Första tiden jag använde Twitter använde jag bara det webbaserade gränssnittet som finns på www.twitter.com. Det är ganska begränsat i sin funktionalitet och du ser bara ett flöde i taget. Sedan började jag använda Twitter i min iPhone, vilket gav ett helt nytt användningsområde för Twitter. Exempelvis kunde jag nu kommunicera från evenemang och använda Twitter på vägen till jobbet.

Anledningen till jag kunde använda Twitter i min iPhone var för att Twitter har ett API. Det gör att utvecklare kan göra egna program baserade på Twitters data och funktioner. Förutom behändiga appar för iPhone och Android finns mer avancerade program för att delta i och bevaka sociala medier. Ett välkänt exempel är HootSuite, men själv har jag fastnat för Tweetdeck Desktop.

Tweetdeck Desktop är ett program som du installerar på din dator för att visa flera Twitter-flöden sida vid sida, alla uppdaterade i realtid. Du kan se flödet från dina vänner, när du omnämns och någon sökning du är intresserad av. Detta ger en mycket bättre översikt än Twitters egna webbgränssnitt. Det gör i mitt tycke Twitter till en mycket bättre tjänst när det gäller kommunikation och bevakning av vad som skrivs just nu.

Så här kan det se ut:

Tweetdeck

En annan bra grej med Tweetdeck är att man kan posta statusuppdateringar till olika sociala nätverk. Du kan styra om en uppdatering ska synas på såväl Facebook, LinkedIn som Twitter. Istället för att autoposta alla Tweets till Facebook, kan du välja vilka som ska dubbelpostas i både Twitter och på Facebook. Facebook-vännerna är förmodligen intresserade av andra saker än dina Twänner.

För mig är Tweetdeck Desktop ett väldigt bra sätt att använda Twitter. Nyligen kommenterade Santos mitt inlägg om vart Twitter är på väg. Han menade att Twitter måste bli lättare att använda för att flera ska börja använda Twitter. Jag tror att fler skulle fastna för Twitter om de använde Tweetdeck istället för Twitters webbgränssnitt. För att det är enkelt, ger en översikt över flöden och gör det roligare att kommunicera.

Kategorier: Mediestrategi