Trender 2020 för digital marknadsföring

Vad kan vi förvänta oss av år 2020 när det gäller digital marknadsföring? Min övertygelse är att vi kommer att få se ytterligare förflyttning mot privata sociala medier på konsumentsidan och automatiserade flöden på företagssidan. Ännu mer tid i meddelandeappar Redan i förra årets undersökning av svenskarnas internetvanor såg vi att det bara är Messenger som har riktigt hög användningsgrad av Facebooks alla tjänster.…

Vad är egentligen Growth Hacking?

Growth Hacking är ett begrepp från USA som liksom agilt blivit ett modeord på senare år. Det myntades av den amerikanske entreprenören Sean Ellis i ett blogginlägg redan 2010. I korthet handlar det om att få nystartade internetbolag (startups) att växa genom att använda smarta datadrivna marknadsföringsmetoder som A/B-tester.…

Håll koll på dina Google-placeringar

Att hålla koll på vilka placeringar din webbplats ligger på olika sökfraser kan vara en grannlaga uppgift. Den stora utmaningen är att Google anpassar sökträffsidan till just den person som söker, bland annat utifrån tidigare sökhistorik och geografisk placering. Och inte bara land, utan även var i Sverige du är.…

Är QR-koder något att ha?

QR-koder (Quick Response) är en moderna variant av streckkoden som syns lite varstans numera. Reklambyråer brukar slänga med det i annonser bara för att det är lite ballt. Så fungerar QR-koder Syftet med QR-koden är att man ska scanna den med sin mobil och bli länkad till ett erbjudande eller dylikt.…