27 startsidor testade i privat, offentlig och ideell sektor. I detta avslutande inlägg i mitt stora startsidestest tänkte jag summera testerna i de olika sektorerna och reflektera över de olika sektorernas utmaningar. Sist i inlägget hittar du även en tabell över alla testade startsidor.

Sektor Betyg
Offentlig sektor 55 %
Ideell sektor 53 %
Privat sektor 53 %
Snitt 54 %

Övergripande kan man nog säga att de tre sektorerna är ungefär lika bra. Det är större skillnader inom sektorerna än mellan dem. Bäst betyg på 75 % finns i alla tre sektorer: IKEA, Skatteverket och Röda Korset. Sämsta betygen återfinns i ideell sektor.

Hitta rätt

Sektor Poäng
Offentlig sektor 2,6
Privat sektor 1,9
Ideell sektor 1,6
Snitt 2,0

Jag är inte överraskad att offentlig sektor är bäst när det gäller hitta rätt då de jobbat hårt med sajters tillgänglighet under flera år. Riktlinjer som Vägledning för webbutveckling har säkert hjälp till. Skatteverket är ett utmärkt exempel på hur man kan lyfta fram viktiga aktiviteter på startsidan. Sämst i denna gren sett till snittet är ideell sektor och det är också här man hittar de sämsta exemplen. Brist på kompetens i kombination med viljan att sticka ut tror jag är orsaken till att man får helt oanvändbara navigationssystem som det hos Stockholmscentern. Även företag som H&M och Scania brister, mycket beroende på att de försöker översätta papperskommunikation till webb och saknar kunskap om vad folk söker efter.

Visa avsändare

Sektor Poäng
Privat sektor 2,4
Offentlig sektor 2,0
Ideell sektor 1,9
Snitt 2,1

Bäst på att visa avsändare är företagen och det är kanske inte heller konstigt då varumärkestänket kommer från företagsvärlden. För ett företaget är det livsviktigt att ha ett starkt varumärke för att överleva i konkurrensen. Inget företag i Sverige har väl lyckats bättre med detta än IKEA som tar över världen med sitt tydliga varumärke, vilket även återspeglas på deras sajt. Sämst här är ideell sektor vilket ofta beror på att deras sajter generellt sett är sämre rent tekniskt, vilket gör att de ofta saknar exempelvis metabeskrivning.

Visa innehåll

Sektor Poäng
Ideell sektor 2,2
Privat sektor 2,1
Offentlig sektor 2,0
Snitt 2,1

På detta område var det ganska jämt. Ett problem för många sajter är att de fokuserar på nyheter och inte lyfter fram innehåll som har med sajten syfte att göra. Ett lysande undantag är Röda Korset som använder sitt innehåll om konfliktområden för att öka viljan av vilja skänka pengar. De sämsta sajterna på detta område visar antingen inget innehåll alls eller så visar de fel typ av innehåll som inte är anpassat till besökaren. Detta gäller framför allt nyheter som ofta intresserar interna målgrupper mer än de externa besökarna.

Alla testade startsidor

Försökskanin Betyg
IKEA 75 %
Röda Korset 75 %
Skatteverket 75 %
Relation Desk 67 %
Västra Götalandsregionen 67 %
DIK 58 %
Elgiganten 58 %
Polisen 58 %
Socialdemokraterna 58 %
Telia 58 %
Trelleborg kommun 58 %
Arbetsförmedlingen 50 %
Barncancerfonden 50 %
Blocket 50 %
Ericsson 50 %
Kommunal 50 %
Hallsbergs kommun 50 %
Landstinget Västernorrland 50 %
Region Gotland 50 %
Tradera 50 %
Unionen 50 %
Moderaterna 42 %
H&M 33 %
Länsstyrelsen i Örebro län 33 %
Scania 33 %
Stockholmscentern 25 %
Världsnaturfonden 17 %