Vad kan vi förvänta oss av år 2020 när det gäller digital marknadsföring? Min övertygelse är att vi kommer att få se ytterligare förflyttning mot privata sociala medier på konsumentsidan och automatiserade flöden på företagssidan.

Ännu mer tid i meddelandeappar

Redan i förra årets undersökning av svenskarnas internetvanor såg vi att det bara är Messenger som har riktigt hög användningsgrad av Facebooks alla tjänster. Den trenden kommer att fortsätta in i 2020. När det offentliga samtalet blir allt mer polariserat och vi blir rädda för vad som händer med vår användardata kommer allt mer konversation flyttas från öppna sociala medier till stängda miljöer som meddelandeappar. Det kommer att vara olika appar för olika målgrupper. Messenger kommer tilltala den breda massan, särskilt äldre. De lite mer techmedvetna kommer välja krypterade alternativ som WhatsApp, Telegram eller Signal. Bland unga tjejer kommer användningen av appar som Snapchat och TikTok att öka. Gamers kör egna kanaler som Discord och Twitch. Troligen kommer det poppa upp nya appar vi inte vet namnet på idag.

Kommersialisering av meddelandeapparna

Självklart är de stora digitala mediebolagen medvetna om skiftet i användarbeteende. Vi kommer att fortsätta se Facebook trycka ut allt fler annonser i Messenger. När det gäller WhatsApp och liknande appar är det inte otroligt att betaltjänster kopplas på som ett komplement. Till exempel möjligheten att betala på stan, beställa taxiresor eller överföra pengar digitalt. Uppfinningsrikedomen kommer att vara stor när det gäller att slå mynt på meddelandeapparna. Startups runt om i världen kommer försöka lansera nya innovativa grepp på temat. Google kommer att försöka lansera en tjänst på temat, men misslyckas som vanligt. Men Gmail-annonseringen i Google Ads kommer att förbättras.

Automation via chattbotar

Företag, myndigheter och andra organisationer har inte personalstyrkan för att möta den nya trenden med ökat fokus på privata meddelanden. Istället för att utbilda sin kundservice och anställa fler kommer de att försöka automatisera sina meddelandefunktioner med chattbottar. Jag skulle inte alls bli förvånad om det börjar komma upp jobbannonser på Platsbanken med yrkestitlar som Chief Chatbot Designer, Conversation Automation Manager eller något annat stiligt. Det är inte konstigt att ett företag som finska Leadoo växer så att det knakar. Tyvärr kommer kvaliteten på den automatiska kundtjänsten att vara undermålig då botarna inte förstår naturligt språk. Därför kommer kundnöjdheten att sjunka. Men självklart kommer vissa bolag eller myndigheter att göra botar bra, till exempel som stöd i ansökningsflöden.

Remarketing på steroider

Allt mer pengar plöjs ner i avancerade system för att pricka potentiella kunder via riktade e-postutskick eller remarketing via display. Den utvecklingen kommer att gasa under 2020 tror jag med allt bättre teknik under skalet i techbolagens system. Vi kommer få se allt mer pricksäker remarketing och speciellt i privata kanaler som mejl och meddelandeappar. Tack vare maskininlärning kan utskicken bli mycket mindre generella och mer kopplade till var i köpprocessen kunden befinner sig. Här kommer det vara en stor skillnad på de stora företagen och övriga företag och organisationer när det gäller mognad i tekniken som möjliggör detta.

PPC blir Pay Per Conversion

Tiden är nu mogen för att lämna den dominerande betalmodellen Pay Per Click i digital annonsering. Google har redan börjat smyginföra möjligheten att betala för konvertering i deras displayannonsering. Jag tror att både Google och Facebook kommer att gå över allt mer till betalmodellen att du enbart betalar för annonsering som leder till en konvertering. Detta med tanke på reklamtröttheten och att reklamköpare börjat inse att många klick varit helt irrelevanta för deras affär.

Konsolidering av techbolag

De stora techbolagen i USA sitter på stora kassakistor och lär köpa på sig mindre bolag om tillfälle ges och lagstiftningen tillåter. Och även på detta område tror jag meddelandeappar är hetast på agendan. Potentiella uppköpskandidater tror jag är snabbväxande tjänster som Snapchat, TikTok och Slack. Som köpare tror jag främst på Facebook eller Microsoft. En annan möjlig köpgrupp är telekombolag som börjar se vinsten av att kunna tjäna pengar på både uppkoppling och innehåll.

Kommer Twitter ömsa skinn?

Jag är osäker på vad som kommer att hända med Twitter. Det är uppenbart nu att deras originalprodukt varken växer eller är så produktiv för mänsklighet (lex Donald Trump). Jag har därför svårt att se vilka som vill köpa ett Twitter på dekis. Men förändring kan komma inifrån. Om jag vore Jack Dorsey så skulle jag designad om Twitter från grunden med ett fokus på privata meddelanden istället för offentliga. Tyvärr tror jag inte det kommer att hända då Twitter historiskt verkat helt oförmögna att implementera nya funktioner som användarna gillat. (Utöver anpassningar av deras originalprodukt.) Men den som lever få se. Se det som en joker.