Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Barncancerfonden.
Typ av organisation: Ideell sektor, insamlingsorganisation.
Betyg: 50 %.

Startsida för BarncancerfondenIdeell sektor består av många insamlingsorganisationer, därför tänkte jag titta specifikt på tre sådana. Först ut är Barncancerfonden. Insamlingsorganisationer är enklare än andra ideella organisationer ur webbsynpunkt, då målet att få besökare att skänka pengar är så tydligt. Därför tänkte jag titta på att ge en gåva som mitt sökscenario.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Startsidan lyfter fram fem textlänkar relaterade till att ge en gåva, precis nedanför innehållssnurran som dominerar då man kommer in på sajten. Hela innehållssnurran är länkad till ge en gåva, men som besökare tror jag att det är lätt att missa då det inte finns en tydlig länk. Jag hade placerat en stor knapp i en avvikande färg med ett tydlig budskap ”Ge en gåva” (jämför dessa råd).

Vidare lyfter startsidan fram en dropdown för att välja komma till sin lokala förening, Barncancerfondens webbutik, deras Facebook-sida, kampanjen Givehope.se m.m. Det är inte längre viktiga aktiviteter, utan ALLA aktiviteter på sajten som lyfts fram. Detta gör att det blir rörigt och svårt att fokusera på det som de facto är viktigt, alltså att skänka pengar.

Menyer

Menyalternativen är hyfsade, även om jag tycker ”Fakta” skulle kunna heta ”Om cancer hos barn” eller något i den stilen. ”Gåvor & bidrag” ligger sist i menyn, vilket jag tycker är lite märkligt med tanke på sajtens syfte. Under ”Gåvor & bidrag” ligger ”Ge en gåva” som förstaalternativ i en undermeny som ligger till vänster. Bra!

Sökfunktionen

Sökfunktionen är ganska liten och ligger till höger i sidhuvudet. Vid en sökning på ”gåva” får jag relevanta träffar, även om ”Ge en gåva” kommer först på tredje plats. Däremot ger en sökning som ”skänka pengar” inte några bra träffar, utan bara träffar på nyheter.

Poäng för hitta rätt

Det som är positivt är att ge en gåva är i fokus på startsidan och är relativt enkel att hitta i menyn och med sökfunktionen. Det som drar ner är frånvaron av prioritering på startsidan, som gör att det blir svår att hitta på. Därför får det bli 2 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Barncancerfonden har bra copy både i metabeskrivningen (”Barncancerfonden – vår vision är att utrota barncancer”) och direkt på startsidan (”Barncancerfonden samlar in medel för att förebygga och bekämpa cancersjukdomar hos barn”). Bra titel finns också, även om jag inte förstår varför folk måste lägga till ”Startsidan” i sajters titlar. Däremot saknas en huvudrubrik (H1). Logotypen ligger tydligt placerad överst till höger.

Om avsändaren

Första menyobjektet är ”Om oss” och denna sektion samlar mycket fakta om organisationen Barncancerfonden, men på ett väldigt traditionellt sätt med texter och dekorativa bilder. Jag skulle också döpa sektionen till ”Om Barncancerfonden” istället för ”Om oss” och tydligt skriva ut rubriken på sidan. På Barncancerfondens sajt så har ”Om oss”-sektionen den märkliga rubriken ”Vår värdegrund” och är inte någon bra ingång till verksamheten. Istället får man en beskrivning av organisationens värdegrund, vilket borde ha varit en undersida snarare än ingångssida.

Poäng för visa avsändare

Det positiva är att avsändaren är mycket tydlig på startsidan, men den virriga hanteringen av huvudrubriker, den konstiga landningssidan för ”Om oss” och den textbaserade beskrivningen gör att det blir 2 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Här har man verkligen öst på. Det finns möjlighet att läsa senaste numret av deras medlemstidning, tio egna nyheter, sju nyhetsartiklar i media samt sex puffar för innehåll på sajten. Variationen kan jag inte klaga på, men jag ställer mig verkligen tveksam till valet av innehåll. Som ny besökare på sajten känner jag mig inte alls berörd av mycket av innehållet. Det verkar snarare som att det finns för att tillfredsställa interna behov.

Poäng för visa innehåll

Bra variation men dåligt målgruppstänk gör att det får bli 2 av 4 poäng för visa innehåll.

Slutsats

Barncancerfonden har förvisso fattat att ge en gåva ska prioriteras på sajten, men har glömt att prioritera bort annat vilket gör att ge en gåva drunknar bland Facebook-knappar, nyheter och produkter i webbutiken. Detta gäller även innehållet som har ett medlemsfokus snarare än fokus på folk som vill skänka pengar. Jag skulle lyfta ner mycket av innehållet till en medlemssektion på sajten och renodla startsidan för nya besökare som vill ge en gåva.

Poäng totalt

Totalt får Barncancerfonden 6 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 50 % för Barncancerfondens startsida.