Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: H&M.
Typ av organisation: Privat sektor, företag till konsument.
Betyg: 33 %.

Startsida för H&MH&M, Hennes & Mauritz, är ett svenskt börsnoterat företag som säljer billiga modekläder i Sverige och många andra länder. Jag ska inom kort köpa ett bar svarta byxor varför jag väljer att ha det som sökscenario i detta test.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Startsidan lyfter fram ett antal bannerutrymmen för produkter. Överst en stor ruta som täcker hela startsidan då den laddas. När jag klickar på den stora puffen kommer jag till ett bildspel som har identisk bild som på startsidan. Exakt varför man valt att göra så vet jag inte, jag upplever det som att jag gjort något fel. Jag förväntar mig någonting annat när jag kommer in på en undersida.

Nedanför den stora puffen finns åtta lika stora puffytor som domineras av sex aktuella erbjudanden för kläder och två puffar för deras nyhetsbrev och en tävling. Ingen av puffarna handlar direkt om att köpa byxor. Jag tror att man skulle vinna ganska mycket i designen på att tänka mer köpscenario istället för kampanj på startsidan. Att köpa byxor är inte samma sak som att titta på de senaste modetrenderna.

Menyer

H&M:s sajt har fyra menyer totalt. Överst på sidan finns verktyg för shopen, bland annat ”Logga in”. Den andra menyn handlar om de fysiska butikerna, till exempel ”Hitta butik”. Den tredje menyn handlar om kategorier i webbshoppen. Längst ner på sidan finns ytterligare menyval för företagsinformation, hjälp, följ oss och H&M mobilt. Här tror jag att man kunde ha sparat mig som användare en del huvudbry genom att minska antalet menyer, speciellt längst upp på sidan. Företagsfakta känns relevant att ha i sidfoten dock.

Produktmeny har i stort sett bra val som ”Dam”, ”Herr”, ”Barn” och ”Rea”. Menyvalen ”H&M Life” och ”Home” känns dock tveksamma, då jag inte spontant begriper vad som gömmer sig under menynamnen. Dessutom är dessa två menyval på engelska när de övriga är på svenska. Hursom så är det lätt att fatta att jag ska välja ”Herr” och sedan ”Byxor”. Jag får sedan upp en produktlistning med filtreringsmöjlighet. Dessutom dyker en ny meny upp till vänster med fler herrkläder. Här var det bra tänkt!

Sökfunktionen

Sökfunktion finns inte, vilket jag tycker är mycket märkligt. Speciellt för en webbshop. Om man inte har en sökfunktion så tycker jag att man inte följer riktlinjerna alls. Det är en så pass viktig funktion att man inte får missa den.

Poäng för hitta rätt

Även om menyerna är okej så sänker frånvaron av sökfunktion H&M:s poäng till 0 poäng av 4 för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Jag vet inte vem som byggt H&M:s sajt, men den byrån verkar inte vara speciellt vass på sök. Startsidan saknar H1:a, metabeskrivningen är tom och majoriteten av texten på startsidan har gömts i bilder utan alt- eller titletext. Detta betyder att Google och personer som använder läshjälpmedel inte får speciellt mycket vägledning kring vem som står bakom eller vad som finns på sajten. Förvisso finns logotyp, men i övrigt är det magert med visa avsändare. Startsidan har för övrigt 65 kodfel enligt W3C.

Om avsändaren

Längst ner i sidfoten finns företagsfakta. Om man klickar på länkarna kommer man dock till olika engelska undersajter för exempelvis karriär och om företaget. Det är förvirrande för mig som besökare att behöva byta sajt. Speciellt när jag klickar på ”Karriär på H&M” och kommer till en sida där jag måste välja region. Det ska jag inte behöva göra då jag redan valt region genom att ha gått in på den svenska sajten.

Poäng för visa avsändare

Med tanke på den usla tekniska kvaliteten på startsidan och den snurriga navigeringen kring företaget så får H&M 1 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Det känns som om det är en reklambyrå som byggt H&M:s sajt för överstajlade bilder finns det gott om. Och det är ju bra. Bilderna visar upp kläderna som H&M säljer. Att jag blir mindre köpvillig av alla onaturliga läppformationer är min ensak. För den som gillar mode tror jag H&M:s sajt går hem när det gäller visa innehåll. Men det känns väldigt mycket som om man försökt göra den tryckta produktkatalogen på webben. Jag tror H&M skulle kunna vinna mycket på att visa produkterna på andra sätt, exempelvis genom video eller spel. Nu är det ganska platt. Men det fungerar.

Poäng för visa innehåll

Då rätt innehåll är i fokus och bilderna fungerar som tänkt så får H&M 3 poäng av 4 för visa innehåll.

Slutsats

H&M har säkert betalt svinmycket pengar för sin nuvarande webb, men den har uppenbara problem när det gäller såväl användbarhet, sökmotoroptimering som tillgänglighet. En bra start skulle vara att lägga till en sökfunktion och H1:or på sidorna. Det känns inte heller som att H&M utnyttjar webben som medium speciellt bra, det är bara en webbaserad produktkatalog.

Poäng totalt

Totalt får H&M 4 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 33 % för H&M:s startsida.