Nu är den första tredjedelen av mitt startsidestest klart. Jag har totalt testet nio företags startsidor i olika branscher. I denna periodvila tänkte jag sammanfattar resultatet så här långt.

Företag Betyg
IKEA 75 %
Relation Desk 67 %
Elgiganten 58 %
Telia 58 %
Blocket 50 %
Ericsson 50 %
Tradera 50 %
H&M 33 %
Scania 33 %
Snitt 53 %

IKEA och Relation Desk lyckas så bra eftersom de anpassat sig till webben som medium. Sämst är H&M och Scania då de behandlar sina webbplatser som digitala broschyrer.

Hitta rätt

Företag Poäng
Tradera 4
IKEA 3
Telia 3
Blocket 2
Elgiganten 2
Relation Desk 2
Ericsson 1
H&M 0
Scania 0
Snitt 1,9

Det som kännetecknar de startsidor som är enklast att hitta på är att de utgår från sitt primära innehåll i navigation och sök, och hanterar sekundärt innehåll på annat sätt. Tradera är ett utmärkt exempel på detta. Hela huvudmenyn utgår från deras annonskategorier som är relevanta och begripliga för mig som besökare. Tradera använder sökfunktionen för att visa upp just annonserna. Sökträffsidan ser inte ut som en Google-kopia utan är anpassad till sajtens innehåll.

De som misslyckas med hitta rätt har antingen svårt att prioritera vilket innehåll som är viktigt eller låter andra saker styra prioriteringen. I Ericssons fall verkar deras varumärkesbyrå fått bestämma menynnamnen. I H&M:s fall så verkar sajten vara gjord av någon som är van vid att designa trycksaker. Och för Scania så har man inte riktigt undersökt vad användarna vill ha, vilket gjort att man inte har sidor som motsvarar viktiga sökningar på Google (populära lastbilsmodeller).

För företag borde det vara ganska enkelt. Ert prioriterade innehåll är era produkter eller tjänster. Bygg navigationen och sökfunktionen utifrån kategorier och taxonomier som är relevanta för era kunder. Låt storleken på ert sortiment avgöra vilken typ av navigation ni ska använda.

Visa avsändare

Företag Poäng
IKEA 4
Blocket 3
Elgiganten 3
Ericsson 3
Relation Desk 3
Scania 2
Telia 2
H&M 1
Tradera 1
Snitt 2,4

Här ser det bättre ut överlag. De som lyckas bäst när det gäller tydlighet har en genomtänkt idé med hur de ska kommunicera sitt varumärke och använder flera sätt att kommunicera detta budskap. Här tycker jag Blocket är tydligast med både en tydlig logotyp, ett genomtänkt formspråk samt en slogan som berättar om vad det är för sajt. Denna slogan används både som text på sidan under logotypen, i sidtiteln och i metabeskrivningen.

När det gäller att berätta om företaget så verkar de flesta ha fattat att det är bra att samla denna typ av information. Flera företag har samlat länkar till dessa sektioner i sidfoten och skiljt den delen grafiskt från övriga sajten. Tydligt och bra. Däremot så är det många som gör fel när det gäller innehållet om företaget. Vanligast är att man inte lagt ner så mycket tid på att ta fram riktigt bra innehåll. Ett annat problem är att man inte tänkt igenom navigationen utan skickar iväg besökarna till sina internationella sajter. Det lysande undantaget är IKEA som berättar om sin företagsidé och företaget på ett intressant sätt samlat i en egen sektion på deras svenska sajt.

Detta borde inte heller vara speciellt svårt. Företaget har gissningsvis gjort ett varumärkesarbete. Utgå ifrån budskapen där och presentera det på webbplatsen på ett genomtänkt sätt. Använd alla ytor som webben erbjuder för att profilera företaget. Och glöm inte hur företags startsida exponeras i Google vid sökning eller på Facebook vid delningar.

Visa innehåll

Företag Poäng
H&M 3
Relation Desk 3
Elgiganten 2
Ericsson 2
IKEA 2
Scania 2
Telia 2
Tradera 2
Blocket 1
Snitt 2,1

Här är det jämnare poäng. Ingen gör ett riktigt bra eller ett riktigt dåligt jobb. Startsidan används ofta föra att visa upp produkter och tjänster, vilket är rätt. Däremot gör man det på ett sätt som inte riktigt är webbanpassat. Man utgår från reklamkonventionerna som har skapats för helt andra medier.

Funktionen för exempelvis en annons i en tidning är att skapa köpsug som ska leda till att man går och köper varan i butik. På webben ser det annorlunda ut. Vi besökare har lärt oss att ignorera annonser och innehållssnurror. Därför bör ni inte låta era reklamare styra hur startsidan designas, det är rena döden för er konvertering. Använd era reklamare för att skapa bra Adwords-kampanjer för att driva trafik till sajten istället. På sajten gäller andra regler.

Relation Desk är bäst på att visa upp sin produkt, bland annat genom att använda både text, bild och video. Men det är å andra sidan ganska lätt när man bara har en produkt eller tjänst. När det gäller företag med många flera produkter så är Tradera ganska nära. Om man skulle ta bort alla deras banners på startsidan för olika kampanjer och flytta upp deras fyra olika sätt att visa upp annonser så tycker jag att vi börjar komma någon vart.

Här är det egentligen inte heller så svårt. Du ska lyfta upp populära produkter och tjänster på startsidan på ett webbanpassat och begripligt sätt. Och bjud inte in er reklambyrå till mötet då ni beslutar designen på startsidan…