Nu är den andra tredjedelen av mitt startsidestest klart. Jag har totalt testet nio myndigheters startsidor på olika nivåer i det offentliga Sverige. I denna periodvila tänkte jag sammanfattar resultatet så här långt.

Myndighet Betyg
Skatteverket 75 %
Västra Götalandsregionen 67 %
Polisen 58 %
Trelleborg kommun 58 %
Arbetsförmedlingen 50 %
Hallsbergs kommun 50 %
Landstinget Västernorrland 50 %
Region Gotland 50 %
Länsstyrelsen i Örebro län 33 %
Snitt 55 %

Skatteverket lyckas så bra eftersom de gör sina e-tjänster för medborgarna tillgängliga direkt från startsidan på ett välbalanserat sätt. Sämst är Länsstyrelsen och flera kommuner som har svårt att lyfta fram de tjänster som faktiskt är viktiga för besökarna. De försöker prioritera alla ämnen i strukturen samtidigt och på startsidan fokuserar de på interna nyheter framför det användarna vill göra på sajten, vilket jag tycker är fel.

Hitta rätt

Myndighet Poäng
Skatteverket 4
Arbetsförmedlingen 3
Hallsbergs kommun 3
Region Gotland 3
Landstinget Västernorrland 2
Länsstyrelsen i Örebro län 2
Polisen 2
Trelleborg kommun 2
Västra Götalandsregionen 2
Snitt 2,6

När det gäller att hitta rätt så har offentlig sektor länge haft fokus på att hitta, förmodligen med tanke på att offentliga sajter innehåller så pass mycket innehåll om väldigt många olika ämnen. Därför är det inte förvånande att menystrukturer och sökfunktionen fungerar bra på i stort sett alla de sajter jag testat i offentlig sektor. Vissa har även laborerat med ytterligare sätt att hitta, som länklistor A-Ö, webbkarta och sökfunktioner för avgränsade delar på webbplatsen. Men det är få offentliga sajter som prioriterar viktiga aktiviteter på startsidan. Det lysande undantaget i detta test är Skatteverket som får full pott på hitta rätt.

Visa avsändare

Myndighet Poäng
Västra Götalandsregionen 3
Polisen 3
Arbetsförmedlingen 2
Landstinget Västernorrland 2
Skatteverket 2
Region Gotland 2
Trelleborg kommun 2
Hallsbergs kommun 1
Länsstyrelsen i Örebro län 1
Snitt 2,0

Här är de offentliga sajterna i testet inte lika vassa. Ofta saknas beskrivning om myndigheten och dess uppdrag såväl i metabeskrivningen som på startsidan. Sektionen om myndigheten lämnar ofta mycket övrigt att önska. Undantaget här är Polisen som har mycket matnyttig information som presenteras på flera olika sätt, bland annat med videoklipp där poliser berättar om sitt jobb. Vissa kommuner har av någon anledning delat upp Om-sektionen i flera ämnen vilket gör det svårare att skaffa sig en överblick över vad myndigheten gör. Som myndighet är det viktigt att vi medborgare förstår vilken nytta myndigheten bidrar med. Här kan mycket förbättras.

Visa innehåll

Myndighet Poäng
Skatteverket 3
Trelleborg kommun 3
Västra Götalandsregionen 3
Hallsbergs kommun 2
Landstinget Västernorrland 2
Polisen 2
Arbetsförmedlingen 1
Länsstyrelsen i Örebro län 1
Region Gotland 1
Snitt 2,0

Fokus på många offentliga sajter är de interna nyheterna. Detta tror jag beror på att man har dålig koll på vad användarna vill ha. Enda undantaget här är Skatteverket som nu i deklarationstider puffar väldigt hårt med många olika typer av innehåll för just att deklarera. Andra sajter som Trelleborg och Västra götalandsregionen är duktiga på att visa upp flera typer av innehåll medan de andra i stort sett bara fokuserar på nyheter. Här finns det mycket att göra, men det förutsätter att man går tillbaka till sajtens syfte och användare för att förstå vilket innehåll som ska finnas på sajten och därmed visas på startsidan.