Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Telia.
Typ av organisation: Privat sektor, företag till konsument.
Betyg: 58 %.

Startsida för TeliaTelia, eller Telia Sonera Sverige som det fullständiga namnet lyder, är Sveriges största teleoperatör. Idag är det ett företag, men Telia har rötter i myndigheten Televerket (Kongl. Elecktriska Telegraf-Werket) som hade hand om monopolet kring såväl telenätet, TV-nätet och mobila nätet. Monopolet bröts 1993, men Telia är fortfarande den dominerande spelaren på telemarknaden båda via varumärket Telia och det ungdomliga Halebop. Telia har både privata kunder och företag som kunder, men jag väljer här att kolla på deras konsumentsida. Då många söker på bredband i kombination med Telia kommer jag att kika på ett av deras bredbandsabonnemang kallat Telia Bredband 30.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Startsidan består av en innehållssnurra med aktuella erbjudanden, en sektion med genvägar till olika aktiviteter på sajten och längst ner finns fyra reklam puffar. Avdelningen med viktiga aktiviteter är synlig då startsidan laddas och innehåller de tre undersektionerna ”Rekommenderade länkar”, ”Aktuellt” och ”Driftinformation”. Bra att man kan växla mellan dessa tre och att ”Rekommenderade länkar” är förvalt före ”Aktuellt”. Som ”Rekommenderade länkar” ligger bland annat ”Dina abonnemang”, ”Konfigurera e-postkonto” och ”E-postkonto i iPhone”. Alla länkar har även en matchande ikon som gör det enklare att förstå vad länken handlar om. Mycket bra exempel på hur man kan lyfta fram de viktigaste aktiviteterna på startsidan tycker jag.

Överst på sidan till höger ligger kontaktlänk, shoppingvagn och möjlighet att logga in. Även här är det föredömligt tydligt med länk och ikon. Längst ner på sidan finns fler länkar för kontakt och support samt länkar till Telias olika konton i sociala medier.

Menyer

Överst kan man växla mellan vilken kundgrupp man tillhör. Nedanför finns huvudmenyn som har begripliga rubriker som ”Mobil telefoni”, ”Bredband” och ”Tv”. ”Support” har separerats i menyn då det är ett annan typ av sektion, vilket är bra.

Att hitta ”Bredband” är enkelt. Redan på förstasidan för ”Bredband”-sektionen får jag en länk till Telia Bredband 30 som jag letar efter. Men det går också att hitta genom att välja ”Abonnemang” och sedan scrolla ner till Hastigheter via telejacket. Bra och förutsägbara menyer.

Sökfunktionen

Vid en sökning på ”bredband 30” så får vi inget sökordsförslag, även fast det finns för andra sökningar. När den vanliga sökningen laddats så rankas den träff vi är ute efter som träff nummer tre. Inte bra. Om jag söker på bara ”30” så blir den dock förstaträff, dock utan sökordförslag även här. Jag tror att Telia skulle vinna på att lägga in sina produkter som sökordsförslag i sin interna sökmotor.

Poäng för hitta rätt

Telia gör mycket rätt på hitta rätt, bland annat att visa aktiviteter på startsidan och deras genomtänkta menyer. Det kan inte bli full pott på grund sökfunktionens dåliga träffar på ”bredband 30”, men 3 poäng av 4 för hitta rätt får det bli. Om sökfunktionen gett bra träffar så hade det blivit full pott, så bra är Telias sajt på hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Telias nya lila logotyp är tydligt synlig högt upp till vänster. Metabeskrivningen är bra (”Telia är helhetsleverantör av bredband, telefoni och digital-tv. Välkommen till Telia!”). Deras nya lila grafiska profil har integrerats snyggt med alla grafiska element på sajten, så att det ser riktigt fräscht ut. Det finns ingen copy om vad som särskiljer Telia från övriga aktörer, men det är i vilket fall tydligt vad Telia gör genom menyn och vad som syns på startsidan.

Om avsändaren

Längst ner i sidfoten ligger länkar om Telia. Här finns bland annat företagsfakta, nyheter och Telias ledning. Tyvärr är informationen rätt så sparsmakad. Orsaken är att man har valt att hänvisa vidare till företagssajten på teliasonera.com. Den sajten i sin tur är på engelska och ganska rörigt upplagd. Här kunde Telia ha lagt mer tid på att göra informationen på Telia.se bättre. Jag skulle exempelvis göra en egen svensk ”Jobba hos Telia”-sektion på Telia.se. Nu finns den informationen långt ner på sidan om TeliaSonera.

Poäng för visa avsändare

Svårt. Telia gör förvisso mycket rätt, men jag tycker att de inte riktigt når hela vägen med sidorna om Telia och copy om Telia på startsidan. Det får bli 2 av 4 poäng för visa avsändare på grund av den grunda informationen om företaget.

Visa innehåll

Startsidan domineras av en animerade innehållsnurra på fyra bilder som visar upp olika erbjudanden eller tjänster på sajten. Längre ner på startsidan finns fyra erbjudanden i fyra boxar. Jag har ju tidigare varit inne på varför innehållssnurror suger och de fyra boxarna längst ner på sidan har ganska låg synlighet för de flesta besökarna då få scrollar. Jag tror att Telia hade vunnit mycket på att ta bort innehållssnurran och flytta upp de fyra boxarna som ligger i botten på sajten. Dessa boxar skulle fyllas med en produkt från de fyra viktigaste produktkategorierna. Som det är nu finns det stor risk för att besökarna missar produkterna.

Poäng för visa innehåll

Då Telia använder innehållssnurra och de fyra boxarna som visar produkter ligger så långt ner på sidan får Telia 2 poäng av 4 för visa innehåll.

Slutsats

Telia har en stabil och snygg sajt som är tydlig och enkel att använda. De verkar också jobba med ständiga förbättringar då det ligger en Feedback-funktion snyggt implementerad längst ner i högra hörnet. Med några få justeringar skulle Telias sajt kunna kamma hem full pott. Men på grund av innehållssnurran, sökfunktionen och den skrala information om avsändaren så blir poängen lite färre.

Poäng totalt

Totalt får Telia 7 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 58 % för Telias startsida.