Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Skatteverket.
Typ av organisation: Offentlig sektor, statlig myndighet.
Betyg: 75 %.

Startsida för SkatteverketSkatteverket är en statlig myndighet som sorterar under Finansdepartementet som leds av moderaten Anders Borg i skrivande stund. Skatteverket handlägger årlig taxering, skatteregistrering av enskilda näringsidkare och bolag, mervärdesskatt och arbetsgivaravgifter med mera. Myndigheten utreder inkomstuppgifter och har en skyldighet att anmäla misstänkta skattebrott och andra brott. Även folkbokföringen och id-kortsservice sköts av Skatteverket.

Hitta rätt

Då det är deklarationstider nu så tänker jag att det får bli mitt sökscenario.

Viktigaste aktiviteterna

Övre delen av startsidan har fokus på olika sätt att hitta, framför allt Skatteverkets e-tjänster. Nu så här i deklarationstider har den bästa och största ytan som brukar användas för vanliga frågor och populära e-tjänster bytts mot knappar för de fyra sätten man kan deklarera på: ringa, sms:a, app och e-tjänst. Mycket smart att använda denna viktiga yta på detta sätt.

Bredvid deklarationsknapparna finns en ruta med Skatteverkets olika e-tjänster i två dropdown-menyer. Under finns sex områden med genvägar till olika delar av sajten. Detta är ett bra sätt att redan från startsidan leda besökaren rätt.

Menyer

Skatteverket har flera menyer. Högst upp till höger finns press, kontakt och andra språk. Huvudmenyn har fyra tydliga alternativ: ”Privat”, ”Företag & organisation”, ”Rättsinformation” samt ”Om Skatteverket”. De har även en länk till startsidan i huvudmenyn, men det är överflödigt. I sidfoten finns en A till Ö-navigering, likt den Socialstyrelsen har i sidhuvudet. Jag tror att sidfoten är en bättre placering, då denna typ av navigering bara är ett komplement till huvudnavigeringen. Längst ner på sidan finns länkar om webbplatsen.

För att leta efter deklaration i menyn så väljer jag ”Privat” och hittar ”Deklarera 2013” som det första menyvalet. Jag kan även välja ”Inkomstdeklaration 1” i listan över e-tjänster antingen direkt på startsidan eller i högerkolumnen på undersidor. Mycket bra!

Sökfunktionen

Sökfunktionen är tydligt placerad längst upp till höger. Om jag söker på ”deklaration” så kommer sidan ”Deklarera 2013” högst upp. Mycket bra!

Poäng för hitta rätt

Skatteverket är väldigt duktiga på att göra det enkelt att hitta rätt. Jag gillade speciellt att de anpassat startsidan för deklarationen. Därför får de max pott, alltså 4 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Skatteverkets logotyp är tydligt placerad överst på sidan med deras slogan: ”Vår vision är ett samhälle där folk vill göra rätt för sig”. Av någon outgrundlig anledning är slogantexten inlagd i bilden istället för som ren text, men de har i vilket fall lagt in en ALT-text. Metabeskrivningen består av Skatteverkets slogan medan titeln bara består av namnet på myndigheten.

Visst är det bra att de använder sin slogan så tydligt, men jag tycker att det är en högtravande slogan som inte riktar sig till mig som medborgare. Den gör förvisso Anders Borg glad, men jag förstår inte på ett direkt sätt hur Skatteverket hjälper mig som medborgare. Det skulle bli tydligare om titel och metabeskrivning exempelvis såg ut så här:

Skatteverket – gör dina skatteärenden på nätet
Skatteverket är en statlig myndighet som arbetar för att alla ska vilja göra rätt för sig.

Om avsändaren

Det finns en sektion ”Om Skatteverket” där kontakt, jobb och press finns. Dessutom finns en undersektion som heter ”Om oss”, vilket jag tycker blir lite märkligt eftersom det är en tautologi (Om oss = Om Skatteverket). Jag skulle ha döpt den undersektionen till något annat, exempelvis ”Vår organisation”.

Startsidan för ”Om Skatteverket” används för att lyfta fram innehåll med hjälp av ikoner och snabblänkar, vilket är bra. Men någon måste haft roligt då de valde ikon för ”Lediga jobb”. Ikonen föreställer en palm. Det är en ganska långsökt koppling till att jobba på Skatteverket kan jag tycka. Ikoner ska bara användas om det finns en tydlig koppling till det ikonen ska symbolisera. Om palmen är en humoristisk grej, så borde de följt upp det under sektionen ”Lediga jobb” med bilder på anställda som solar eller någon rolig copy om att livet på myndigheten är som en semester. Men något sådant finns inte.

Poäng för visa avsändare

Skatteverket gör mycket rätt när det gäller att visa avsändare, men jag tror att de skulle kunna skruva till sitt visonsbudskap så att det blir mer utifrån besökarens perspektiv. Dessutom tycker jag sektionen ”Om Skatteverket” är lite rörig. Därför får det bli 2 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Nedre delen av startsidan används dels för att visa ett nyhetsflöde, dels för fyra puffar för aktuellt innehåll. Bland annat finns tips om vanliga frågor och en puff för filmer som riktar sig till nyföretagare. Den mängden innehåll tycker jag räcker att visa, då det innehåll som är viktigast på Skatteverket snarare är deras e-tjänster. Och dessa visar man med bravur högst upp på sidan.

Poäng för visa innehåll

Då Skatteverket visar upp innehåll på startsidan och har ett stort fokus på sina e-tjänster så får det bli 3 av 4 poäng för visa innehåll.

Slutsats

Skatteverket är bland de bästa myndigheterna på webb. De har ett stort fokus på användarnytta och gör det enkelt för mig som besökare att hitta e-tjänsterna. Detta gör att de får väldigt höga poäng. Det enda som saknas är egentligen en copy som inte skriver mig på näsan och en bättre struktur för ”Om Skatteverket”.

Poäng totalt

Totalt får Skatteverket 9 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 75 % för Skatteverkets startsida.