Nu bloggar jag även om sökmarknadsföring

Publicerat av Pontus Vinderos den

I och med detta inlägg inrättar jag en ny avdelning på bloggen för sökmarknadsföring som innehåller både Pay Per Click (PPC) och sökmotoroptimering.

Vad är sökmarknadsföring?

Sökmarknadsföring handlar om att synas på sökmotorer. Det kan handla om att försöka hamna högt upp bland träffarna genom sökmotoroptimering, vilket jag skrivit en del om tidigare. Men det kan också handla om PPC (Pay Per Click) eller sponsrade länkar som det också kallas. Det är ett helt nytt ämne på bloggen och handlar om när du köper annonser på Google. På träffsidan ser du annonser på flera ställen. Främst till höger, men även ovanför och nedanför träffresultatet. Så här kan det se ut:

Betalda vs organiska träffar

Den stora skillnaden mellan vanliga träffar (så kallade organiska träffar) och annonser (betalda träffar) är att den ena kan du påverka gratis med hjälp av sökmotoroptimering medan den andra kostar pengar. Men som du ser tävlar man ibland om samma utrymme, precis nedanför Googles sökruta.

Intressanta lästips om sökmarknadsföring

Just nu håller jag på att läsa in mig på Adwords och sökmarknadsföring via Google. Här tänkte jag tipsa om några intressanta länkar jag hittat.

Fortsättning följer…