Detta är en del av Webbstrateg.nu:s stora startsidestest.

Försökskanin: Världsnaturfonden.
Typ av organisation: Ideell sektor, insamlingsorganisation.
Betyg: 17 %.

Startsida för VärldsnaturfondenDen tredje och sista insamlingsorganisationen i mitt startsidestest är Världsnaturfonden eller WWF som den heter internationellt. Precis som tidigare fokuserar jag på att skänka pengar.

Hitta rätt

Viktigaste aktiviteterna

WWF lyfter upp åtta rekommenderade länkar i en punktlista till vänster på startsidan. Nedanför finns bildbanners, bland annat för att stödja WWF. Dock har de glömt att lägga in ALT-text på bilden och title-text på länken, så för läshjälpmedel och sökmotorer kan inte uppfatta texten.

I det stora nyhetsflödet i mitten på startsidan finns en stor Flash-annons för att bli djurfadder. I kolumnen till höger finns det också en bildbanner för att bli månadsgivare, även denna utan alt- och titletexter.

Jag skulle akta mig för att formge viktiga aktiviteter som bildbanners, då det är välbelagt att användare är tränade att ignorerade innehåll som ser ut som annonser. Detta kallas banner blindness. Att man dessutom missat att ge alternativa texter till sina banners gör ju det hela ännu sämre.

Menyer

Huvudmenyn ligger tydligt placerad och har vettiga val som ”Vårt arbete”, ”Stöd oss” och ”Utbildning”. Men vad som är mindre vettigt är det som händer då man klickar på ”Stöd oss”. Istället för att komma till en sektion på sajten så öppnas ett nytt fönster med en separat ”insamlingsportal”. Förvisso är det en snygg sajt, men jag avråder starkt att bädda in länk till en annan sajt i huvudmenyn. Som användare förväntar jag mig att komma till en undersida på sajten, inte en helt annan webbplats.

En annan märklig sak är att sidor för journalister ligger både i huvudmenyn som ”Press” och i den mindre menyn ovanför som ”Pressrum”. Man måste verkligen försäkras sig om att journalisterna hittar…

Sökfunktionen

Sökfunktionen ligger till vänster i sidhuvudet. En sökning på ”gåva” ger rätt sida som andraträff. Sökningen ”skänk pengar” har insamlingsportalen som förstraträff. Sökträffsidan lämnar dock mycket övrigt att önska, då träffarna går i varandra rent grafiskt och presenteras helt utan kontext.

Poäng för hitta rätt

Då man litar på otillgängliga bildbanners och Flash för viktiga aktiviteter och har valt att skicka iväg besökarna som väljer rätt i menyn till en separat insamlingsportal, så måste jag sätta 0 av 4 poäng för hitta rätt.

Visa avsändare

Avsändarens tydlighet

WWF:s kända logotyp ligger tydligt synlig och överst på sidan finns även en bild på en gorilla vilket ökar igenkänningen. Däremot saknas copy både i metabeskrivningen och som text på startsidan.

Om avsändaren

Det finns en sektion om WWF som man kommer åt från de mindre av de två menyerna. Sektionen samlar korta texter om WWF, historik och styrelsen. Dessutom finns en sektion som heter ”Innovativ naturvård” vars menylänkar är trasiga. Dessutom är flera andra länkar i undermenyn som ”Remisssvar” egentligen länkar till andra sektioner på sajten. Dåligt!

Poäng för visa avsändare

Frånvaro av bra copy, trasiga menyer och virrig navigation ger 1 poäng av 4 för visa avsändare.

Visa innehåll

Startsidan har nyhetsfokus. I mitten finns en stor nyhetspuff med ingress och bild och under fyra mindre. I högerkolumnen finns dessutom rubriken ”Pressmeddelanden” med länkar till tre pressmeddelanden och ”Aktuellt” med tre kortare nyheter. I vänster menyn finns bildbanners för olika undersidor på sajten.

Det är bra att man visar upp mycket innehåll, men innehållet är ensidigt och rörigt disponerat. Som besökare förstår jag inte skillnaden på de tre typerna av nyheter. Dessutom är jag tveksam till att gömma rubriker och text i bildbanners. Som startsidan är designad nu så känns inget innehåll tilltalande att läsa.

Poäng för visa innehåll

På grund av den röriga dispositionen får det bli 1 av 4 poäng för visa innehåll.

Slutsats

Världsnaturfonden har en rörig och otillgänglig webbplats som schabblar bort alla de delar som gör en startsida bra. Jag är övertygad om att svenska WWF tappar potentiella gåvor på grund av sin dåliga webbnärvaro. Även om det är ett konstigt val att lyfta ut insamling från sin egen sajt till en portal så finns det positiva saker med insamlingsportalen. Därför skulle jag föreslå att man släcker ner nuvarande sajt på www.wwf.se och ersätter den med insamlingsportalen efter justeringar.

Poäng totalt

Totalt får Världsnaturfonden 2 poäng av 12 möjliga. Detta innebär ett betyg på 17 % för Världsnaturfondens startsida.