Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: IKEA.
Typ av organisation: Privat sektor, företag till konsument.
Betyg: 75 %.

Startsida för IKEAIKEA behöver ingen närmare presentation. Det är nog vårt starkaste varumärke och är spritt över hela jorden. En rolig detalj som kanske inte alla vet är vad IKEA står för: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Ingvar Kamprad är som bekant grundaren. Han växte upp på gården Älmtaryd i orten Agunnaryd som ligger i Ljungby kommun i Småland. Nog med geografilektioner. I detta test tänker jag leta efter en ny säng då sängar är något folk söker efter mycket på Google i kombination med IKEA.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Startsidan innehåller en hel del olika saker. Högst upp till höger ovanför huvudmenyn finns inloggning och andra verktyg för webbshopen. Nedanför huvudmenyn finns fyra block med annonser för bland annat möjligheten att köpa IKEA-möbler via deras webbshop, nya tv-möbeln som även innehåller tv, bluray och högtalare samt sovrumstextilier. Under det finns fem områden för olika aktiviteter: kundklubben IKEA Family, shoppingtips, Ikea i andra medier, planeringsverktyg och service på IKEA. Många matnyttiga länkar med andra ord.

Menyer

Huvudmenyn innehåller IKEA:s sortiment uppdelat på bland annat kategorierna ”Vardagsrum”, ”Kök och vitvaror” och ”Sovrum”. När man klickar på en kategori får man sedan en ny toppmeny där man kan snäva av valen. Här tycker jag att man kanske skulle funderat på en annan lösning då dubbla toppmenyer inte är speciellt bra, speciellt inte när menyvalen i den andra nivån blir på två rader för att det är så många länkar som det blir för ”Kök och vitvaror”. Det är dock inte svårt att komma fram till sängarna då ”Sängar” är det första menyalternativet under ”Sovrum”.

I huvudmenyn kan man dessutom se hela sortimentet genom att välja ”Sortiment” (lista över alla kategorier och undersidor) och se fler kategorier genom att välja ”Alla avdelningar” (ikon och länk till kategorisidan). Gått om vägar in till innehållet alltså, även om jag skulle ha kallat det för något annat än ”Sortiment” (till exempel ”Alla produkter” som det står på sidan) och ”Alla avdelningar” (till exempel ”Fler avdelningar”).

Längst ner på sidan i sidfoten finns information om varuhusen, planeringsverktyg, kundservice med mera. Överlag tycker jag att de olika menyerna känns tydligt avdelade och begripliga.

Sökfunktionen

Sökfunktionen är tydligt placerat högst upp på sidan. När jag börjar söka får jag sökförslag för ”Sängar” som ingår i kategorin ”Sovrum”. När jag klickar kommer jag direkt till kategorisidan utan att behöva passera en sökträffsida. Snyggt! I och för sig kommer jag inte till sängarna direkt utan till sovrumssidan, men sängarna är i vilket fall i fokus på sidan.

Poäng för hitta rätt

Tack vare genomtänkta menyplaceringar, bra sökfunktion och att viktiga aktiviteter lyfts upp får IKEA 3 poäng av 4 för hitta rätt. Navigationen på undernivåer kunde ha gjorts bättre, det drar ner betyget en aning.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Ikeas logotyp syns i vänstra hörnet, men kanske i minsta laget. Under syns texten ”Välkommen!” som en slags slogan. Det är ju kanske inte den mest tydliga sloganen, men just i IKEA:s fall tycker jag att det fångar deras servicekänsla. Metabeskrivning finns som berättar vad IKEA gör (”IKEA Välkommen till IKEA Sverige. Här hittar du möbler, vitvaror, kök, badrum, sovrum, vardagsrum och inspiration. Hitta även ditt lokala IKEA varuhus eller handla online.”). Titeln på sidan berättar också mycket, även om jag tycker att de borde ha vänt på ordningen så att IKEA:s namn kom först istället för sökord som det är just nu.

Om avsändaren

Längst ner i sidfoten finns en sektion för ”Om IKEA” där man samlat företagsfakta som att jobba på IKEA och hur IKEA är annorlunda från andra företag. Dessa sektioner är väldigt genomarbetade med djupa strukturer och genomarbetat innehåll. Bland annat finns en tidsaxel där man kan se hur IKEA utvecklats år för år. De jobbar även med video och man kan ladda ner olika rapporter. Mycket bra!

Poäng för visa avsändare

Då informationen om IKEA håller så hög kvalitet och det är tydligt att IKEA är avsändare så får IKEA full pott för visa avsändare, alltså 4 av 4 poäng.

Visa innehåll

Startsidan innehåller som jag skrev ovan fyra block av produktannonser. Till skillnad från exempelvis H&M så är annonserna som visas webbanpassade med bild, text och länk för varje produkt. Detta gör att jag redan från startsidan kan klicka mig in på exempelvis sängstommen Malm.

Det översta av blocken är en innehållssnurra där den andra bilden innehåller just sängar. Tyvärr missade jag den vid de första gångerna jag kollade på startsidan, då jag ignorerade sidorna efter den första i innehållssnurran. Det finns flera problem med innehållssnurror varför IKEA borde välja en annan lösning för detta.

Längre ner på startsidan finns planeringsverktyg för bland annat att välja madrass, kudde och täcke som är relevant för sökscenariot. Bra! Möjligen har startsidan lite för mycket innehåll för att funktionerna längst ner på sidan ska bli välanvända. Nu tror jag att många missar bra verktyg för att annonser för produkter tar plats högst upp på sidan.

Poäng för visa innehåll

IKEA visar innehåll bra på startsidan, men på grund av att startsida har en innehållssnurra, innehåller så många olika saker och planeringsverktygen ligger så långt ner på sidan så får IKEA 2 poäng av 4 för visa innehåll.

Slutsats

IKEA har en startsida som imponerar framför allt när det gäller disposition och att visa upp IKEA som företag. Startsidan är dock lite överbelastad och skulle kunna renodlas. Jag skulle exempelvis plockar bort innehållsnurran direkt. Men helheten är ändå mycket bra måste jag säga.

Poäng totalt

Totalt får 9 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 75 % för IKEA:s startsida.