Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Röda Korset.
Typ av organisation: Ideell sektor, insamlingsorganisation.
Betyg: 75 %.

Startsida för Röda KorsetRöda Korset är den största humanitära organisationen i världen och bygger mycket av sin verksamhet på gåvor. Precis som med Barncancerfonden kommer jag därför att titta på just möjligheten att ge en gåva.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Startsidan domineras av en svartruta som fokuserar på den pågående katastrofen i Syrien. Bland annat finns en tydlig blå knapp för att skänka pengar som leder direkt till en specialinsamling för Syrien. Det går även att växla till ”Presenttips” och ”Bli frivillig”. Ge en gåva står i fokus och har en naturlig kontext i Syrien som torde öka välviljan hos besökaren. Mycket bra!

Längre ner på startsidan till höger finns även en karta med tre flikar. När jag kommer in på sajten är Ekerö förvalt. Varför det är så vet jag inte, jag gissar att den går på mitt IP-nummer och presenterar den närmaste lokalföreningen. I mitt fall slår den dock fel, då Ekerö är ganska långt från Bromma där jag befinner mig. Det går även att välja Sverige och Världen för att se vad som är på gång.

Menyer

Huvudmenyn är hårt prioriterad med enbart tre val: ”Stöd vi kan ge”, ”Stöd oss” och ”Engagera dig”. Föredömligt hårt prioriterat och tydliga rubriker som dessutom förklaras med ledtexter under respektive sektion. Det finns även en mindre meny i högra hörnet för bland annat kontakt, blogg och deras skolsajt.

För att ge en gåva chansar jag på ”Stöd oss”. Där hittar jag bild, text och länk för tre olika sätt att stödja Röda Korset: ”Bli månadsgivare”, ”Ge en gåva” och ”Ge bort eller köp något meningsfullt”. Bra! Jag är dock lite tveksam till att lägga undermenyn till höger på sidan. Skulle vara kul att höra om de testat detta och varför det inte väljer att ha den på vänster sida som är den naturliga placeringen för menyer utifrån vår läsriktning.

Sökfunktionen

Sökfunktionen ligger tydligt placerad till höger på startsidan ovanför huvudmenyn. Vid en sökning på ”gåva” så kommer sidan för ”Ge en gåva” som fjärdeträff. Vid en sökning på ”skänk pengar” kommer en sida med samma namn som tredjeträff. Även om placeringarna borde sett annorlunda ut, så ger träffarna på sökningarna relevanta träffar och det är hyfsat lätt att hitta rätt via söken.

Poäng för hitta rätt

Ett tydligt fokus på att skänka pengar och den mycket tydliga huvudmenyn är positivt. Den svårbegripliga kartan, högermeny och dåliga sökträffar sänker poängen. Men överlag är det enkelt att hitta. Därför får det bli 3 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Röda Korsets välkända logotyp ligger tydligt synlig på sidan som domineras av vitt och svart i sin grafiska form. Metabeskrivning och copy på startsidan om Röda korset saknas dock. Här borde man ha gjort mer.

Om avsändaren

Sektionen ”Om oss” ligger i den mindre menyn högt upp till höger på sidan. Där finns tydlig copy som jag tycker fungerar mycket bra (”Den främsta katastroforganisationen”). Sektionen innehåller mycket matnyttigt om organisation och dess historia. Jag fastnade speciellt för undersektionen ”Krigets lagar” som ger en grundkurs i den humanitära rätten i flera artiklar med kommentarsfunktion.

Poäng för visa avsändare

Röda Korset borde tydliggöra sitt koncept ”Den främsta katastroforganisationen” på sin startsida och i metabeskrivningen. Som det är nu så är startsidan anonym, speciellt för sökmotorer. Därför får det bli 2 poäng av 4 för visa avsändare, trots en bra ”Om oss”-sektion.

Visa innehåll

Den svarta ytan överst på startsidan är egentligen ett sätt att visa innehåll, då den visar en video på konflikternas Syrien med länk till mer läsning om Syrien. Under den svarta ytan finns tre flikar med tre katastrofområden: Iran, Syrien och Bangladesh. En flik presenterar fakta om katastrofen och aktuella händelser kopplade till katastrofen. Det finns även en länk till fler teman så att jag kan fördjupa mig i fler konfliktområden. Smart sätt att lyfta upp dessa viktiga frågor!

Under finns en av de bättre integrationerna av en Facebook-sida jag sett på en sajt. Här presentera det senaste inlägget på Röda Korsets Facebook-sida som en del av sidan, istället för med iFrame som är brukligt för Facebook. Utöver detta finns sex puffar med bild, rubrik och text för olika undersidor på sajten.

Poäng för visa innehåll

Röda Korset har en bra balans på innehållet på startsidan. Både lösningen med att visa innehåll de olika konfliktområdena och deras integration av Facebook är något utöver det vanliga. Därför får det bli 4 av 4 poäng för visa innehåll.

Slutsats

Röda Korset gör mycket rätt. De prioriterar hårt i menyval och vad som ska ligga överst på startsidan, vilket gör att det blir enkelt att hitta. De prioriterar också rätt innehåll och låter sekundärt material få mindre utrymme eller flyttas till andra kanaler. Det som saknas är tydligare avsändare och lite mindre fix för full pott.

Poäng totalt

Totalt får Röda Korset 9 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 75 % för Röda Korsets startsida.