Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Trelleborg kommun.
Typ av organisation: Offentlig sektor, kommun.
Betyg: 58 %.

Startsida för Trelleborgs kommunTrelleborgs kommun lanserade sin nya webb i slutet av februari. Vad jag tycker om kommuner och webbstrategi bloggade jag om för någon dag sedan. En av de uppgifter en kommunal sajt har är att göra det enklare för kommuninvånarna att hitta den service som finns. Som sökscenario tänkte jag använda ”återvinningsstation” då det är många som söker efter vart de kan slänga sina sopor på kommunala sajter.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

Startsidan är uppdelad så att aktuellt innehåll finns till höger på sidan medan aktiviteter på sajten och andra puffar ligger till vänster. Det är lite vanskligt då flera tester visar att vi tenderar att missa ytan till höger. 69 % av tiden vi tittar på webbplatser tittar vi till vänster på sidan, medan vi bara tittar 30 % av tiden till höger, enligt en användbarhetsstudie från 2010. På Trellborg.se ligger många viktiga länkar till höger, vilket jag tror att många användare missar. De aktiviteter som ligger till höger är dock mycket bra. Här finns allt från Genvägar, självbetjäning till möjligheten att lämna synpunkter på sajten.

Menyer

Huvudmenyn bygger i stort sett på den standardmeny som tillgänglighetskonsulterna Funkanu har tagit fram för kommuner. Dessa är testade och fungerar för användare, vilket är bra. Däremot tror jag inte att ”Aktuellt” är med i Funkanus föreslagna menystruktur. Det känns märkligt att lägga ”Aktuellt” som första menyalternativet, då jag inte tror att besökarna är speciellt intresserade av nyheter från kommunen.

Att hitta återvinningsscentraler går hyfsat bra i menyn. Jag väljer först ”Bygga, Bo & Miljö” och sedan ”Avfall & återvinning”. Därefter tappar jag bort mig. Själva sidan för ”Avfall & återvinning” innehåller inte någon länk till återvinningscentralerna som jag är ute efter. Efter lite fusk kommer jag fram till att den ligger under ”Sortera avfall” och sedan ”Återvinningscentralerna”. Det tycker jag känns som väldigt långt ner i strukturen. Den sidan skulle lätt kunna flyttas upp så att den ligger som första alternativ under ”Avfall & återvinning”.

Sökfunktionen

Sökfunktionen är tydligt placerad högst upp till höger. När jag söker på ”återvinningscentraler” får jag sökordsförslag och förstaträffen leder mig direkt till rätt sida. Mycket bra!

Poäng för hitta rätt

Sökfunktionen är kanon och menyn är bra i sitt grundtänk, men på djupare nivåer skulle jag vilja prioritera upp mer välbesökt innehåll. Jag är också skeptisk till att placera länkar till viktiga aktiviteter till höger på startsidan. Därför får det bli 2 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

Logotypen är tydligt placerad och kommunens namn finns i sidans titel (två gånger dessutom, vilket kanske är lite överflödigt…). Vad som inte finns är kommunens namn som text i huvudrubriken (h1), vilket försämrar möjligheten att synas i Google. Metabeskrivning finns, men är inte speciellt vass (”Den officiella webbplatsen för Trelleborgs kommun”). Överhuvudtaget saknar jag något som berättar om vad som särskiljer Trelleborg från andra kommuner. Ingen sådan text finns på startsidan.

Om avsändaren

Det finns ingen samlad sektion som heter ”Om Trelleborgs kommun”. Däremot finns en sektion som heter ”Kommun & Politik” i huvudmenyn samt specialingångar för ”Företagare”, ”Turist” och ”Press” som endast finns på startsidan (långt ner till höger). Den mest populära sidan ”Lediga jobb” ligger under ”Näringsliv & Arbete”.

Jag förstår att det handlar om att följa formen för informationsstrukturen, men jag hade hellre sett en samlad sektion ”Om Trelleborgs kommun” med organisation, lediga jobb och så vidare. Dessa hade man kunnat länka från ”Kommun & Politik” respektive ”Näringsliv & Arbete”. Sektionerna ”Företagare”, ”Turist” och ”Press” är bra, men jag tror tyvärr att många missar dem. Jag skulle ha lagt dem som en egen meny antingen i sidhuvudet eller sidfoten.

Poäng för visa avsändare

Avsaknad av bra copy om Trelleborgs kommun och frånvaron av en ingång för information om avsändaren gör att jag måste sätta 2 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Huvudfokus på startsidan är att visa upp nyheter. Hela sajten är för övrigt väldigt nyhetsdriven. Jag är tveksam till om nyheter är det viktigaste innehållet för besökarna. Jag skulle snarare satsat på att lyfta upp hur man hittar och använder de olika verksamheterna som ger service i kommunen samt eventuella e-tjänster.

Men startsidan innehåller inte bara nyheter. Här finns listor över kommande händelser i kalendern och lediga jobb. Dessutom lyfter man upp roliga saker som möjligheten att ladda upp en vårbild och en nedräkning till tågstarten mellan Trelleborg och Vellinge. I sidfoten finns länkar till de mest besökta sidorna. Mycket bra!

Poäng för visa innehåll

Startsidan visar väldigt mycket innehåll på ett bra sätt. Jag är lite tveksam till det stora nyhetsfokuset, men då startsidan visar upp så många olika typer av innehåll så får det bli 3 av 4 poäng för visa innehåll.

Slutsats

Trelleborg.se är en väldigt snygg responsiv sajt med hög tillgänglighet. Men jag ser brister i hur man visar avsändare och prioriteringen av innehållet där det interna (rapporter från kommunstyrelsens möten) verkar gå före det externa (hur hittar jag återvinningscentralen?).

Poäng totalt

Totalt får Trelleborg kommun 7 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 58 % för Trelleborg kommuns startsida.