Prosocyal körde med flygande heliumfiskar på SSMX 2012I helgen ägde SSMX (Stockholm Social Media Exchange) rum på Waterfront Congress i Stockholm för andra året i rad. Jag var där förra året och den största skillnaden detta år var att vi inte fick någon sticker eller middag. I år bjöds vi på flygande heliumfiskar och flera intressanta sessions om allt från digital opinionsbildning till nördquiz om Sherlock Holmes och 1800-talets Stockholm. Själv fastnade jag för två saker. Dels den nya teknik som kommer att bereda väg för en rad trender inom sociala medier, dels Google+ och socialt sök.

Tekniken som kommer att styra trenderna

Anton Johansson höll dagens första session och pratade om trender inom sociala medier. Han lyfte fram vikten av att förstå infrastrukturen (tekniken) som skapar trenderna. Han tog GPS:en i iPhone som exempel på makrotrenden location (att använda GPS-funktioner i till exempel appar) och mikrotrenden checka in (FourSquare, Facebook Places etc.).

De tre tekniska landvinningarna som enligt Anton kommer skapa morgondagens trender är:

  • Near Field Communication (NFC) – ett sätt för smarta telefoner att kommunicera med andra apparater som stödjer NFC, vilket bland annat möjliggör betalning med telefonen.
  • 3D-skrivare – att skriva ut objekt i plast eller andra material, vilket bland annat möjliggör att du kan skriva ut leksaker och bestick.
  • One Click Buy – att kunna handla på nätet utan att behöva använda varukorg eller andra krånglig inloggningsmetoder.

Emil Jansson hade sedan en fördjupande föreläsning om just 3d-skrivare där vi hade en hel rad intressant diskussioner, bland annat om fildelning av 3d-objekt. Hur kommer Ingvar Kamprad att reagera om någon tankar upp IKEA-katalogen på the Pirate Bay? Om du är intresserad av 3d-printing kan jag rekommendera Emils Facebook-grupp 3d-printing Sverige.

Google+ och socialt sök

Under förmiddagen pratade Simon Sundén om trender för sökmotoroptimering 2012. Senare under dagen pratade en representant från Google om hur Google+ är ett socialt lager över alla Googles tjänster. Båda tryckte väldigt mycket på vikten för varumärken att ha en profil i Google+ och att integrera +1-knappen på sin sajt.

Själv blir jag lite mörkrädd när Googles VD Larry Page säger så här till sina anställda angående Googles nya inriktning:

This is the path we’re headed down – a single unified, ‘beautiful’ product across everything. If you don’t get that, then you should probably work somewhere else.

Den förändring som kommer att äga rum sker på flera nivåer. För det första handlar det om att Google kommer att börja visa upp träffar ur Google+ på bekostnad av betalda träffar i högerspalten. Om du är inloggad på www.google.com ser det ut så här:

Googles nya träfflista med Google+-träffar till höger

För det andra handlar det om att söket blir allt mer personaliserat, alltså att ditt sökresultat är unikt för dig utifrån vad du har för vänner i Google+. Om du är inloggad på www.google.com ser det ut så här:

Googles nya träffsidor med personaliserat resultat

Denna förändring syns i dagsläget bara på amerikanska Google men kommer till svenska Google. Jag tycker att Google tar en enormt stor risk med att så hårt integrera Google+ i sin utmärkta sökmotor. Google+ har ännu inte så många aktiva användare som Facebook, så de sociala signalerna kommer inte vara så bra som om Facebook hade gjort en sökmotor. Risken är att Google helt enkelt gör sin sökmotor sämre genom att ge plats för Google+. Men den som lever får se…

Summa summarum

Helt klart en intressant dag! Dessutom vann jag ett par rosa WESC-lurar av Headler för att jag var bland de första att checka in…