Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Scania Sverige.
Typ av organisation: Privat sektor, företag till företag.
Betyg: 33 %.

Startsida för ScaniaScania är en svensk lastbils- och busstillverkare. I detta test kommer jag att titta på deras startsida utifrån scenariot att jag är sugen på att läsa på om deras vrålåk Scania R730 som har kallats världens starkaste lastbil. Det är deras mest eftersökt lastbil om man kikar i Google Keyword Tool med 590 sökningar per månad i Sverige.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Startsidan domineras av en stor animerade yta för att göra reklam för kringutrustning man kan köpa i Scanias webbshop, typ jackor och mössor med Scanias logotyp på. Animering är sällan en bra idé att använda på en startsida, då det distraherar användaren.

Vidare finns tre stora nyhetspuffar och ett nyhetsflöde. Överst på startsidan finns inga genvägar till vad man kan göra på sajten, bara olika typer av reklam. Längst ner på sidan finns dock länkar till andra Scania-sajter, men det leder bort från sajten och inte djupare i strukturen som är poängen med startsidan.

Menyer

Huvudmenyn är tydligt placerad överst på sidan. Överlag är menyn tydlig med bra menyalternativ som ”Återförsäljare”, ”Lastbilar” och ”Bussar”. ”Start” är dock ett onödigt menyalternativ, det räcker med att kunna klicka på logotypen för att komma tillbaka till startsidan. Några menyval är lite svåra att förstå, som ”Tjänster” (”Service” hade varit bättre) och ”ScaniaKomplett”.

Utifrån sökscenariot är det lätt att hitta fram till lastbilarna. Modellerna har de gömt under en sektion som heter ”Lastbilsprogram”. Där finns ”Nya R-serien”, men inte någon specifik sida för just R730. Däremot finns en reklamsajt, men även på den finns ingen specifik info om R730 som jag vill köpa.

Sökfunktionen

Sökfunktionen är tydligt placerad och har en bra översikt på sökträffarna. Däremot så är träffresultatet inte så bra. Om jag söker på ”R730” får jag bara upp en bild på lastbilen, ett gammalt evenemang och några pdf:er som är döda länkar när jag klickar på dem. Underkänt för sökfunktionen med andra ord.

Poäng för hitta rätt

Med tanke på den animerade och meningslösa reklamytan och att det inte finns någon sida som presenterar en av deras mest eftersökta modeller så måste jag tyvärr ge Scania 0 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Logotypen är rätt placerad och synlig. Metabeskrivningen är dock undermålig (”Välkommen till Scania i Sverige”). Det saknas också bra copy på startsidan som ger en bra bild av vad företaget gör. Bilderna på lastbilar och de tydliga menynamnen väger dock upp detta en aning.

Om avsändaren

Det finns en sektion för ”Om Scania” där man kan läsa mer om företaget samt en sektion som heter ”Jobb” för den som vill söka jobb på Scania. Det är bra och tydligt att dessa sektioner finns, men de är inte placerade bredvid varandra i menyn som rekommenderas i riktlinjerna för startsidor.

Poäng för visa avsändare

Med tanke på frånvaron av bra copy om vad Scania gör får Scania 2 poäng av 4 för visa avsändare. Det går inte att läsa på startsidan vad företaget gör, utan man måste gå in på en undersektion.

Visa innehåll

Som jag skrivit ovan så visas en reklamfilm och nyheter upp på startsidan. Reklamfilmen är förresten inte en film. Om man laddar om sidan får man en annan reklamfilm. Ibland visas en video om tuffa gubbar i kepsar, ibland visas en video om Scanias motor Euro 6. Den senare tror jag är relevant för målgruppen, även om jag tror att man kunde visat upp det på ett annat sätt än genom en video som startar utan att jag bett om det som användare. Utifrån sökscenariot är nyheterna på startsidan totalt meningslösa.

Poäng för visa innehåll

Med tanke på fokus på kepsreklam och nyheter får Scania bara 2 poäng av 4 för visa innehåll. Det hade varit bättre att visa upp exempelvis modeller av deras lastbilar, bussar eller motorer.

Slutsats

Scania har en ganska rörig webbnärvaro överlag med många olika sajter. Som användare är det inte lätt att hitta in eller veta vad som finns på de olika kampanjsajterna. Många kockar känns det som. Och Scanias huuvdsajt känns väldigt fokuserad på att sälja jackor och mössor istället för att visa upp deras lastbilar. Därför blir betyget lågt för Scania.

Poäng totalt

Totalt får Scania 4 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 33 % för Scanias startsida.