Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Relation Desk.
Typ av organisation: Privat sektor, företag till företag.
Betyg: 67 %.

Startsida för Relation DeskRelation Desk är en svensk startup som erbjuder ett verktyg för att hantera Facebook-sidor. Då Facebook-sidor framför allt riktar sig till företag väljer jag att klassificera detta som ett företag som i första hand jobbar mot andra företag. Men det är ett helt annat typ av företag än de lite äldre och mer stelbenta Ericsson och Scania som jag testat tidigare.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Här är ett modernt webbföretag som vet hur man tydliggör vad man kan göra på webbplatsen. På startsidan finns två knappar för det två viktigaste aktiviteterna. Dels att titta på en video som beskriver produkten, dels att få en inbjudan för att testa produkten. Bra! Så här ska det se ut.

Menyer

Huvudmenyn finns längst upp på sidan och innehåller fem menyalternativ. De tre första – ”About”, ”Features” och ”Invite” – är egentligen bara ankarlänkar till information som finns längre ner på den väldigt långa startsidan. Den fjärde länken ”Pricing” leder till en undersida medan femte länken leder till ”Log in” som är själva tjänsten som ligger på en annan URL.

Här måste jag varna lite för användbarheten. Det är sällan bra att blanda beteende för de olika länkarna. Som besökare förväntar jag mig att menyn ska fungera likadant, oberoende av vilken länk i menyn jag väljer. Här är det tre olika beteenden beroende på vilken länk jag klickar på. Dessutom är jag tveksam till att lägga ankarlänkar i menyn istället för att låta länken gå till en undersida. Det finns flera skäl varför detta är en dålig idé, men jag väljer att bara konstatera att tillbakaknappen inte fungerar.

Jag skulle ha grupperat menyn med de fyra informationssidorna för sig och ”Log in” för sig då det är en särskild funktion som inte liknar de andra menyalternativen.

Sökfunktionen

Det finns ingen sökfunktion på sajten. Men då sajten bara består av en handfull webbsidor är det knappast nödvändigt med en sökfunktion.

Poäng för hitta rätt

Här blir det svårt. Jag gillar verkligen hur man lyfter upp de viktiga aktiviteterna, men jag ser problem med hur menyn är upplagd. Det får bli 2 av 4 poäng för hitta rätt på grund av problemen med menyn.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Logotypen är tydligt synlig och man har lyckats bra med såväl copy på sidan som metabeskrivning för Google. Som besökare får jag en mycket bra bild av vad det är jag ser framför mig när jag kommer in. Jag förstår vad jag får ut av produkten (bättre relationer i sociala medier) och vad det är (ett verktyg för att hantera Facebook-sidor). Mycket bra!

Om avsändaren

Det finns förvisso en ”About”-sektion, men den handlar snarare om produkten än om vilka som står bakom produkten. Den enda information jag hittar om företaget bakom är i sidfoten där det står att tjänsten är byggd i Stockholm med kärlek och en kontaktsida som ligger ganska gömd.

Problemet med att inte berätta om företaget alls är att jag som kund blir lite skeptisk. Vill jag verkligen satsa på något när jag inte vet vem som står bakom? Förtroende är viktigt när det gäller att göra affärer på nätet. Här skulle man kunna göra mycket mer.

Poäng för visa avsändare

Eftersom det i första hand är en tjänst och den är i Beta-läge så har jag visst överseende med frånvaron av företagsfakta. Det tydliga fokuset på produktens fördelar gör att jag ger Relation Desk 3 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Med tanke på att man visar i princip hela webbplatsen på startsidan så är det bra resultat på det här området. Produkten visas upp på flera sätt, både i copy, på stillbilder och i ett videoklipp. Jag får en mycket bra bild av vad det är för tjänst och jag blir sugen på att köpa eller i vilket fall testa via en inbjudan.

Poäng för visa innehåll

Då tjänsten visas upp på alla möjliga sätt, bland annat i en video, så får Relation Desk 3 poäng av 4 för visa innehåll.

Slutsats

Relation Desk gör mycket rätt och är testets hittills bästa startsida. Ett tydligt fokus och flera bra sätt att visa upp tjänsten är det mest positiva. Frånvaron av information om företaget och den förvirrande navigeringen är det mest negativa.

Poäng totalt

Totalt får Relation Desk 8 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 67 % för Relation Desks startsida.