Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Hallsbergs kommun.
Typ av organisation: Offentlig sektor, kommun.
Betyg: 50 %.

Startsida för Hallsbergs kommunHallsberg kommun är den andra kommunen i mitt startsidestest. Precis som med Trelleborgs kommun kommer jag att kika på hur lätt det är att hitta återvinningscentraler.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Den viktigaste ytan på startsidan används för en jättestor puff för aktualiteter. Just nu handlar puffen om att lämna synpunkter på webbplatsen då sajten nyligen lanserats.

Till höger finns en box med genvägar till populära sidor på sajten och vanliga frågor och svar. För att se vanliga frågor måste jag aktivt växla flik. I boxen med vanliga frågor finns faktiskt en fråga om återvinningscentraler, men svaret består bara av en länk till sidan om återvinningscentraler. Det känns som en ganska onödig fråga, bättre att lägga det som en genväg direkt istället. Då boxen ligger till höger tror jag också att många missar den, speciellt då det krävs ett aktivt val för att växla flik.

Under den stora puffen och boxen finns länkar till tre externa sajter. Onödigt att driva bort besökaren från sajten det första man gör tycker jag.

Menyer

På Hallsberg.se har man använt informationsstrukturen som Funkanu tagit fram för kommuner. Skillnaden är att man sorterat menyobjekten på ett annat sätt. Här ligger ”Utbildning och barnomsorg” först medan ”Kommun & politik” ligger sist. På Hallsberg.se är ämnen grupperade efter samma typ av menyobjekt, vilket jag tycker är vettigare än att lägga dem alfabetiskt.

För att hitta återvinningscentraler väljer jag ”Bygga, bo & miljö”, sedan ”Avfall och återvinning”, sedan ”Källsortering och återvinning” och till sist ”Återvinningscentraler”. Jag hänger med hela vägen, men jag tror att man skulle lyfta upp en så pass välbesökt sida som Återvinningscentraler minst en nivå i strukturen.

Utöver huvudmenyn finns ikoner för funktioner som karta, kontakt och blanketter. Karta och kontakt leder dock till samma sida, vilket känns lite märkligt. Dessutom finns länkar till Lyssna, Större text (felaktigt kallad lättläst), press (malplacerad), andra språk och webbkarta. Det finns dessutom en funktion för att spara sidor som ”Favoriter”, en slags interna bokmärken som bygger på cookies. För övrigt bryter Hallsberg mot lagen då de inte informerar besökarna om sina cookies (varav flera är tredjepartscookies).

Sökfunktionen

Sökfunktionen på Hallsberg.se är lite spännande då träfflistan i själva verket består av fem träfflistor: webbsidor, filer, bilder, frågor och svar samt kontaktpersoner. Vid en sökning på ”återvinningscentraler” dyker dock bara en webbsida och en fråga upp (som bara länkar till webbsidan), så jag tror redaktörerna har lite att göra för att sökträffsidans goda grundidé har någon poäng för besökarna. Dessutom ger en Google-sökning på ”återvinningscentraler” på sajten fler träffar en den interna sökmotorn.

I sidfoten finns en A-Ö-funktion där man kan hitta genom att välja begynnelsebokstav. När jag väljer Å fälls en ruta ut med länkar. Där hittar jag ”Återvinningscentraler”. Sidfoten innehåller även en extra sökruta och länkar till populära sidor.

Poäng för hitta rätt

Då jag hittar fram till återvinningscentraler både via startsidans box för vanliga frågor, via huvudmenyn, via sökfunktionen och via A-Ö så får det bli 3 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Logotyp finns tydligt placerad längst upp till vänster. Kommunens namn finns i både sidtitel och huvudrubrik (h1), även om H1:an är i längsta laget (borde vara max 40 tecken). Metabeskrivning saknas och det finns ingen copy synlig på startsidan om Hallsberg kommun. Här skulle Hallsberg kunna göra mer för att visa vad som särskiljer dem som kommun.

Om avsändaren

Det finns ingen samlad sektion kallad ”Om Hallsbergs kommun”. Denna information är ”Kommun & politik” och ”Näringsliv & arbete” (Lediga jobb). Avsändaren blir ganska otydlig när informationen sprids ut över flera sektioner och dessutom göms på lägre nivåer under rubriker som ”Kommunfakta”.

Poäng för visa avsändare

Då det saknas metabeskrivning, copy om kommunen på startsidan samt en samlad sektion Om kommunen så får det bli 1 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Startsidan visar fyra nyhetspuffar och två aktiviteter ur kalendariet. Dessa får mycket utrymme. En av nyheter handlar faktiskt om återvinningscentraler. Under dessa puffar visas länklistor med mer fler nyheter och aktuella händelser. Detta är bra, men jag tror att det finns annat innehåll som också kunnat visas, exempelvis lediga jobb. Dessutom skulle man kunnat lista frågor och svar direkt på startsidan istället för undangömt i en box. Frågorna skulle kunnat listas utifrån exempelvis senaste och populäraste.

Poäng för visa innehåll

Det får bli 2 av 4 poäng för visa innehåll då bara en viss typ av innehåll visas på startsidan. Det kunde ha varit mer mångsidigt.

Slutsats

Hallsberg har satsat mycket på hitta rätt. De har gjort om menystrukturen efter Funkanus rekommendationer och har flera funktioner för att hitta rätt: navigation, sök, A-Ö och genvägar. Ibland går det till överdrift då det på vissa sidor finns tre (!) sökrutor som alla går till samma sökfunktion. Att visa avsändare verkar inte ha varit lika prioriterat och liksom många kommuner verkar nyheter och kalenderhändelser vara det enda innehåll som räknas, vilket jag tycker är synd.

Poäng totalt

Totalt får Hallsbergs kommun 6 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 50 % för Hallsbergs kommuns startsida.