Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Tradera.
Typ av organisation: Privat sektor, konsument till konsument.
Betyg: 58 %.

Startsida för TraderaTradera är en av Sveriges ledande köp- och säljsajter med över 2,5 miljoner medlemmar. Skillnaden mellan Tradera och Blocket är att man på Tradera bjuder på de begagnade produktera istället för att köpa till ett fast pris som det är på Blocket. Om man kikar på sökbeteende i Google så är en vanlig kombination Tradera och SJ, vilket beror på att SJ auktionerar ut vissa av sina tågbiljetter. Det får bli mitt sökscenario i detta test.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Översta till höger på startsidan finns en knapprad för vanliga aktiviteter som ”Bli medlem”, ”Logga in” och ”Skapa annons”. I vänsterkolumnen finns olika specialsökning som ”Nya idag”, ”Sista chansen” och ”Utrop 1kr”. Och i sidfoten ”Genvägar” för bland annat ”Mina bud”, ”Mina försäljningar” och ”Minneslista”. Tydligt och bra!

Menyer

Menyn för att navigera bland annonserna finns till vänster i en så kallad megameny, det vill säga att stora undermenyer visas när man för muspekaren över ett menyobjekt. Megamenyer är ett smart sätt att strukturera menyer om man har många olika menyobjekt som man vill kommunicera på en gång. Under ”Alla kategorier” hittar jag ”Biljetter & resor” och sedan ”Tågbiljetter”. Där finns alla pågående auktioner om tågbiljetter. Mycket smidigt!

Sökfunktionen

Sökfunktionen är mycket tydligt placerad överst på sidan. Vid en sökning på sj eller tågbiljetter får jag direkt upp pågående auktioner om tågbiljetter. De visar även upp mina senaste sökningar i en speciell ruta på startsidan för att underlätta om jag vill söka på samma sak igen. Denna lista går även att rensa. Här gör också Tradera allt rätt.

Poäng för hitta rätt

Till skillnad från Blocket så har Tradera byggt hela sin sajtdesign utifrån sin sökfunktion. Detta i kombination med den smarta menyn och sökträfflistan gör att det blir mycket lätt att hitta. Tradera lyfter även upp viktiga aktiviteter på flera ställen. Dessutom finns bra vägledning om hur man hittar på och använder sajten. Jag ger därför full pott, alltså 4 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Traderas logotyp ligger i högra hörnet tillsammans med en lite eBay-logga, då eBay äger Tradera sedan 2006. Det finns ingen copy om vad Tradera är på startsidan. Däremot finns en bra metabeskrivning (”På Tradera hittar du allt från senaste hemelektroniken till vintage-kläder och resor. Fynda i auktioner från 1 kr eller till fast pris!”). Men för förstagångsbesökare är det inte tydligt var jag kommit. Speciellt inte när stora delar av förstasidan upptas av en stor reklambanner för Traderas olika shoppingsamarbeten och kampanjer. Jag får intrycket av att det är en webbshop, trots att det egentligen är en auktionssajt för begagnade prylar.

Om avsändaren

I sidfoten finns en rad länkar som handlar om Tradera och eBay på olika sätt. Tyvärr finns ingen sektion som heter ”Om Tradera”, utan denna information finns utspridd på flera olika sektioner och sidor. Här borde Tradera kunnat vara mycket bättre. Nu är det svårt att få en överblick över vilka som står bakom sajten. Det känns som att det är viktigare att pusha eBay än Tradera.

Poäng för visa avsändare

Då jag som förstabesökare varken genom att titta på startsidan eller kika runt i sektionerna i sidfoten får någon bra bild av vem avsändaren är så får det bli 1 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Som jag skrev ovan så används den största ytan för att visa olika kampanjer. Men det upplever jag som användare bara som brus. Längre ner på startsidan finns dock bra innehåll som visas upp på rätt sätt. Först finns fem annonser under rubriken ”Du kanske gillar dessa”, vilket verkar vara slumpmässigt valda annonser. Längre ner visas också annonser i tre kategorier: ”Populärt just nu”, ”Sista chansen” och ”Nya idag”. Fem annonser visas upp och så kan man klicka på en länk för att visa fler. Bra tänkt, men tyvärr missar nog många detta då man måste scrolla.

Poäng för visa innehåll

Det får bli 2 av 4 poäng för visa innehåll då man måste scrollar för att se de fem utvalda annonserna och annonserna i de tre kategorierna ”Populärt just nu”, ”Sista chansen” och ”Nya idag”.

Slutsats

Tradera är grymt bra på att göra det enkelt för användarna att hitta rätt, de är bäst i testet så här långt. Däremot är de sämre på både visa avsändare och visa innehåll. De verkar vara upptagna med att göra en massa specialkampanjer och pusha eBay istället för att göra sin kärnverksamhet rättvisa.

Poäng totalt

Totalt får Tradera 7 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 58 % för Traderas startsida.