Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Elgiganten.
Typ av organisation: Privat sektor, företag till konsument.
Betyg: 58 %.

Startsida för ElgigantenElgiganten är en butikskedja som säljer hemelektronik. Det är startsidestestets första konsumentorienterade företag. I Google söker folk främst på Elgiganten i kombination med de orter butiken finns och produktnamn eller tillverkare. Mitt sökscenario under detta test är att hitta en iPhone att köpa.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Elgigantens sajt är en webbshop. På startsidan är shopen tillgänglig direkt med produkter, produktkategorier och varukorg. Bra och tydligt! Även funktionen Hitta närmaste varuhus finns, men den är ganska dold långt ner på sidan och med låg kontrastnivå i färgen. Jag missade den faktiskt första gångerna jag scannade startsidan. Det är nog en av deras mest eftersökta aktiviteter med tanke på sökbeteendena i Google, så den borde vara betydligt tydligare på startsidan än idag. Annars domineras startsidan av banners för olika kampanjer och utvalda produkter.

Menyer

Till vänster på startsidan finns tre menyer och två reklampuffar. Den översta menyn är webbshopens produktkategorier. Under den kommer en meny kallad det intetsägande ”Information” med lite blandad fakta om företaget (se nedan) . Under det två puffar för utvalda produkter och slutligen en tredje meny med ikoner kallad ”Se även”. Förstår faktiskt inte skillnaden mellan meny 2 och 3. Det är sällan bra att ha flera menyer för samma innehåll. Rörigt.

För att hitta min nya iPhone väljer jag ”Mobil, Tele & GPS” och sedan ”Mobiltelefon” i den översta menyn som är tydligt synlig när jag kommer in. Vid en första vy syns ingen iPhone, bara HTC-telefoner. Om jag däremot scrollar får jag syn på olika varianter av iPhone. Där produktmenyn tidigare fanns ligger nu en filtreringsmeny. Där kan jag välja Apple och bara få iPhone. Det är förvisso bra, men jag är tveksam till den valda lösningen där huvudmenyn för produkter döljs till förmån för en ny filtreringsmeny. Jag skulle föredra filtrering på själva sidan istället. Huvudmenyn vill jag ju använda om jag kommer på att jag vill köpa andra produkter. Men på det stora hela går det hyfsat lätt att hitta fram via menyer till en iPhone, men det kräver flera klickar och scrollning.

Sökfunktionen

Sökfunktionen ligger överst på sidan och har grafiskt klumpats ihop med logotypen. Det förstår jag inte riktigt poängen med. Det skapar en association mellan logotypen och sökfunktionen som egentligen inte finns. Själva sökfunktionen är dock grym då den visar produkterna redan i sökningen med bild och beskrivning. Det är lätt att hitta sin iPhone med sökfunktionen. Mycket bra!

Poäng för hitta rätt

På grund av den oförutsägbara menyn och det röriga intrycket får Elgiganten 2 poäng av 4 för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Logotypen och Elgigantens färger är tydliga på startsidan. Det finns en metabeskrivning som är helt okej (”Brett utbud och pressade priser. Alltid fri frakt på spel och film!”), även om man inte fått med något om hemelektronik. Det saknas bra copy på startsidan om vad Elgiganten står för, men jag tror att produkterna talar ganska mycket för sig själva.

Om avsändaren

Det finns en hel meny för information som handlar om Elgiganten på olika sätt. Här kan du ladda ner produktbland, se status på leverans, läsa om trasiga produkter med mera. Företagsfakta finns samlat i sektionen ”Om Elgiganten” vilket är bra, även om den inte är upplagd på ett speciellt roligt eller nydanande sätt. I sidfoten har de även jobbat med att visa upp omdöme andra gjort om Elgiganten på Prisjakt och Pricerunner samt vilka betalningsmedel som är accepterade. Allt detta stärker förtroende för dem som avsändare som är viktigt vid näthandel.

Poäng för visa avsändare

Elgiganten gör mycket rätt när det gäller att visa avsändare men på ett ganska tråkigt sätt, därför får Elgiganten 3 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Som är brukligt i webbshopar så visas en rad produkter upp redan på startsidan. Det är så klart bra. Men det jag tycker är märkligt är det röriga upplägget. Jag som besökare fattar inte vad de olika blocken samlar för produkter. Längre ner på sidan finns exempelvis tre block som alla har samma rubrik: ”Låga priser gör något med humöret ;)”.

Det känns som om marknadsförarna fått frispel på startsidan och blandat deras olika kampanjer huller om buller utan att reflektera över helheten. Dessutom har man kryddat med banners. Det gör att startsidan blir rörig och jag inte ser de enskilda produkterna. Nu när jag tittar på startsidan för fjärde gången ser jag att en iPhone finns redan på startsidan under rubriken ”Populära smartphones!”. Det missade jag helt första gångerna då jag ignorerade det som låg längst ut till höger på sidan.

Poäng för visa innehåll

Förvisso visas produkter upp, men det är så rörigt att jag bara ger Elgiganten 2 poäng av 4 för visa innehåll.

Slutsats

Elgigantens startsida verkar styras av deras kampanjer. Jag tror att de skulle vinna mycket på att skapa tydligare produktsektioner redan på startsidan. Nu ger den ett rörigt intryck. Även navigationen brister i logik på lägre nivåer. Och jag skulle slå ihop meny 2 och 3 i vänsterspalten. Överlag fungerar startsidan, men man skulle ha kunnat göra den både mer användbar och väldesignad.

Poäng totalt

Totalt får Elgiganten 7 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 58 % för Elgigantens startsida.