenser för dina kontakter med bara ett klick. Tröskeln är betydligt lägre för detta än att skriva en rekommendation. Precis som på Facebook är det lättare att klicka på Gilla än att skriva en kommentar.

Jag håller med Todd Wassermann på Mashable om att det är så pass lätt att plussa en kompetens att det kan missbrukas.  Faktum är att intygen aldrig kan vara en värdemätare på vem som är bäst i Sverige på ett visst område. Måttet är godtyckligt. Personer kan plussa andra för att själva få fler pluss på sin egen profil. Personer kan plussa personer trots att de inte har koll på om personen behärskar den aktuella kompetensen. Personer kan plussar vad andra redan har plussat utan att tänka efter själva.

Intygen visar ditt personliga varumärke

Men vad är då intygen ett mått på? Jag har kikat runt lite på LinkedIn-profiler i mitt nätverk och har ganska snabbt kommit fram till att personer med starka personliga varumärken har många fler intygade kompetenserna. Det är inte så konstigt. Dessa personer har ofta välbesökta bloggar om sina ämnen och föreläser som experter. Det handlar ofta om konsulter som ofta ute och pratar med många människor och har lätt att skapa nya kontakter på LinkedIn.

Så min slutsats är att man kan se de plussade kompetenserna som ett kvitto på sitt arbete med sitt personliga varumärke. Det verkar som om man får fler pluss om man sedan tidigare är känd just för detta område, exempelvis genom en välbesökt blogg. Själv har jag högst på webbstrategi och sociala medier, vilket ju är vad denna blogg handlar om.