Privata sociala medier är framtiden

Publicerat av Pontus Vinderos den

I spåren av skandalerna kring Facebook och hårdare lagstiftning för dataskydd tror jag vi kommer se sociala medier utvecklas till att bli mer privata och individfokuserade. Vi kommer att få se samma utveckling i västvärlden som redan skett i Asien. I Sydkorea dominerar KakaoTalk och i Kina finns Wechat. Båda är meddelandetjänster (IM), men med en massa tjänster kopplade till sig. Som betalning, e-handel och små spel. Det är i dessa privata appar som folk i Asien spenderar majoriteten av sin tid på nätet. Inte på Facebook och Instagram som här i Sverige.

Twitter är det sociala medium som mest fokuserat på offentlig kommunikation. Det är ett medium som är på väg ner i popularitet, vilket bland annat kan ses i undersökningen Svenskarna och internet 2018. Jag tror inte att det är någon slump. Vi vill hellre ha meningsfulla konversationer med folk vi känner och litar på än skrika till troll på ett torg.

Facebook måste naturligtvis känna till denna trend. Det är därför jag tror de köpte upp WhatsApp redan 2014 och försöker få Messenger att bli mer av en egen produkt frikopplad från moderskeppet Facebook. Samtidigt har Messenger och WhatsApp inte riktigt utvecklat sin fulla potential jämfört med de asiatiska motsvarigheterna. Det finns i dagsläget inga extrafunktioner i Facebooks IM-appar som det finns i Asien.

Även om jag tror mig veta att det är privata sociala medier som är framtiden så är jag osäker på vilken aktör som kommer bli vinnare på detta. Facebook har den dominerande ställningen, men jag tycker inte Mark Zuckerberg verkar satsa helhjärtat på denna trend. Istället är det ett mer gruppbaserat Facebook, ballare Instagram, hårdvara som Oculus och Portal plus en hel del annat som upptar Zuckerbergs tid och energi.

Det kan mycket väl finnas utrymme för en ny aktör att bygga västvärldens motsvarighet till Wechat. Snap (Snapchat), Alphabet (Gmail) och Microsoft (Skype) står på startlinjen, men det kan lika gärna vara en startup från USA (eller Sverige?) som lanserar en tjänstebaserad IM-app. Den som lever får se.

Kategorier: Digital kommunikation